کتاب جهاد کبیر جدیدترین اثر مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) امروز در خبرگزاری تسنیم رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۴۵۹۲۲
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم رونمایی از کتاب «جهاد اکبر» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم، محمدحسین رجبی دوانی، مهدی سیاوشی و مهدی موسوی‌نیا مولفان کتاب صبح امروز درخبرگزاری تسنیم برگزار شد.

فریضه جهاد کبیر در مکه نازل شد، وقتی مسلمانان زیر سلطه کفار بودند

در ابتدای این جلسه رونمایی کتاب، محمدحسین رجبی دوانی صحبت کرد. او گفت: رونمایی از کتاب جهاد اکبر، حاصل تحقیق دو تن از همکاران جوان و اندیشمند ما در مرکز حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام است. این مرکز به عنوان بستر کارهای علمی براساس اندیشه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین تاسیس شده است و در عرصه‌های پژوهش، آموزش و گفتمان‌سازی فعالیت دارد. از جمله کارهای ارزشمند این مرکز، مستندسازی کتاب انسان 250 ساله است. کتابی که امروز رونمایی خواهد شد، به اعتبار فرموده مقام معظم رهبری پیرامون موضوع جهاد کبیر است. موضوع جهاد کبیر در قرآن در آیه 53 سوره فرقان مطرح شده است. اگر دقت کنید، می‌بینید که این آیه در زمان حضور پیامبر در مکه نازل شده است. زمان نزول این آیه در زمانی است که هنوز دولت اسلامی تشکیل نشده و فریضه جهاد از موضوع فروع دین تشریح نشده است. همین موضوع این مساله را مهم تر می‌کند. وقتی مسلمانان زیر سلطه کفار قریش هستند، بر آنان فریضه جهاد کبیر تبیین می‌شود. در آن زمان هنوز صحبتی از جنگ مسلحانه و مقابله با دشمنان نیست بنابراین پیامبر موضوع جهاد اصغر و جهاد اکبر را در مدینه مطرح می‌کنند. در حالی که در دوران حضور پیامبر در مکه، جهاد کبیر به عنوان مسئولیتی مهم بر دوش آنان قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که قبل از آنکه قدرت نظامی و سیاسی داشته باشید، باید بر عدم تبعیت از دشمن توجه داشته باشید.

وی ادامه داد: این مفهوم عظیم در موقعیتی خاص و ویژه از سمت رهبر انقلاب مطرح شد. زمانی که کشور ما زیر حملات شدید استکبار جهانی و سلطه‌طلبان دنیا قرار دارد و برخی از مسئولان و جریان‌های سیاسی کشور راه حل برون رفت از مشکلات را سلطه دشمنان بر ما و سازش می‌دانند. دقت کنید که پیامبر در زمانی که هیچ دولتی نداشت، از سمت خداوند مسئولیت جهاد کبیر را پیدا کرد حال وقتی که جمهوری اسلامی وجود دارد و مردم آن جانشان را فدا کردند، جای هیچ کوتاه آمدنی نیست. بر این مبنا، دو تن از همکاران اندیشمند ما یعنی آقای سیاوشی و آقای موسوی‌نیا احساس مسئولیت کردند و تلاش کردند تا این کتاب نوشته شود. کتاب جهاد کبیر، لبیک به فرمایش رهبر انقلاب جهت تبیین وظیفه شرعی ما در برابر سلطه‌طلبی دشمنان است.

رجبی دوانی در پایان صحبت‌های خود گفت: البته هر اثری خالی از اشکال نیست و بنابراین ما این کتاب را قبل از چاپ به حجت‌السلام و المسلمین ذوعلم دادیم تا آن را بخوانند و ایشان نیز با مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشتند، غنای آن را بیش‌تر کردند. باید از خبرگزاری تسنیم بابت برگزاری این جلسه رونمایی تشکر کنم.

عدم اطاعت از دشمن نیازمند شناخت اسلام و شناخت غرب است

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم، معاونت پژوهشی دفتر نشر آثار امام خامنه‌ای صحبت کرد و گفت: امام خامنه‌ای در ادامه احیاگری‌شان در مقوله ولایت فقیه و اسلام سیاسی، موضوع بسیار مهم جهاد کبیر را مطرح کردند. موضوعی که در ادامه مسیر جمهوری اسلامی بدان نیاز داریم و البته تا پیش از آن مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی به موضوع جهاد کبیر اشاره کرد و گفت: در مورد جهاد کبیر، چند نکته بسیار مهم وجود دارد. در این موضوع، عدم اطاعت از کفار در عمل، حتما نیاز به دو ضلع معرفتی است. ضلع اول، شناخت عمیق اسلام است. باید دقت داشت که آن جایی تبعیت از دشمن رخ می‌دهد که معرفت دینی دچار کاستی باشد چرا که بخشی از تبعیت، ناشی از تهدیدها و تطمیع‌های دشمن است کسی که خود را در زندگی مادی خلاصه نکرده است، هرگز به تبعیت از دشمن تن نخواهد داد. امام خمینی نمونه‌ی برجسته این موضوع در زمان معاصر ما است. می‌بینید که وقتی ایشان در پاریس هستند و انقلاب ما را  رهبری می‌کنند، عمده مباحث ایشان در مورد شناخت عمیق و دقیق اسلام است. ضلع دوم که در روزگار ما اهمیت ویژه‌ای نیز دارد، موضوع معرفت غرب است. امروز غرب، جوهره سلطه‌گرایانه خود و ماهیت سرمایه داری پلید خود را در لایه و نقابی از شعارهای آزادی‌خواهانه و اندیشمندانه پنهان کرده است. مطمئنا شناخت دقیق غرب، کمک به عدم تبعیت از دشمن خواهد کرد. در جامعه امروز ما و در دانشگاه، جای آشنایی با مقوله غرب بسیار خالی است. گاها تصور می‌شد که چالش ما با غرب، یک چالش صرفا سیاسی و یا احساسی است در حالی که چالش ما با آن، ماهیت فکری، تمدنی، فرهنگی و اقتصادی کاپیتالیست آن است. به نظرم اگر بخواهیم جهاد کبیر را تبیین کنیم، باید این موضوع را در دانشگاه داشته بیان کنیم.

کار رسانه‌ای پرحجم، تنها راهکار در برابر نفوذ دشمن است

معاون پژوهشی دفتر نشر آثار امام خامنه‌ای ضمن اشاره به لزوم انجام کار رسانه‌‌ای دقیق در مواجهه با نفوذ دشمن گفت: تسلط غرب بر کار رسانه‌ای تنها با انجام کار رسانه‌ای دقیق و پرحجم قابل پاسخگویی است. خوشبختانه امروز جبهه انقلابی در رسانه‌ها شکل گرفته است اما نیاز به سرعت عمل بیش‌تر و توسعه کمی دارند. ما 4 جهاد را در فرهنگ اسلامی داریم، جهاد اکبر که در بعد نظری و عملی قابل بحث است، جهاد کبیر، جهاد صغیر و جهاد افضل که در عرصه داخلی به آن نیاز مبرم داریم. جهاد افضل به معنای امر به معروف و نهی از منکر کسانی است که قدرت جامعه را به دست دارند. بنابراین، جهاد کبیر و جهاد افضل، ناظر بر نخبگان کشور است. مطمئنا اگر نخبگان کشور به جهاد کبیر و جهاد افضل بها دهند، متن و توده جامعه آن را همراهی خواهند کرد. چالشی که در بین نخبگان داریم بسیار بیش‌تر از یک چالش ذهنی است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند. نخبگان سیاسی و علمی کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند. در حقیقت، این توجه از سمت رهبری، واقعا جای تلاش بسیار بیش‌تری از سمت نخبگان سیاسی کشور دارد و امیدوارم که شاهد شکل گیری جهاد کبیر در بین مسئولان کشور، نخبگان و ... باشیم. عقلانیت دموکراتیک مسئولان کشور باید بر پایه گفتمان جهاد کبیر بازسازی شود.

«نفوذ» با تخریب هویت جامعه ایران باعث تبعیت از دشمن می‌شود

سخنران بعدی این مراسم، مهدی سیاوشی مولف کتاب جهاد کبیر بود. او گفت: چیزی که در بخش اول این کتاب مدنظر ما بود، بحث تبعیت از دشمن است. برای بررسی همین موضوع، تحقیقاتی را در مورد تاریخچه نفوذ به عنوان اولین حربه جریان استعمار برای تبعیت از آنان انجام دادم. نتایج تحقیق نشان می‌داد که پهلوی اول و مخصوصا پهلوی دوم به عنوان یک الگوی حکومتی تبعیت از غرب مطرح بودند؛ ما این دوره را مورد رصد دقیق قرار دادیم. در فصل‌های ابتدایی این کتاب، تلاش جریان نفوذ برای ورود به عرصه تصمیم‌سازی کشور را در دوران پهلوی اول و دوم مورد بررسی قرار دادیم و پس از آن ادامه‌ی این مسیر توسط عده‌ای که در این جریان تربیت شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. باید دقت داشت که مساله‌ی نفوذ بستر تبعیت از دشمن را فراهم می‌کند چرا که لایه‌های هویتی جامعه ایران را تخریب می‌کند. این مساله در بخش اول کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

سپس سید مهدی موسوی‌نیا صحبت کرد. او گفت: موضوع جهاد کبیر مشابه موضوع نفوذ که مقام معظم رهبری اشاره کردند، تلقی‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و .... دارد. در حقیقت باید لایه‌های پنهان جهاد کبیر را مورد توجه قرار دهیم که صرفا سیاسی هم نیست. یکی از موضوعاتی که در بحث جهادکبیر باید مورد بررسی قرار گیرد، رویکرد کلان آن در علوم انسانی است. علوم انسانی به عنوان عنصر هویت بخش جامعه تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. در بخش دوم این کتاب تلاش کردم تا موضوع جهاد کبیر را در بحث علوم انسانی مورد بررسی قرار بدهم.

رسانه بدون دانشگاه و دانشگاه بدون رسانه قدرت ندارند

سخنران پایانی این مراسم، مجید بذرافکن، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع) بود. او ضمن تشکر از خبرگزاری تسنیم برای برگزاری این جلسه گفت: از نظر ما، رسانه بدون دانشگاه و دانشگاه بدون رسانه قدرتی ندارند. چرا که اهمیت نوشتن این کتاب با انجام یک کار رسانه‌ای دقیق انجام می‌شود. فلذا از خبرگزاری تسنیمبابت برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم. باید به همت آقای رجبی‌دوانی در مرکز حدیث ولایت اشاره کنم. ایشان تلاش‌های بسیاری انجام دادند تا این کتاب به سرانجام برسد. امیدوارم این کتاب در مجامع علمی کشور به ویژه حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد.

در پایان این مراسم، از کتاب جهاد کبیر رونمایی شد.

انتهای

ارسال نظرات