خبرهای داغ:
با مقدمه معاون مطبوعاتی منتشر شد؛

نگاهی نو به معلولیت در کتاب «⁣سیمای معلولیت در سینما»

«سیمای معلولیت در سینما» تالیف «پریسا افتخار» با مقدمه‌ای از «محمد سلطانی‌فر» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی انتشارات «سیمای شرق» به چاپ رسید.
کد خبر: ۹۰۴۲۸۶۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ⁣افراد معلول یک گروه اجتماعی محسوب می‌شوند که از منظر جامعه‌شناختی صرفاً یک کمیّت نیستند تا به‌عنوان عدد و رقم در آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها لحاظ شوند. این افراد نیز درون یک کل از جامعه زندگی می‌کنند و مانند تمام گروه‌های دیگر که ابعاد فیزیکی و روانی مختلفی دارند، دارای حق و حقوق خاص خود هستند.

به گفته «دکتر پریسا افتخار»، تجربه شخصی وی پس از سانحه تصادف و معلولیت ِمتعاقبِ آن، دلیلی شد تا چراغ سؤال‌های مرتبط با چیستی و هستی زندگی در ذهن او روشن شود و به نوشتن کتاب «سیمای معلولیت در سینما» بینجامد.

این کتاب با وارد کردن مبحث رسانه و به‌ویژه سینما سعی دارد در شیوه بازنمایی افراد معلول و تغییر کیفیت زندگی موثر واقع شود. نکته دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده است، قابل‌تامل بودن نحوه تعامل رسانه‌ها با افراد معلول و معلولیت است که ابتدا با تعریف مفاهیم مرتبط با این حوزه ابهام و پیچیدگی را از آن دور می‌کند.

پریسا افتخار تلاش کرده است ابتدا به تاریخچه معلولیت، الگوهای معلولیت، سینمای معلولیت و نگرش‌هایتاریخی و تعاریف مرتبط با آن بپردازد تا ابهامات، کژی‌ها و نادرستی‌های احتمالی در ذهن مخاطب از بین برود و ادامه مسیر با شناختی نسبتاً صحیح‌تر پیموده شود.

در گام بعدی، هدف از نگارش و چاپ این کتاب، این بوده که با عرضه چهارچوبی برای سنجش ِنحوه بازنمایی معلولیت، ابزاری در اختیار فیلم‌سازان، کارگردانان، دست‌اندرکاران، عوامل و پژوهشگران حوزه رسانه، به‌ویژه سینما و تلوزیون قرار گیرد تا از طریق آن بتوانند هرگونه اثر سینمایی یا تلویزیونی را از نظرِ نوع و نحوه بازنمایی معلولیت ارزیابی کنند. در پایان نیز چهار فیلم سینمایی به‌عنوان نمونه و کار عملی بررسی شده‌اند.

کتاب «سیمای معلولیت در سینما» در  ۱۴۰ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات سیمای شرق، ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه رسانه، ارتباطات و روابط‌عمومی به چاپ رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها