کد خبر: ۹۰۴۳۵۹۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

 

 

 

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ بانک‌ها و با مسئله‌ نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند؛ بخش‌های جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند. نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز، طلا، مسکن و...(۱۳۹۷/۵/۱۴)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

در مسیر حباب ترکانی‌ها
از قدیم گفته‌اند «کار نیکو کردن از پر کردن است»! روند آغاز شده و اقدام هماهنگ و قاطع قوای سه‌گانه و تعمیم آن به دیگر دستگاه‌ها تأثیر خود را بر بازار ارز و سکه و به تبع آنها دیگر بازارها گذاشت و مسیر حباب ترکانی قیمت‌ها از بازار ارز و سکه آغاز شده که امید است با جدیت دستگاه‌ها و احساس مسئولیت مردم در ادراک شرایط ویژه کشور در عرصه جنگ اقتصادی، این روند ادامه و استمرار داشته باشد. اما آیا امکان آن وجود دارد؟
برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم چه شد که این اتفاق مبارک افتاد تا بتوانیم با تداوم آن سیاست‌ها و تاکتیک‌ها وضعیت ثبات و آرامش را در بازار و زندگی مردم استقرار و استمرار بخشیم.
به نظر می‌رسد با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و نشست هماهنگ و هم‌افزایانه فکری نمایندگان قوه مقننه و مسئولان دولتی برای برون‌رفت از وضعیت بلبشوی بازار ارز و سکه که بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت محصول آن بود مثمر ثمر واقع شد. همچنین عزم قوه قضائیه برای برخورد جدی با اخلالگران این بازار که دیروز به گفته سخنگوی دستگاه قضا، به دستگیری معاون ارزی سابق بانک مرکزی و یکی از کارمندان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری به اتهام ایجاد اخلال در بازار ارز و سکه منجر شد، پاسخی معتبر در بازار و جامعه تلقی شد و دستاوردهای عینی و روانی خوبی داشت. کاهش ۲۵۰ هزار تومانی قیمت سکه و بیش از ۵۰۰ تومانی قیمت دلار و ارز در کف بازار پاسخ سریع عینی بود که با دستاوردهای بزرگ‌تر و مهم‌تری، نظیر بازگشت اعتماد، دلگرمی، ثبات و آرامش و امید مردم به اصلاح وضعیت بازار و اقتصاد تکمیل شد.
 بی‌شک رتبه رهاورد دوم بسیار بزرگ‌تر از رهاورد اول است؛ چرا که این مؤلفه‌ها بنیه و ابزارهای دفاعی جامعه امروز ایران در برابر جنگ روانی پر حجم دشمنان علیه انقلاب و مردم ایران است که با هدف سایش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتبار کردن قوای سه‌گانه و نظام اسلامی به صورت ناجوانمردانه در حال اجراست.
اما مطالبه جدی‌تر مردم این است که باید کاری کرد تا این حباب ترکانی قیمت‌ها در دیگر عرصه‌ها نیز ادامه داشته باشد. این مطالبه قطعاً شدنی است؛ تنها باید خالصانه و برادرانه در کنار هم باشیم و این هماهنگی‌ها، قاطعیت‌ها در برخورد با متخلفان، رسیدگی به مشکلات و درد دل مردم و تقویت شبکه‌های نظارتی و پر کردن حفره‌های نفوذ اخلالگران اقتصادی و... را با همدلی استمرار ببخشیم.  
▼ گزارش روز

راهکارهایی برای تأمین منافع خود!
رئیس دولت اصلاحات در تازه‌ترین اقدام خود فهرستی با راهکارهای پانزده‌گانه را برای برون‌رفت از وضعیت فعلی منتشر و اعلام کرده است با تمام وجود از رهبری می‌خواهد با تصمیماتش مشکلات را حل کند! فهرستی که با همراهی چهره‌هایی، چون تاج‌زاده، صفایی‌فراهانی، رمضان‌زاده و... مهم جلوه داده می‌شود! چنانکه تاج‌زاده در توئیتی، کمی مضحک و کمی هم خنده‌دار در این‌باره می‌نویسد: «سیدمحمد خاتمی با ارائه ۱۵ پیشنهاد راهبردی برای برون‌رفت از وضعیت موجود حجت را بر ما تمام کرد. اکنون نوبت همه علاقه‌مندان به سربلندی ایران و ایرانیان است که یک صدا و با صراحت از این مطالبات رهایی‌بخش حمایت کنند تا راه بر اصلاح امور میهن و بهبود اوضاع مردم گشوده شود.» به نظر می‌رسد فهرست مذکور بیش از آنکه به حل مشکلات معطوف باشد، نشان‌‌دهنده چندین مسئله است؛ اول آنکه ارائه این فهرست در کنار خواهش از رهبری برای گرفتن تصمیمات که از آنها به تصمیمات مهم یاد می‌کند، نشان می‌دهد رئیس جریان اصلاحات همچنان در موضع طلبکار نشسته است و سعی می‌کند با انتشار چنین فهرست‌ها و بیان چنین مسائلی از پاسخگویی درباره عملکرد فهرست‌های انتخاباتی و دولتی که تمام‌قد از آن حمایت کرده، فرار کند و همچنان توپ را به زمین رهبری بیندازد. نکته دیگر آنکه راهکارهای پانزده‌گانه ارائه شده که عملاً تفاوتی میان تعدادی از آنها مانند رفع حصر، اعلام عفو عمومی و آزادی زندانیان سیاسی وجود ندارد، در حالی در این فهرست قرار گرفته‌اند که هیچ راهکار و پیشنهادی درباره مشکلات اقتصادی در آن دیده نمی‌شود و عملاً این موضوع را به اثبات می‌رساند که این فرد و این جریان به دنبال تأمین منافع خود است، نه تأمین منافع مردم! نکته دیگری که در این میان جلب توجه می‌کند اصرار مجدد وی برای وحدت ملی است؛ در شرایطی که آنها همچنان بر موضع خود در سال ۸۸ اصرار دارند و حاضر نیستند از مردم عذرخواهی کنند. با این توصیف مشخص است منظور از حل مشکلات تنها عقب‌نشینی نظام از موضع حق خود و بازگشت بدون هزینه برای فتنه‌گران است.
 

▼ اخبار ویژه          

پیشنهاد دیپلمات ایرانی برای حمله به ایران!
قاسم محبعلی از مدیران وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با «القدس العربی» گفت: «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن شوک نظامی ایجاد نخواهد شد.» وی افزود: «همه قدرت‌های بزرگ بر ضرورت چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران تأکید دارند تا شرایط برای آغاز مذاکرات جدید با واشنگتن فراهم شود.» وی در ادامه گفت: «نظام ایران رفتار و سیاست خود را صرفاً زیر فشار تحریم‌های اقتصادی تغییر نخواهد داد.» مدعیان اصلاحات که گرا دادن به دشمن برای تحریم‌های فلج‌کننده در فتنه ۸۸ را در کارنامه خود دارند، حالا پا را فراتر گذاشته و در یک وطن‌فروشی آشکار، به دشمن پیشنهاد می‌کنند که فشارهای اقتصادی کارساز نیست و باید شوک نظامی به ایران وارد کرد.
 

نگرانی‌های مشترک اروپا و آمریکا درباره ایران!
«سایمون مک دونالد» معاون وزیر خارجه انگلیس در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفت: «باور ما این است که این قرارداد (برجام) برای ایران خوب است و بهتر است این کشور در آن باقی بماند. اگرچه این موضوع مورد اختلاف با واشنگتن است، اما انگلیس و اروپایی‌ها نیز با آمریکا در برخی از نگرانی‌هایش شریک هستند. ما سؤالاتی درباره برنامه فناوری موشکی ایران و رفتار منطقه‌ای این کشور داریم؛ بنابراین، این حقیقت که داریم در موضوع برجام با آمریکا مخالفت می‌کنیم، به این معنا نیست که در مورد تمامی جنبه‌های سیاست‌های این کشور در قبال خاورمیانه و ایران مخالف هستیم.»

▼ اخبار
۱ـ ارز دولتی به کالاهای ضروری مردم محدود شد
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما درباره بسته جدید ارزی دولت گفت: ما یک بازار خواهیم داشت؛ دغدغه مهم مقام رهبری و رئیس‌جمهور این است که کالاهای اساسی و دارو با قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد. همتی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که تخلفی در این زمینه وجود نداشته باشد، تصریح کرد: این اتمام حجت رئیس‌جمهور با مسئولان مربوطه است و آنها قول داده‌اند نظارت داشته باشند تا تخلفی در زمینه تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی مردم رخ ندهد. وی در واکنش به اینکه قبلاً در بازار ثانویه و بازار اول تخلفاتی در حوزه تخصیص ارز دولتی رخ داده بود، اظهار داشت: چون حجم کالا زیاد بود، کنترل هم سخت بود؛ ولی برای اینکه کنترل کارآمد باشد ارز دولتی به کالاهای اساسی و ضروری مردم محدود شد. وی گفت: ‌باید قبول کنیم که تحریکات دشمن هم هست. ما در شرایطی شبیه جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا انواع و اقسام تحریم‌ها را برقرار کرده؛ ولی دولت آنقدر اقتدار دارد که در همان روز تحریم‌ها می‌خواهیم بازار را باز کنیم.
 

۲ـ با طرف فریبکار مذاکره کنیم!
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی عجیب با عنوان «استراتژی مذاکره در شرایط بی‌اعتمادی» نوشت: «پذیرش مذاکره با طرفی که سابقه عهدشکنی دارد همیشه به معنای گرفتارشدن در تله‌های فریبکاری نیست. در حقیقت با شناخت طرف مقابل و شگردهای فریبکارانه او، هم می‌توان وارد مذاکره شد و هم با روکردن تله‌های او امتیاز گرفت... ترامپ به عنوان یک تاجر موفق که وارد سیاست شده است، در ترجمه و تبدیل این شگردهای تجاری در دنیای مذاکرات سیاسی، استاد کامل است! او به خوبی می‌داند کجا مذاکره را بر هم بزند، کجا امتیاز بدهد، کجا زمان بخرد و کجا طرف خود را با تعجیل به اشتباه در تصمیم‌گیری وادار کند! هرچند او در این شگردها استاد است، اما اگر در بازی شطرنج سیاسی‌ـ تجاری که او چیده است، این شگردها را بشناسیم، به یقین امتیازهایی به دست خواهیم آورد.»
 

۳ـ جابه‌جایی ناکارآمدی!
روزنامه «قانون» در گزارشی نوشت: «ایجاد تغییر در کابینه دولت بدون تغییر در رویکردهای اقتصادی فایده‌ای نخواهد داشت.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «این روزها زمزمه‌های بسیاری از جابه‌جایی برخی مدیران در کشور به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد این جابه‌جایی‌ها در شرایط فعلی به ویژه برای اقتصاد کشور ضروری باشد؛ اما آنچه مشاهده می‌کنیم در واقع جابه‌جایی مدیران با یکدیگر است. به این صورت که مدیری از صندلی ریاست یک بخش برمی‌خیزد و بر کرسی ریاست بخش دیگر می‌نشیند و در واقع سمت‌ها در میان همان افراد دست به دست می‌شود؛ بنابراین اگر مدیری در بخشی ناکارآمد عمل کرده باشد، این ناکارآمدی را با خود به بخش‌های دیگر منتقل خواهد کرد.»
 

۴ـ ترامپ نمی‌تواند از مسائل داخلی ایران بهره‌برداری کند!
«جیمز پتراس» استاد بازنشسته دانشگاه‌، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی درباره لفاظی‌های ترامپ علیه ایران نوشت: باید لفاظی‌ها و سخنان نمایشی ترامپ را خیلی جدی گرفت. ترامپ ناتو را تهدید می‌کند، در حالی که کشور خودش به این سازمان نیاز زیادی دارد. وی افزود: ناتو موقعیتی است تا آمریکا قدرت خود در اروپا را به بوته آزمایش بگذارد و در مقابل روسیه بایستد. ترامپ سر و صدای زیادی می‌کند، اما اقدام اندکی از سوی او دیده می‌شود و حرف‌های ترامپ به ندرت به واقعیت می‌پیوندد. پتراس همچنین افزود: تبلیغات غلط و تهدید علیه ایران تنها به متحد شدن مردم ایران ختم شده و آمریکا موفق نخواهد شد در ایران تفرقه بیندازد، دولت ترامپ هرگز در بهره‌برداری از مسائل داخلی ایران موفق نخواهد بود.

▼ اخبار کوتاه
◄ هاشمی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اینکه عده‌ای با حرف‌های‌شان به ترامپ و امثال وی کمک می‌كنند، گفت: آقای مطهری! اگر پدر بزرگوارتان امروز در قید حیات بودند، از شما برائت می‌جستند. وی در ادامه از رئیس‌جمهور خواست از نیروهای با ایمان و کارآمد متعهد و متخصص استفاده کند. هاشمی‌پور تأکید کرد: از بخش خصوصی برای ساماندهی استفاده کنید و از نیروهای مسلح و سپاه بهره بجویید.
◄ ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس از مکاتبه ۲۰ نفر از نمایندگان با رئیس قوه قضائیه برای ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی خبر داد و گفت: طرحی را در دست تهیه داریم مبنی بر اینکه کلیه مسئولان کشور تا رده استانداران پس از استعفا یا برکناری، تا دو سال ممنوع‌الخروج شوند تا قوه قضائیه فرصت کافی داشته باشد که به وضعیت عملکرد آنها رسیدگی کند.
◄ دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از دستگیری تعدادی از عوامل تخریب‌کننده اموال عمومی و بیت‌المال در اشتهارد خبر داد. حاجی‌رضا شاکرمی اظهار داشت: موضوع اغتشاشات و مطالبات اقتصادی مردم دو بحث و موضوع متفاوت است. وی افزود: مردم در زمینه اقتصاد مطالبات و اعتراضاتی دارند و دولت نیز باید به این مطالبات اقتصادی و معیشتی رسیدگی کند.
◄ وزیر خارجه آمریکا بار دیگر گفت: واشنگتن برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند و معتقد است گفت‌وگو با تهران در صورتی ارزش دارد که ایران به تغییر رفتار متعهد باشد. «مایک پمپئو» افزود: چه به توافق برسیم و چه نه، مهم این است که ایران به تغییر رفتار متعهد شود تا گفت‌وگوها ارزش داشته باشد.
◄ استفن برنوک، تحلیلگر نفتی مؤسسه پی‌وی‌ام، در گزارشی پژوهشی اعلام کرد: بمب ساعتی فروپاشی صنعت نفت ونزوئلا در کنار بازگشت صنعت نفت ایران به دوران تحریم، همگی زمینه را برای یک شوک عرضه شدید فراهم می‌کند و می‌تواند به ‌زودی نفت را به بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه برساند.
◄ حسین امیرعبداللهیان درباره احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: اگر روزی برد موشک‌های ما به حداقل برسد و به تل‌آویو نرسد و تهدیدی برای‌شان نباشیم، این یعنی شروع تهدید جدی جنگ علیه ایران.
◄ بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در سه ماهه نخست سال جاری درآمدهای مالیاتی دولت حدود ۲۲/۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۴ درصدی مواجه شده است.

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات