رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تایید بسته پیشنهادی جدید ارزی را منوط به رعایت برخی شروط دانست.
کد خبر: ۹۰۴۲۶۵۵
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص بسته جدید ارزی دولت گفت: مجلس شورای اسلامی در صورتی بسته ارزی بانک مرکزی را می پذیرد که نحوه مدیریت بازار ارز پاسخگوی تقاضاهای ضروری ارز را برای تامین کالاهای اساسی باشد و سایرتقاضاهای اقلام مورد نیاز مانند مواداولیه واحدهای تولیدی تامین شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:با وجود برگزاری جلسات زیاد در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان اقتصادی کشورٰ دولت سیاست غیرکارشناسی و غیرمنطقی خود را در بازار ارز بکار گرفت.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی، محورهای جدیدی توسط دولت برای مدیریت بازار ارز  پیشنهاد شده و مقرر شده طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز  که در کمیسیون اقتصادی ارائه شده برای کنترل بازار ارز لحاظ شود.

وی ادامه داد: در صورتی که محورهای مهم طرح دو فوریتی مجلس در بسته پیشنهادی سیاست های ارزی دولت اعمال و علاوه بر آن نکاتی که بارها در جلسات مشترک نیز مطرح شده لحاظ شود مجلس از سیاست های جدید ارزی دولت حمایت می کند.در غیر این صورت تغییرات جزئی در سیاست ارزی و یا عدم سمت گیری و سوگیری سیاست ها به سمت رویکرد تخصصی حتما مورد تایید مجلس و کمیسیون اقتصادی نیست.

پورابراهیمی تشریح کرد: بازار اولیه جهت تخصیص ارز به کالاهای اساسی با نرخ ارز دولتی یا همان ترجیحی حاصل از درآمدهای دولت، فروش نفت است. این بازار، ارز مورد نیاز برای تامین مایحتاج عمومی، دارو، مواد اولیه دارو، نهاده های بخش کشاورزی، نهاده های بخش دامی باید تامین کند نظارت و کنترل بازار توسط دولت به نحوی باشد که مصرف کننده نهایی با قیمت ارز ترجیحی کالاهایش را خریداری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:تفکیک بازار اولیه از بازار ثانویه مهم بوده یکی از مولفه های اصلی است که باید رعایت شود. ارز مورد نیاز برای گردشگری خارجی باید از بازار ثانویه تامین شود، البته استثنائاتی مانند ارز مسافرتی برای بیماران و ارز تعهدات بورسیه دانشجویی وجود دارد.

وی گفت:  حدود ۳۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز در بازار ثانویه پیش بینی می شود که این ارز باید از محل کل درآمدهای ارزی صادرات غیرنفتی کشور، تامین شود.تعیین نرخ ارز و خوراک پتروشیمی ها و فولاد و پالایشگاه ها بر اساس ساز و کار بازار آزاد در بازار ثانویه نیز باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی عددی بالاتر از نیاز ارزی کشور در بازار ثانویه است افزود: ساماندهی صرافی ها را شرط دیگر تایید بسته ارزی دولت است ساماندهی صرافی های بخش خصوصی در کنار استفاده از ظرفیت صرافی های مربوط به بانک ها و نهادهای عمومی مهم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت مازاد ارز حاصل از فروش نفت را که به نرخ ترجیحی به واردات کالاهای اساسی اختصاص می دهد را باید در بازار ثانویه عرضه کند.

وی ادامه داد: در صورتی که امکان دسترسی دولت به منابع یا وجوه انتقال یافته به داخل کشور دچار مشکل باشد، طبیعتا بازار ثانویه می تواند از اوراق سلف ارزی استفاده کند و منابعش را با تاخیر با روش هایی که خودش می داند به داخل کشور انتقال دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:مدیریت بازار ثانویه توسط بانک مرکزی از طریق عملیات بازار باز انجام شود همچنین سپرده گذاری ارز در اختیار مردم  با ضمانت بانک مرکزی باید مدنظر باشد همچنین باید ارزی که در دست مردم است نیز مدیریت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از شروط مهم مجلس برای تایید بسته پیشنهادی ارزی را مدیریت نقدینگی دانست و گفت: استفاده از ظرفیت پیمان های پولی به شکل عملیاتی، لزوم تسریع در راه اندازی ارزهای دیجیتال و رمز ارزها، اصلاح ساختار ترازنامه نظام بانکی برای جلوگیری از رشد نقدینگی ، ارائه برنامه جامع بانک مرکزی برای ساماندهی نظام بانکی،ساماندهی مالکیت بانک ها و موسسات اعتباری و تسریع در تعیین تکلیف دارایی های موسسات غیرمجاز از دیگر شروط برای تایید بسته پیشنهادی ارزی است.

ارسال نظرات