کعضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: نسخه‌ای که می‌تواند حال بد اقتصاد ایران را خوب کند، «اقتصاد مقاومتی» است و زمانی این نسخه اجرایی می‌شود که به داخل متکی باشیم.
کد خبر: ۹۰۴۲۸۷۶
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مژده فرمانی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جلسه تعیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و هشدارِ ایشان درباره جنگ اقتصادی دشمن گفت:  با توجه به سخنان رهبری، متوجه می‌شویم که ایشان از سال۱۳۹۰ با نام‌گذاری سال‌ها بر تولید داخلی و کار جهادی تاکید داشتند. در حال حاضر هم ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و دولت و ملت باید تمام توان خود را به کار گیرند تا در این جنگ اقتصادی پیروز شوند.

وی ادامه داد: نسخه‌ای که می‌تواند حال بد اقتصاد ایران را خوب کند، «اقتصاد مقاومتی» است. زمانی این نسخه اجرایی می‌شود که به داخل متکی باشیم. این اتکای به داخل اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر این‌که تولید داخلی رونق بگیرد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اصلی ترین عامل تولیدکردن، سرمایه است. زمانی که مردم سرمایه‌های در دست خود را به سمت بازار مولد هدایت کنند، تولید داخلی افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر موانع تولید در داخل، واردات کالاهای مشابه داخلی با قیمتی ارزان‌تر، باعث بی‌رغبتی مردم در سرمایه‌گذاری برای تولید شده است.

فرمانی ادامه داد: در کشورهایی نظیر ایران که از منابع طبیعی فراوانی برخوردار هستند، مشکلی در اقتصادشان رخ می‌دهد به نام «بیماری هلندی». کشوری مانند ایران که دارای منابع نفت بسیاری است، با افزایش فروش نفت، پول زیادی دریافت می‌کند. این پول حاصل از فروش نفت به دست مردم می‌رسد‌. افزایش نقدینگی موجب افزایش تقاضای مردم در بازار می‌شود؛ از آن جایی که به تولید داخلی بها داده نشده، افزایش تقاضا و کاهش عرضه باعث گرانی کالاها می‌شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تصریح کرد: دولت برای ایجاد تعادل در قیمت و عرضه‌وتقاضا، مجبور به وارد کردن کالاهای مشابه داخلی با قیمت کم‌تر می شود؛ در نهایت تولید در داخل شکست می‌خورد و مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش پیدا نمی‌کنند.

وی گفت: پول‌هایی که در دست مردم است به سمت بازار غیرمولد هدایت می‌شود. مردم برای کسب سود بیشتر به خرید خانه، زمین، طلا و ارز رو می‌آورند و با افزایش قیمت، آن‌ها را می‌فروشند و سود کلانی به دست می‌آوردند. 

فرمانی اضافه کرد: راه درمان بیماری هلندی، قانونی به نام «مالیات بر عایدی سرمایه» (CGT) است که در برخی از کشورهای دنیا در حال اجراست. این طرح در مجلس نهم به دلیل ارسال نامه‌ای از سوی وزیر شهرسازی رأی نیاورد و در حال حاضر، دوباره این قانون در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: طبق اعلام یکی از منابع خبری معتبر، خانه‌هایی که افراد در آن ساکن هستند و زندگی می‌کنند، معاف از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه هستند. مالیات بر عایدی سرمایه به زمین‌های کشاورزی تعلق نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: خانه‌ها در اولین نقل‌وانتقال سندشان و خانه‌های نوساز بعد از صدور پروانه ساخت تا ۵سال، معاف از این مالیات هستند‌. هر فرد می‌تواند هر دوسال یک‌بار خانه اصلی خود را بدون پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تغییر دهد؛ در واقع، یک خانه هر دوسال یک‌بار برای فروش از پرداخت مالیات معاف است. مالیات بر عایدی سرمایه ۲۰درصد مابه‌التفاوت خریدوفروش است.

فرمانی ادامه داد: با توجه به این مسائل  وجود یک سامانه دقیق برای ثبت‌نام افراد و املاک آن‌ها، ثبت قیمت خریدوفروش در سند و پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در خریدوفروش‌هایی که با دادن وکالت انجام می‌شود، موثر خواهد بود.

وی افزود: تمامی این بندها اگر در مجلس به تصویب برسد و دولت مجری خوبی برای اجرای این قانون باشد، می‌توان گفت که به سمت اقتصاد مقاومتی گام مؤثری برداشته‌ایم. با اجرای این قانون، قیمت مسکن کم‌تر خواهد شد و سهم مسکن در سبد خانوار کم‌تر می‌شود؛ در نهایت مردم بیشتر می‌توانند به بخش‌های آموزش، بهداشت و... در زندگی خود توجه کنند.

فرمانی ادامه داد: کاهش سود حاصل از خریدوفروش خانه و زمین، سرمایه‌ مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در تولید یا به سمت خرید ارز و سکه می‌برد. در حال حاضر عده‌ای از سرمایه‌داران هستند که توان خریدوفروش و کسب سود از این راه را دارند. علاوه بر تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، باید این قانون برای خریدوفروش سکه و ارز هم تصویب و اجرایی شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: برخی از قوانین هستند که علاوه بر این‌که اهمیت دارند و اجرایی نیز می‌شوند، به دلیل برخی از تبصره‌ها و یا ذکر نشدن برخی از مسائل کلیدی و مهم، دارای راه‌فرار هستند. بندهایی که در بالا به آن اشاره شد، به‌ طور کامل قضیه را پوشش نمی‌دهد و باید به بیشتر روی آن دقت کنند. ان‌شاءالله قبل از تصویب، بندها و تبصره‌های این قانون در رسانه‌ها، به طور کامل منتشر شود.

وی گفت: مسئله‌ مهم دیگر آن که در کنار این طرح مهم که یکی از راهکارهای مهم برون‌رفت مشکلات اقتصادی موجود است، ما مطالبه‌ «اصلاح نظام مالیاتی» را نیز داریم؛ زیرا با تصویب این قانون درست است که سود کم‌تری برای سرمایه‌داران ایجاد شده و گاهاً به صرفه نیست، اما باید شفافانه روشن شود که این مالیات‌ها در کجا مصرف شده و حقیقتاً بتوان این مسئله را به طور مشهود دید که با تصویب CGT، تولید داخلی رونق یافته است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه افزود: این قوانین موجب قطع امید عده‌ای از مردم برای رسیدن به سود از این بخش‌ها می‌شود؛ در نهایت با رونق گرفتن تولید داخلی، مشکلات جامعه، مانند بیکاری و فسادهای مالی‌وغیرمالی و... کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: امیدواریم نمایندگان محترم مجلس و مسئولان، منافع فردی و حزبی خود را بر منافع یک ملت ترجیح ندهند.

ارسال نظرات