خبرهای داغ:
گذشتگان در 14 مرداد ماه داغ چه کردند؟
در 14 مردادماه تاریخ چه حوادثی را به خود دیده است؟
کد خبر: ۹۰۴۳۱۲۹
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، در 14 مردادماه تاریخ چه حوادثی را به خود دیده است؟ بخشی از آن از نظر می گذرد:
- 1906مظفرالدین شاه قانون مشروطه را امضا کرد
14 اَمُرداد 1285 (پنجم آگوست 1906)، مظفرالدين شاه قاجار سرانجام فرمان مشروطيت را که روز پیش از آن با مشروطه شدن (پارلمانی شدن) حکومت و صدور اعلامیه مربوط موافقت کرده بود امضاء كرد و دو روز بعد دستور تعیین نمایندگان و تشکیل مجلس را داد و در همین روز کسانی که خواهان «پارلمان» بودند و برای رسیدن به این هدف در سفارتخانه انگلستان!! در تهران متحصن شده بودند آنجارا ترک کردند و سفارت روسیه در تهران که مشروطه خواهی را زیر سر دولت لندن می دانست تحصّن به آن صورت را سند مخالفت قرارداد و به افشاگری و انتقاد دست زد. بايد توجه داشت که مشروطيت ايران (پارلماني شدن حکومت) از رقابت هاي استعماري قدرتهاي اروپايي برکنار نبود.

1945 - بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا
پنجم آگوست سال 1945 به وقت آمريكا (ششم آگوست به وقت ژاپن) يك بمب افكن «بي - 29» امريكا نخستين بمب اتمي را بر شهر هيروشيما در ژاپن فرو افكند كه در همان لحظه بيش از شصت هزار تن كشته و افزون بر 120 هزار تن ديگر مجروح شدند كه بسياري از مجروحين و آسیب دیدگان (حدود 110 هزار تَن از آنان) نيز به تدريج جان سپردند.

شهادت "مصطفي مازح" در راه اعدام سلمان رشدی (1368 ش)
مصطفي مازح جوان انقلابي عضو حزب‏اللَّه ‏لبنان، پس از صدور فرمان تاريخي حضرت امام(ره) مبني بر اعدام سلمان ‏رشدي، نويسنده كتاب موهن آيات شيطاني، خود را به محل اقامت اين نويسنده مرتد در لندن رساند و در حالي كه با خود مقادير زيادي مواد منفجره حمل مي‏كرد در ساختمان وي جاي گرفت. هرچند در اين انفجار به سلمان رشدي آسيبي نرسيد و مصطفي به شهادت رسيد، ولي پيام رساي امام خميني(ره) در گوش جهانيان به صدا درآمد كه پيروان حضرتش، سلمان رشدي را رها نخواهند كرد.

عمليات نصر 7 با رمز يا فاطمة الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سليمانيه توسط سپاه (1366 ش)
عمليات نصر ۷ در چنين روزي از سال ۱۳۶۶ هجري شمسي به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به انجام رسيد. نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تاريخ چهاردهم مردادماه ۱۳۶۶ش، عملياتي تحت عنوان نصر ۷ را در غرب شهرستان سردشت، در ارتفاعات دوپازا و سليمانيه با رمز مبارک يا فاطمةالزهرا (س) آغاز کرد.
هدف اين عمليات غرورآفرين، خارج كردن منطقه عمومي سردشت در دو مرحله و تصرف ارتفاعات دوپازا و بلفت بود که به ياري لشگر ۳۱ عاشورا، لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، تيپ ۱۸ الغدير، تيپ ۲۹ نبي اكرم (ص) انجام گرفت.
دستاوردهاي عمليات نصر ۷؛ تصرف ارتفاعات دوپازا، بلفت و بخشي از اهداف مورد نظر بود. نيروي زميني سپاه در پايان توانست ارتفاعات دوپازا (۲۳۷۹ و ۲۳۰۴) و بلفت (۲۱۴۴ و ۲۱۳۰)، جاده‌ آسفالته‌ سردشت - قلعه‌ديزه و پاسگاه‌هاي مرزي بلفت - كه حدوداً ۳۰ كيلومتر مربع بود - را آزاد كند.
1004/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها