تحلیل بلومبرگ درباره ایده جدید مالیاتی ترامپ

دولت ترامپ باید فکر هر گونه کاهش مالیات بر عایدی سرمایه را رها کند

در یک برنامه جامع مالیاتی می توان با نرخ های بالا و بستن راه های فرار مالیاتی، کسری بودجه را جبران کرد. هم چنین می توان با استفاده از روش های پیشرفته دیگر، عدالت مالیاتی را افزایش داد.
کد خبر: ۹۰۴۴۶۰۰
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، بلومبرگ در تحلیل ایده جدید مالیاتی ترامپ نوشت:

ظاهرا وزارت خزانه داری آمریکا به دنبال استفاده از قدرت قانونی خود برای تغییر روش مالیات بر عایدی سرمایه است. ایده این است که مالیات از محل عایدی تعدیل شده با تورم و نه عایدی اسمی، دریافت شود و بدین صورت مالیات را محدود کند. در این ایده که تعدیل تورمی از عایدی صورت گیرد، کمی حس مثبت وجود دارد، اما در حقیقت این باور اشتباه است و برای اقتصاد بسیار ناگوار خواهد بود.

این تغییر و کاهش مالیاتی به نحوی خواهد بود که کشور نمی تواند از عهده آن برآید.  مزایای آن - حتی با استاندارد اخیر تفکر جمهوری خواهان در مورد اصلاحات مالیاتی - به شدت به سمت ثروتمندان متمایل خواهد بود. این تغییر فرصت های جدیدی را برای جلوگیری از پرداخت مالیات باز می کند. ضمنا این تغییرات گسترده در قانون مالیات بدون مشارکت کنگره انجام خواهد شد.

تعدیل تورمی ایده ای غیرعملیاتی، غیرمنصفانه، ناکارآمد و کاملا غیرقانونی است که فقط باعث برانگیختگی احساسات شده و رضایت عده ای خاص را به دنبال دارد.

بر اساس مطالعات مرکز سیاست های مالیاتی آمریکا، با استفاده از آخرین اطلاعات، حدود یک سوم دستاوردهای سرمایه ای (عواید سرمایه ای) عامل ایجاد تورم در سال 2012 شده است. تعدیل تورمی کامل، درآمد حاصل از مالیات بر عایدی سرمایه را حدود 30 میلیارد دلار کاهش خواهد داد. با در نظر گرفتن مقادیر مختلف، خسارت ناشی از درآمد خالص در صورت اجرای طرح، 10  تا 20 میلیارد دلار در سال خواهد بود. این مسئله کاملا موجب ایجاد یک مشکل جدی مالیاتی خواهد شد.

دولت فدرال در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد دلار در سال وام می گیرد. بخشی از این وام به لطف اصلاح قانون مالیاتی است که اخیرا انجام شده است. این امر با اقتصاد در اشتغال کامل یا نزدیک به آن محقق می شود. بدهی های دولتی که توسط مردم انجام می شود تقریبا 80 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و طی 30 سال آینده 150 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل خواهد داد. لذا کاهش مالیات با تعدیل تورمی در چنین حالتی جنون آمیز است.

با وجود آنکه اصلاحات پیشین نیز بر عدالت مالیاتی و جمع آوری مالیات کارآمد ناکام مانده است. اما هیچ چیز مانند ایده جدید تعدیل تورمی باعث ناکارآمدی نیست. کاهش مالیات بر عایدی سرمایه با تعدیل تورم بدون انجام تغییرات دیگر، باعث پسرفت در انجام آیین نامه های مالیاتی خواهد شد. قرار دادن شاخص سود سرمایه برای  تعدیل تورم عایدی بدون تعدیل تورمی هزینه های سرمایه ای مانند پرداخت بهره و استهلاک مجموعه ای از پناهگاه ها و فرارهای مالیاتی جدید را ایجاد خواهد کرد.

منظور از ایجاد کمی حس مثبت در اثر تعدیل تورم چیست؟

در یک برنامه جامع مالیاتی می توان با نرخ های بالا و بستن راه های فرار مالیاتی، کسری بودجه را جبران کرد. هم چنین می توان با استفاده از روش های پیشرفته دیگر، عدالت مالیاتی را افزایش داد. در صورتی که تعدیل تورم در مورد همه بخش ها اتفاق بیفتد، اثر مالیات خنثی خواهد شد. در حال حاضر، مالیات هایی که مردم و بنگاه ها انتظار پرداخت آن را دارند، به تورم آینده بستگی دارد، که موجب عدم اطمینان و تحریف های دیگر می شود. بنابراین بهتر است یک قانون و آیین نامه مالیاتی که دارای ملاک تورم است و تورم در آن پذیرفته شده است وجود داشته باشد.

همانطور که می دانید، طرح تعدیل تورم عایدی سرمایه یک ایده وحشتناک است که باید بلافاصله حذف شود. اگر نه، امید است که این طرح تسلیم چالش های قانونی که مطمئنا در کوتاه مدت به آن دچار می شود، گردد.

ارسال نظرات