رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل یکی از دستاورد‌های اصلی جهاد دانشگاهی را کار بر روی سلول‌های بنادین و تحقیقات علمی اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی مجتمع سلامت در استان اردبیل و حمایت‌های مسئولان استانی اردبیل ظرفیت تبدیل شدن به قطب بزرگ درمان ناباروری را دارد.
کد خبر: ۹۰۴۳۸۶۵
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن این روز ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار و شهادت محمود صارمی را گرامی داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد برخاسته از دل انقلاب است، تصریح کرد: تلاش در جهاد دانشگاهی همچون جهاد در خط مقدم جبهه‌هاست و ما امروز با احساس وظیفه و عمل به دستوران مقام معظم رهبری در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جهاد دانشگاهی انجام وظیفه می‌کنیم.

اوچی اردبیلی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در جهاد دانشگاهی اردبیل با محوریت توریسم سلامت بیان کرد: ما در استان اردبیل با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در راستای عمل به این شعار وارد عرصه شدیم و امروز بالغ بر ۱۷ درصد از مراجعه کنندگان به این مرکز را اتباع خارجی از کشور‌های جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری قفقاز در استان اردبیل با پذیرش ۸۲۰ نفر از ابتدای تاسیس توانسته است ۴۶۵ نوزاد را با استفاده از آخرین متد‌های علمی و فناورانه به خانواده‌ها هدیه کند که این برای ما افتخاری بزرگ در استان محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: ما توسعه توریسم سلامت را جزو اولویت‌های فعالیت خود قرار داده‌ایم و در این زمینه آمادگی پذیرش بیمارانی از سراسر کشور و نقاط مختلف دنیا را داریم.

اوچی اردبیلی از قول مساعد استاندار اردبیل به دنبال عقد تفاهمنامه جهاد دانشگاهی و استانداری اردبیل به دنبال سفر دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور برای تامین زمین مناسب برای مرکز درمان ناباروری قفقاز خبر داد و افزود: در صورت تامین این زمین در یکی از شهرک‌های مرکزی و ایجاد مرکز جدید ما درصدد راه‌اندازی هتل بیمارستان و مجتمع سلامت در اردبیل هستیم.

وی یکی از دستاورد‌های اصلی جهاد دانشگاهی را کار بر روی سلول‌های بنادین و تحقیقات علمی اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی مجتمع سلامت در استان اردبیل و حمایت‌های مسئولان استانی اردبیل ظرفیت تبدیل شدن به قطب بزرگ درمان ناباروری را دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به دستیابی جهاد دانشگاهی اردبیل به فناوری تولید نشاسته سبز با استفاده از دورریز سیب‌زمینی تولیدی استان با کاربرد در صنعت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: نشاسته پلیمری به عنوان گل حفاری و مبرد مته‌های حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما در جهاد دانشگاهی واحد اردبیل با دستیابی به این فناوری و اخذ مجوز تولید و گواهینامه‌های معتبر تولید این محصول بخشی از نیاز کشور را به این محصول که ۱۰۰ درصد آن وارداتی از کشور چین است تامین می‌کنیم.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: با ایجاد کارخانه تولید نشاسته سبز در اردبیل با توجه به سیاست ایجاد ۲۰ هزار شغل در استان اردبیل تا سه سال آینده بالغ بر ۵۴ نفر در فاز اول این کارخانه مشغول کار خواهند شد.

ایجاد واحد جهاد دانشگاهی در سه شهر اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل همچنین از فعالیت واحد جهاد دانشگاهی در شهرستان گرمی خبر داد و افزود: به زودی در سه شهرستان پارس‌آباد، خلخال و مشگین‌شهر اقدام به راه‌اندازی واحد جهاد دانشگاهی می‌کنیم که مقدمات این کار توسط کارشناسان و همکاران واحد استان اردبیل مهیا شده است.

اوچی اردبیلی به ظرفیت بالای استان اردبیل در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر در مرکز رشد جهاد دانشگاهی با ۱۵ شرکت و واحد فناور وارد همکاری شدیم که با ۲۶ ایده فناورانه زیر نظر جهاد دانشگاهی فعال هستند.

وی ادامه داد: دو واحد از ۱۵ واحد فناور در مرحله اخذ مجوز دانش بنیان بود که یک مورد از آن‌ها موفق به اخذ این مجوز شد و قرار است تا پایان سال دو شرکت دیگر نیز به این واحد‌های دانش بنیان در استان افزوده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در ادامه سخنان خود به فعالیت حوزه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی محصولات تولید شده در استان اردبیل عمده هدف ما در جهاد دانشگاهی است چرا که معتقدیم علمی که تبدیل به ثروت نشود ارزش چندانی ندارد و در این راستا ما با راه‌اندازی مرکز گیاهان دارویی در اردبیل درصدد تولید و ساخت دارو‌های جدید با مجوز وزارت بهداشت و درمان و تجاری‌سازی آن‌ها هستیم.

اوچی اردبیلی انجام تحقیقات درمانی و دارویی بر روی محصول فندق در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: ما با داشتن منابع غنی فندق در استان اردبیل در دو منطقه فندقلو و حاتم مئشه‌سی که جزو نادرترین مناطق در کشور است وارد فعالیت‌های تحقیقاتی شدیم و با شناسایی گونه‌های سازش‌پذیر و مقاوم در برابر تنش‌های آب و هوایی و سایر شاخص‌های اقلیمی در حال انجام تحقیقات فناورانه هستیم.

وی به ورود خسارات قابل توجه از محل سرمازدگی در جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: جنگل فندقلو در سه سال متناوب دچار خسارت سرمازدگی شد و در کنار آن در ۵۰ سال اخیر ۵۰ درصد جنگل فندقلو در اثر مخاطرات طبیعی و مداخلات انسانی از بین رفته است و ما این ثروت عظیم را از دست داده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با تاکید بر اینکه جنگل فندقلو به سرعت در حال از دست رفتن است، یادآور شد: ما در راستای احیای گونه‌های نادر و در حال انقراض فندق در استان وارد کار شده‌ایم و با اخذ مجوز از دفتر مرکزی تمام نیروی خود را در این راستا بکار گرفته‌ایم.

اوچی اردبیلی از شناسایی قریب به ۳۷ گونه و اکوتیپ مختلف فندق در جنگل‌های اردبیل خبر داد و اظهار کرد: ما درصدد دستیابی به ماده ضد سرطانی تاکسول با کاربرد در درمان سرطان سینه بانوان هستیم که با در دسترس بودن منابع غنی این محصول در استان اردبیل امیدواریم در سال‌های آینده با دستیابی به این فناوری و تکولوژی بخشی از نیاز کشور به این ماده موثر را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص پروژه تحقیقاتی فندق ۴ مقاله علمی – پژوهشی نوشته شده و به دنبال آن این پروژه با نگاه ملی به یک پروژه مهم کشوری تبدیل شده است.

ذخیره‌سازی ۴۶۶ نمونه خون بند ناف در مرکز رویان اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در ادامه سخنان خود همچنین فعالیت مرکز خون بند ناف رویان را یادآور شد و افزود: با استحصال سلول‌های بنادین از خون‌های ذخیره شده در بانک خون بند ناف رویان راهکار‌های درمان برخی از بیماری‌های نادر فراهم می‌آید که ما نسبت به آگاهسازی خانواده‌ها در استان از این مجموعه برنامه‌های متنوعی را به مرحله اجرا درآوردیم.

اوچی اردبیلی فعالیت واحد انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل را یادآور شد و گفت: در سال‌های گذشته ۲۱ عنوان کتاب در جهاد دانشگاهی اردبیل به مرحله انتشار رسیده بود که در چهار ماهه سالجاری شاهد چاپ ۹ عنوان کتاب در بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی هستیم.

وی از اجرای ۵۰ عنوان برنامه فرهنگی در سال گذشته با ۱۴ هزار نفر ساعت برنامه خبر داد و خاطرنشان کرد: ۳ هزار نفر ساعت برنامه فرهنگی نیز در واحد علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی اردبیل به مرحله اجرا درآمده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل همچنین با اشاره به فعالی مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی واحد اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۴۱۲ نفر دانشجو در این مرکز مشغول تحصیل هستند که با اخذ مجوز ۱۰ کدرشته آموزشی از مهرماه سالجاری در ۷ رشته کاردانی و ۳ رشته کاردانی نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کنیم.

اوچی اردبیلی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ۶ هزار و ۲۵۱ نفر خبر داد و افزود: ماموریت جدید جهاد دانشگاهی تخصصی نمودن و افزایش دوره‌های مهارت‌محوری منجر به شغل است که ما در راستای عمل به این منویات جهاد دانشگاهی ماموریت‌های خود را در حوزه آموزش به انجام می‌رسانیم.

در این مراسم به مناسبت روزخبرنگار و سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی ار خبرنگاران حاضر در جلسه با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.
ارسال نظرات