خبرهای داغ:
عضو پژوهشکده گیاهان راهبردی گیلان با اشاره به آثار سوء واردات بی رویه در رونق بخش کشاورزی، بر لزوم ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات این حوزه جهت دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور تأکید کرد.
کد خبر: ۹۰۴۵۲۳۰
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
لزوم افزایش سیاست های حمایتی دولت در بخش کشاورزی 
 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری بسیج، دکتر مارال مرادی از  گیلان با اشاره به اینکه هم اکنون تامین پایدار غذای سالم و با کیفیت مهمترین دغدغه دولت ­ها در سراسر جهان به شمار می­ رود، تصریح کرد: حفظ امنیت غذایی جامعه عاملی حیاتی جهت رسیدن به استقلال و خودکفایی همه جانبه در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه افزایش روزافزون جمعیت به دلایلی از جمله ارتقاء سطح بهداشت عمومی؛ تهیه غذا برای جامعه را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است، افزود: قحطی غذایی مسئله ایست که امروزه در اغلب کشورهای فقیر آفریقایی رخ داده و متعاقب آن بسیاری از ناهنجاری­ های اجتماعی و جنگ های داخلی را رقم زده است.

عضو پژوهشکده گیاهان راهبردی گیلان با اشاره به اینکه خطر سوء تغذیه ۹ میلیارد انسان را در سال ۲۰۵۰ میلادی تهدید می کند، اظهار کرد: برای پاسخگویی به نیازهای غذایی بشر لازم است تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی از قبیل گندم، برنج، ذرت، دانه های روغنی و ... با شتابی بیش از دهه های گذشته افزایش یابد.

مرادی تصریح کرد: بر اساس تعریف ارائه شده از سوی نشست جهانی غذا در سال ۱۹۹۶، امنیت غذایی زمانی معنا پیدا می کند که تمام جامعه همواره به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس، نیازهای رژیم تغذیه ­ای سازگار با ترجیحات آنها را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم کند.

وی با اشاره به اهمیتی که برای ارتقاء سطح امنیت غذایی در قانون اساسی، سیاست­ های کلی و سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ هجری شمسی در نظر گرفته شده است، گفت: توجه به امنیت غذایی در ایران همواره یکی از اهداف عمده سیاست های توسعه بخشی به ویژه برنامه ­های توسعه روستایی و کشاورزی بوده و هست.

مرادی با بیان این موضوع که جامعه روستایی تهیه بیش از ۸۷ درصد منابع مورد نیاز برای تأمین امنیت غذایی را در کشورمان بر عهده دارند، افزود: خانوارهای روستایی با فعالیت خود در بخش ­های مختلف اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی عمده ترین تأمین کنندگان مواد غذایی ایران به شمار می روند.

وی با اشاره به واردات گسترده محصولات کشاورزی به ایران و عدم اجرایی شدن برنامه های خودکفایی در این حوزه گفت: سطح کشت محصولات زراعی در ایران حدود ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار هکتار بوده که بیشترین آن یعنی ۸۲.۴۱ درصد به ترتیب مربوط به شش محصول گندم، جو، یونجه، شلتوک، نخود و ذرت علوفه ­ای است.

مرادی با بیان اهمیت قابل توجه گیاه برنج در جیره غذایی مردم کشورمان خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این محصول راهبردی در داخل کشور تولید شده و ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن نیز از طریق واردات به ویژه واردات بی رویه و در فصل برداشت محصول داخلی وارد می شود.

وی ادامه داد: تنها در چهار ماهه ابتدای سال جاری و همزمان با شروع زراعت برنج ۶۶۲ هزار و ۷۹۸ تن از این محصول راهبردی به ارزش تقریبی ۶۷۴ میلیون و ۵۷۶ هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی سه درصد و از نظر ارزش دوازده درصد رشد داشته است و منجر به نا امیدی تولیدکنندگان داخلی می شود.

مرادی با تاکید بر لزوم خودکفایی در عرصه تولید محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: چنانچه سیاست های حمایتی دولت در این حوزه افزایش یابد و برنامه ریزی ها در مسیر افزایش تولید در واحد سطح از طریق عملیات بهزراعی و بهنژادی قرار گیرد و از شدت واردات بی رویه نیز کاسته شود، نتایج قابل توجهی حاصل خواهد شد.

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت تکمیل چرخه تولید محصولات کشاورزی با راه اندازی واحدهای فرآوری در روستاها یادآور شد: آموزش روستائیان و فرآهم سازی بستر اشتغال از طریق فرآوری محصولات در روستا منجر به افزایش ارزش افزوده و درآمد کشاورزان خواهد شد.

ارسال نظرات