عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه طرح تولید قندکاهنده دیابت پس از اعلام حمایت از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری همچنان در پیچ و خم‌اداری گیر کرده است،گفت:کم‌توجهی به پژوهشگران و محققان بسیار زیاد است.
کد خبر: ۹۰۴۳۶۱۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران با آرمان اطاقوری در یکی از نمایشگاه‌های علمی در مازندران آشنا شدیم.

طرح تولید قند کاهنده دیابت مورد توجه خبرنگار علم و فناوری مازندران قرار گرفت و مصاحبه اولیه تحت عنوان بیماران دیابتی هم می توانند قند بخورند بازخورد مناسبی داشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران از قول های مساعد برای تولید انبوه خبر داد و گفت: طرح در معاونت علمی ریاست جمهوری پذیرش شد و مقرر شد که برای تولید قند گیاهی 300 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود و نسبت به تولید تجاری آن اقدام شود.

تا اینجا کار بسیار خوب بود و امید به زندگی در بین بیماران دیابتی افزایش پیدا کرد، اما مشکل اینجاست که بروکراسی آزار دهنده برای تولید یکی از چالش‌های اصلی این روزهای محققان و تولید کنندگان است.

برای پیگیری موضوع بحث تولید قند گیاهی بدون ضرر و کاهنده دیابت را از این استاد دانشگاه پیگیری کردیم.

 آرمان محمودی اطاقوری که دل پردردی از بی مهرها در سطح استان مازندران اظهار کرد: بروکراسی اداری شدید دامنگیر تولیدات ما شده است.

وی با اعلام اینکه همکاری لازم با محققان و پژوهشگران نمی‌شود، گفت: بنده احساس می‌کنم که اگر کاری انجام ندهم بهتر است، کل سیستم و وزارت‌خانه‌ها و آموزش عالی و دستگاه دولتی محقق و استاد دانشگاه را برای پیگیری طرح‌های تحقیقاتی پیشمان می‌کنند.

محمودی اطاقوری خاطر نشان کرد: اگر بنده محقق و استاد دانشگاه کار تحقیقاتی انجام ندهم بهتر است،دانسته یا ندانسته سیستم محقق و استاد دانشگاه را به سمت کم کاری سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سیستم محقق و استاد دانشگاه را برای اجرای طرح های تحقیقاتی پشیمان می‌کنند، موانع، چالش و تنگ نظری نسبت به محققان دانشگاهی در کشور بسیار زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یادآور شد: بعد از دوندگی و تلاش شبانه روز زمانی که با خودم تنها شدم از کرده‌ام پیشمان شدم.

وی با اعلام اینکه معضل دیابت در کشور به شدت زیاد است و در حال حاضر هفت میلیون نفر با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: در استان هم مشکلات دیابت روز افزون هست، اما یک سال این طرح به دلیل بروکراسی اداری به زمین مانده و حمایت‌های لازم انجام نمی‌شود.

محمودی اطاقوری یادآور شد: بهترین کار وارد نشدن در عرصه‌های تحقیقی است و تنها وظیفه تدریس داشته باشد و کاری به مباحث تحقیقاتی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤوال که در حال حاضر مهمترین مشکل شما در استان یا وزارتخانه‌ها هست، گفت:هم در وزارت خانه و استان دچار مشکل هستم، اما به دلیل تحقیقاتی که انجام دادیم نتایج ما مثبت بوده است، برای پیاده کردن این طرح نیاز به حمایت‌ جدی استانی و ملی دارم.

این محقق و استاد دانشگاه در ارتباط با آخرین نتایج تحقیقاتی انجام شده را این طور عنوان کرد: پودر تولید کننده گیاهی که باعث تولید قند گیاهی اینولین شده و این قند اگر با برنامه ریزی و به صورت مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد در جیره غذایی مردم قرار گیرد، به طرز معنی دار و قابل ملاحظه آمار دیابت در استان و کشور را کاهش داده و افراد سالم اگر از این مکمل استفاده کنند، احتمال ابتلا به دیابت در آنها به صفر می‌رسد.

وی با تقدیر از پیگیری‌های خبرنگار علم و فناوری مبنی بر پیگیری برای سرنوشت این طرح گفت: تنها رسانه‌ای بودید که در این مدت از بنده سراغ گرفتید.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری در پیگیری خبرنگار علم و فناوری از فرماندار بابلسر برای اجرای این طرح و مشکلاتی که وجود دارد،علی اسد اظهار کرد: که در اولین فرصت زمینه ملاقات با این محقق فراهم و در حد توان خویش مشکلات موجود برای عملیاتی کردن آن را رفع می کنم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، با استخراج پلی کارید داروئی اینولین از گیاه هلیان توس توبره سوس موفق به تولید قند گیاهی شد که نه تنها برای بیماران دیابتی ضرر ندارد بلکه باعث بهبود وضعیت آنها می‌شود نقش درمان کننده این گیاه داوریی بسیار زیاد است و با تولید انبوه این گیاه زمینه جلوگیری ارز و مهمتر از همه امید درمان در بیماران دیابتی به شدت افزایش می‌یابد.

بنا بر اظهارات این استاد دانشگاه،فرد سالم با مصرف این قند دیابت نمی‌گیرد و از قند این گیاه می‌توان در صنایع غذایی، تولید کمپوت‌ها، نوشابه و صنایع لبنی و ماکارونی استفاده کرد.

اطاقوری یادآور شد: مواد موجود در این گیاه اینولیون بوده و جذب کلیه نمی‌شود  و برای بدن مضر نیست.

وی با اعلام اینکه هلیان توس توبره سوس در سطح استان مازندران قابل کشت است، گفت: نمونه تولید شده این گیاه در بیماران دیابتی پاسخ داده و ارتباط با انجمن دیابت ایران هم برقرار شده است.

امید است که متولیان استانی با درک حساسیت‌های موجود به ویژه در زمینه بیماری دیابت زمینه حمایت از محققان و پژوهشگران را فراهم کنند.

ارسال نظرات