وضع بحرانی دشت های میناب پروفسور مهدی معتق و نماینده سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور را به میناب کشاند.
کد خبر: ۹۰۴۴۴۲۵
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از فرهنگ کده؛مهدی معتق استاد دانشگاه ها نوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان از موسسه GFZ آلمان و بهمن اکبری نماینده سازمان جنگلها ،مراتع، آبخیزداری کشور و کارشناسان منابع طبیعی هرمزگان با همراهی فعالان محیط زیستی از انجمن نجم میناب از دشت بحران زده و فروچاله های میناب بازدید کردند.

پروژه همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان gfz با اداره کل منابع طبیعی هرمزگان در پایش عرصه های منابع طبیعی استان ، بررسی پدیده ها (به ویژه فروچاله های میناب)و رفع چالش های موجود در هرمزگان از سال گذشته کلید خورده است.

این همکاری در راستای تفاهم نامه بین سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور و موسسه GFZآلمان در جهت پایش کانون های بحرانی فرسایش گالی، فرونشست زمین و گنبدهای نمکی در سطح استان همسو با اهداف حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و حفظ تعادل اکولوژیک اکوسیستم های طبیعی استان صورت می گیرد.

در حال حاضر بیش از ۳۰ روستای میناب در بخش های مرکزی و بندزرک دچار فروچاله هستند و طی سال های اخیر پیشرفت زیادی داشتند و اکنون به مرکز شهر میناب رسیده اند به طوری که باند فرودگاه میناب دچار فروچاله شده است‌.

با تلاش فعالان اجتماعی و جوامع محلی در سه چهار سال اخیر شخصیت های علمی فراوانی نظیر پروفسور کردوانی پدر علم کویرشناسی، پروفسور کهرم مشاور وقت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، بلورچی مدیرکل وقت مخاطرات زمین شناسی کشور فروچاله های دشت میناب بازدید کرده اند.

کارشناسان و متخصصان حوزه آب و خاک معتقدند چالش های کنونی که دامنگیر دشت میناب است ناشی از برداشت بی رویه از منابع آبی و انتقال بین حوضه ای آب است.

انتقال آب بین حوضه ای، انتقال فیزیکی آب از یک حوضه به حوضه دیگر است که در این جا به جایی یک حوضه آبریز به عنوان حوضه مبدأ، آب از دست می دهد و حوضه آبریز دیگر، به عنوان حوضه مقصد، آب به دست می آورد.

ارسال نظرات