رابطه محبت آمیز در روابط اجتماعی نقش موثری دارد که به طور خاص در زندگی مشترک و روابط زوجین تاثیر مستقیم و نقشی اساسی دارد، چراکه محبت بنیان زندگی مشترک است و همه انسانها نیازمند و تشنه محبت هستند  که باید به طور صحیح به این نیاز پاسخ داده شود.
کد خبر: ۹۰۴۴۱۶۵
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از فراهان، رابطه محبت آمیز در روابط اجتماعی نقش موثری دارد که به طور خاص در زندگی مشترک و روابط زوجین تاثیر مستقیم و نقشی اساسی دارد، چراکه محبت بنیان زندگی مشترک است. همه انسانها نیازمند و تشنه محبت هستند  که باید به طور صحیح به این نیاز پاسخ داده شود. محیط خانه بهترین مکان برای ابراز محبت و رفع خلا عاطفی می باشد و هریک از زوجین باید نسبت به دیگری ابراز محبت نموده و شریک زندگی خود را از محبت سیراب نماید. رسول خدا فرمود: این گفته مرد که به همسرش بگوید تو را دوست دارم، هیچ‌گاه از قلب زن بیرون نمی‌رود؛ و همچنین در جای دیگر فرمود: بهترین زنان شما کسانی هستند که اهل دوستی ورزیدن با همسر باشند و بنابراین محبت و دوستی ورزیدن صرفا مخصوص زنان نیست بلکه مردان نیز نیازمند آن هستند و باید این رابطه در محیط خانه طرفینی باشد.در این مجال برآنیم تا راهکارها و شیوه های صحیح ابراز و همچنین ازدیاد محبت میان همسران را ارائه دهیم.

اول: محبت زبانی

محبت زبانی برای زن و مرد در طول زندگی مشترک مورد نیاز است و الفاظ محبت آمیز، هرچه قدر هم که تکراری شود، ملال آور و خسته کننده نخواهد بود؛ بنابراین از استفاده مکرر جملاتی چون "دوستت دارم" و جملات مشابه آن دریغ ننماییم.

دوم: محبت رفتاری

امام علی (ع) فرمود: کسی که با مردم به نیکی رفتار کند، همواره از محبت و دوستی مردم برخوردار میشود؛ بنابراین رفتار نیک و شایسته، عامل ایجاد محبت است.گاهی یک مرد یا زن به خاطر همسرش از چیزی می گذرد یا کاری را که مورد علاقه اش نیست انجام می‌دهد.همین رفتارها می‌تواند ضمانت محکمی برای استحکام روابط میان زوجین باشد.

سوم: هدیه

از نظر روانی هدیه در ایجاد و ازدیاد محبت سهم بسزایی دارد.امام صادق (ع) فرمود: هدیه کینه ها را از بین می‌برد. لازم نیست هدیه گران‌قیمت باشد؛ گاهی یک کارت پستال ویا یک خودکار ارزان قیمت هم اثر خود را می‌گذارد.

چهارم: سخاوت

امام علی (ع) فرمود: سبب محبت، سخاوت است. گشاده دستی نوعی اعلام محبت است چراکه پیام سخاوت آن است که مادیات در برابر تو ارزشی ندارد؛ چراکه تو محبوب من هستی.

پنجم: صداقت

امیر مومنان علی (ع) فرمود: انسان صادق با صداقتش سه چیز را بدست می‌آورد؛ حسن اعتماد، محبت و ابهت. وقتی در زندگی از ابزار دروغ استفاده کنیم، این رفتار نشان از دورویی با همسر دارد و بنابراین باعث از میان رفتن محبت می‌گردد چراکه انسان نمی‌تواند فرد دورو و دروغ‌گو را دوست بدارد.

ششم: حسن ظن

حضرت علی (ع) فرمود: کسی که به مردم حسن ظن داشته باشد از آنان محبت دریافت خواهد کرد. وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد، کارهای او را به بهترین شکل ممکن توجیه می نماید؛ بنابراین حسن ظن، پیام دوستی را با خود بهمراه دارد.به همین دلیل است که مردم به انسانی که حسن ظن دارد محبت می‌ورزند.

هفتم: انصاف

برخورد غیر منصفانه یعنی اینکه فرد به قدری برای همسرش بی‌ارزش است که حتی حاضر نیست در جایی که حق با همسرش است، حق را به وی بدهد. پس انصاف در درون خود، نوعی ابراز محبت را حمل می کند، به همین سبب امیر المومنین (ع) فرمود: انصاف موجب تداوم محبت (دیگران) است.

هشتم: محبت کتبی

اثری که نوشتار بر روی طرف مقابل می‌گذارد متفاوت با گفتار است.یکی از ویژگی های نامه، ماندگاری آن است. وقتی نامه محبت آمیزی از همسر می‌رسد،فرد می‌تواند بارها و بارها آن را مطالعه نماید و یکی از خاطرات همیشگی وی گردد. یکی از بهترین زمان ها برای نامه نوشتن وقتی است که به تنهایی به مسافرت می‌رویم. در مناسبت هایی مانند تولد،سالروز ازدواج و اعیاد نیز خوب است بهمراه هدیه ای که به همسرمان می‌دهیم نامه ای هم بنویسیم.

 

منبع (با تلخیص و تصرف): کتاب " تا ساحل آرامش " نوشته محسن عباسی ولدی، انتشارات آیین فطرت.

ارسال نظرات