خبرهای داغ:
جوانان ما باید ایستادگی، درایت و توانمندی را از ایشان آموخته و خود را ملبس به لباس تقوا و پارسایی کنند و با اتکا و اعتماد به توانایی‌هایشان، مشکلات خود و جامعه را حل کرده و کشور را ساخته و آباد کنند.
کد خبر: ۹۰۴۵۸۵۸
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
درسی که جوانان از امام جواد (ع) می‌آموزند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، «بر شما باد به تحصیل علم و معرفت، چون فراگیرى آن واجب و بحث پیرامون آن مستحب و پرفایده است. علم وسیله کمک به دوستان و برادران است، دلیل و نشانه مروّت و جوانمردى است، هدیه و سرگرمى در مجالس است، همدم و رفیق انسان در مسافرت است؛ و انیس و مونس انسان در تنهایى مى باشد.»

گزاره فوق حدیث گهرباری از امام جواد (علیه السلام)، پیشواى نهم شیعیان و نخستین رهبر الهى است که در میان امامان شیعه در خردسالى مسؤولیت مقام رفیع امامت را عهده دار شده و به هدایت و ارشاد مردم پرداخت و الگوى دانشمندان جوان در عرصه علم و دانش است.

حضرت امام جواد (ع) که نامشان محمد و معروف به جواد و تقی هستند، در سال ۱۹۵ هجری در مدینه چشم به جهان گشوده و درسن ۸ سالگی به امامت رسیدند و سرانجام پس از ۱۷ سال امامت در آخر ذیقعدۀ سال ٢٢٠ هجرى و در سن ۲۵ سالگی توسط همسرشان ام الفضل دختر مأمون، به شهادت رسیدند.

این امام همام، همچون سایر ائمه اطهار و معصومین (ع)، دارای ویژگی‌های بارز و ممتازی بودند که امام رضا (ع) باتوجه به ویژگی‌های فرزند گرامیشان درباره ایشان می‌فرمایند: این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما به دنیا نیامده است. (بحارالانوار، ج. ۵۰، ص. ۲۳، ح. ۱۴).

شایسته است تا جوانان شیعی و مسلمان ما با بهره گیری از سیره و منش این امام جوان، به عنوان الگو و نمونه‌ای متعالی در دنیای امروز که دنیای علم و دانش است، راه حق را سریعتر و با آگاهی کامل بپیمایند.



امام جواد (ع) در بین دانشمندان و بزرگان سرآمد بودند

حجت الاسلام والمسلمین محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع) اظهار کرد: امام جواد (ع) در کودکی به امامت نائل آمده و رهبری و امامت جامعه اسلامی را عهده دار شدند و با علم و دانش فراوان خود، همگان را به حیرت واداشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به دشمنی و مقابله مامون با امام جواد (ع) افزود: مامون درصدد بود که با برگزاری جلسات و مناظره‌های علمی، مقدمات شکست امام جواد (ع) را فراهم کند، اما ایشان با قدرت در این جلسات شرکت کرده و از آنجایی که علم آن حضرت الهی بود، به سخت‌ترین سوالات علمی، سیاسی، اجتماعی و... به درستی پاسخ داده و پیروز میدان می‌شدند.

فقیهی ابراز کرد: درواقع در این مناظرات، دوست و دشمن از اینکه یک نوجوان می‌تواند در بحث‌های مختلف اسلامی و فکری با دانشمندان آن زمان مقابله و مغلوبشان کند، شگفت زده می‌شدند و این خود علامتی بر حقانیت امامت ایشان بود.

وی ادامه داد: این امام همام در دوران کوتاه امامت خود، خدمات علمی و معنوی بسیاری را به دنیای اسلام عرضه کرده و در دوران جوانی در بین دانشمندان و بزرگان سرآمد بودند. بنا بر این جوانان باید با الگوپذیری از ایشان برای دستیابی به مدارج بالای معنوی و علمی تلاش کنند.

فقیهی با اشاره به شخصیت این امام بزرگوار و ارادت شیعیان به حضرت گفت: امام جواد (ع) در بین شیعیان از احترام فوق العاده‌ای برخوردار است و شیعیان ارادت خاصی نسبت به ایشان دارند و برای حل مشکلاتشان به این امام جوان متوسل شده و حاجت روا می‌شوند.

وی به باب الحوائج بودن امام جواد (ع) اشاره و تصریح کرد: کسانی که نیازمند هستند و حاجتی دارند، در این ایام حتما به ایشان متوسل شوند و به نحو احسن عزاداری کنند که ان شاءالله حاجت روا می‌شوند چرا که اصلا توانمندی و سخاوت این حضرت اقتضا می‌کند که پاسخ مومنین را بدهند و آن‌ها را دست خالی از در خانه خود برنگردانند.



درسی که از امام جواد (ع) می‌آموزیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز باید برای برقراری ارتباط نسل جوانمان با حضرت امام جواد (ع) و الگوپذیری از ایشان، بسیار تلاش کنیم. جوانان ما باید ایستادگی، درایت و توانمندی را از ایشان آموخته و خود را ملبس به لباس تقوا و پارسایی کنند و با اتکا و اعتماد به توانایی‌هایشان، مشکلات خود و جامعه را حل کرده و کشور را ساخته و آباد کنند.

آری، جوانان مسلمان و مشتاق اهل بیت (ع)، باید از فرصت جوانی خود بهره برده و با سرمشق قرار دادن امام جواد (ع) در زمینه علم و دانش، در جستجوى دانش با تمام وجود تلاش و علاوه بر این به کسب روزی حلال و کار و تولید که یکی از تأکیدات مهم امام جواد (ع) است، بپردازند.
ارسال نظرات