دبیرعلمی نخستین همایش ملی گروس شناسی اعلام کرد: «نخستین همایش ملی گروس شناسی» 14 و 15 شهریور ماه آتی در شهر بیجار برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۲۶۰۰
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سیدمحمد شیخ‌احمدی با اشاره به اینکه «نخستین همایش ملی گروس‌شناسی» در محور‌های پنج‌گانه برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاریخ و باستان شناسی که شامل موضوعاتی از جمله «گروس در دوره‌های مختلف تاریخی»، «نقش گروس در تاریخ سیاسی-اجتماعی کردستان ایران»، «مفاخر گروس» و «مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی» نخستین محور همایش است.

وی محور فرهنگی را دیگر حوزه تخصصی همایش دانست و آن را شامل موضوعات «هنر و معماری»، «صنایع دستی: فرش بیجار و برند سازی جهانی»، «گویش گروسی»، «اماکن مذهبی و زیارت‌گاه‌ها»، «دین و دیانت»، «جلوه‌های همبستگی در گروس»، «فرهنگ، فولکلور و ادبیات عامه»، «قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری» و «راهکار‌های توسعه فرهنگی» دانست و گفت: سومین حوزه نیز با پرداختن به موضوعات اجتماعی از جمله «اقشار و طبقات اجتماعی»، «مردم شناسی»، «سبک زندگی»، «آسیب‌شناسی پدیده مهاجرت و کاهش جمعیت در منطقه گروس» و راهکار‌های توسعه اجتماعی تعریف شده است.

دبیرعلمی نخستین همایش ملی گروس شناسی دیگر محور همایش را محیط زیست و جغرافیا اعلام و بیان کرد: «کوه‌ها و دشت‌ها»، «اقلیم»، «حیات‌وحش و مناطق حفاظت شده»، «آب» و «ظرفیت‌ها و تهدید‌های زیست محیطی از جمله مهم‌ترین ابعاد تعریف شده در این حوزه است.

وی آخرین محور همایش را محور اقتصادی دانست و گفت: این مقوله با پرداختن به «بازار و تجارت»، «اقتصاد کشاورزی»، «اقتصاد دام»، «صنایع و معادن» و «راهکار‌های توسعه اقتصادی منطقه» پذیرای پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی خواهد بود.

شیح‌احمدی با ذکر اینکه برگزاری نخستین همایش گروس شناسی طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ شهریور امسال در شهر بیجار (مرکز منطقه گروس) برگزار می‌شود، ادامه داد: مهلت ارسال مقالات تا ۲۰ مرداد تمدید شده است.

وی با بیان اینکه اعلام نتایج از طریق سایت http://research.iausdj.ac.ir صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امید است که محققان علاقمند به تحقیق در حوزه گروس‌شناسی بتوانند در فرصت باقیمانده، مقالات پژوهشی خود را در یکی از موضوعات محور‌های پنجگانه همایش تدوین و به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دبیرعلمی نخستین همایش ملی گروس شناسی حامیان علمی نخستین همایش ملی گروس شناسی را شامل دانشگاه تهران، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه کردستان و دو انجمن علمی معتبر زیر مجموعه وزارت علوم یعنی انجمن ایرانی تاریخ و انجمن ایرانی تاریخ اسلام دانست و گفت: بنیاد ایران‌شناسی و پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آمادگی خود را مبنی بر حمایت از همایش اعلام کرده‌اند.

وی در پایان با ذکر اینکه این همایش توسط مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار می‌شود، یادآور شد: نخستین همایش ملی گروس شناسی با کداختصاصی ۹۷۱۸۰-۶۱۲۰۳ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) ثبت شده است و مقالات پذیرفته شده در همایش در این پایگاه علمی و سایر سایت‌های علمی معتبر کشور نمایه خواهند شد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات