راه‌آهن:‌

حمل‌ونقل بار و مسافر زیانده است

عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این‌که حمل بار و مسافر در شبکه ریلی زیانده است از کمک دولت به بخش مسافری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۵۲۴۵
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

به گزارش سرویس  بسیج مهندسین عمران ومعماری خبرگزاری بسیج، سعید رسولی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای رسیدگی به یارانه‌های تحمیلی بخش مسافر بر شرکت راه‌آهن اظهار کرد: هم‌اکنون حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر متحمل زیان بوده و قیمت تمام‌شده با آنچه الآن به‌عنوان درآمد بخش غیردولتی و شرکت راه‌آهن محقق می‌شود فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی با سازمان برنامه بودجه برگزار و توافق شده زیان‌ بخش مسافری از طریق کمک دولت تامین شود. در صورتیکه دولت زیان‌ بخش مسافری را تأمین کند، شرکت راه‌آهن تعهد کرده است زیان‌بخش باری از طریق افزایش حمل بار و رساندن به نقطه سربه‌سر برطرف شود.

وی با بیان این‌که بخشی از هدف‌گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه‌های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌های توسعه حمل بار است، افزود: در حال پیگیری هستیم تا حداقل حمل بار دولتی در مسیر‌هایی که راه‌آهن وجود دارد از طریق‌ حمل‌ونقل ریلی تکلیفی و الزام‌آور باشند.

عضو هیئت مدیره راه آهن درباره چند بند قانون برنامه ششم توسعه برای بخش ریلیکه پس از گذشت بیش از 15 ماه همچنان اجرایی نشده است، گفت: توجه رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به پررنگ شدن نقش حمل‌ونقل ریلی بی‌تأثیر نبود و همین امر سرلوحه حمایت‌های دولت و مجلس از راه‌آهن شد.

رسولی گفت: کار کارشناسی وسیعی در حوزه‌های مختلف راه‌آهن انجام‌شده تا بتوانیم برنامه زمان‌بندی دقیقی به‌منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در پایان برنامه صورت گرفته است؛ اما از آنجایی‌ که برنامه، سبدی متشکل از مجموعه قوانین، الزامات و تکالیفی است، لذا برای تحقق احکام باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام دهند. از این‌ رو باید ظرف سال آینده شاهد تحقق برخی از بندهایی که محقق نشده باشیم.

وی یادآور شد: در برنامه ششم مصوب شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر رفته شود، یعنی بانک‌ها باید در واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش ریلی، امتیازاتی قائل شوند. همچنین مصوب شد مالیات بر ارزش‌افزوده برای بخش حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نرخ صفر محاسبه شود که هنوز این حکم عملیاتی نشده است.

وی بیان کرد: در مصوبه دیگری، علاوه بر رشد اعتبارات سالانه بودجه راه‌آهن باید یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به راه‌آهن داده شود که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار