نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک روز گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط داخلی افتتاح شد و تا پایان 23 مردادماه به کار خود ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۴۶۴۵۴
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در شرایط فعلی تولید و بازار، مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای تشولیدی کوچک و متوسط باید به مدت 6 ماه تا یک سال صفر شود.

شریعتمداری افزود: با توجه به مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجادشده، بسته «حمایت از تولید» به‌زودی تقدیم دولت می‌شود که در آن تمهیداتی برای کمک به صنایع موردتوجه قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: مالیات امری لازم است اما در شرایط فعلی تولید و بازار، باید به‌طور خاص برای یک دوره کوتاه‌مدت تعدیل شود.

وزیر صنعت بابیان اینکه «یکی از دلایل استفاده اهرمی از منابع بودجه، همین شرایطی است که با آن مواجه هستیم»، افزود: ما به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که 70 هزار میلیارد تومان منابع مالیات ارزش‌افزوده را یکجا حذف کنیم بلکه پیشنهاد داده‌ایم که مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که حجم قابل‌توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند، 6 ماه تا یک سال صفر شود.

شریعتمداری، «افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی» و «تأمین سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب» را از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده در بسته حمایت از دولت ذکر کرد و گفت: در موضوع سازمان تأمین اجتماعی، ما مخالف پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی نیستیم اما آیا در شرایط خاص کنونی دریافت همه مطالبات معوق از صنایع کوچک و متوسط امری لازم است؟

این عضو هیات وزیران کابینه دوازدهم در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای همه این پیشنهادها نیازمند وضع قانون است اما با تمهیدات رهبر معظم انقلاب، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تصمیم‌گیری‌های موقت و حل مشکلات آنی فعالان اقتصادی تشکیل‌شده است که این شورا می‌تواند بخشی از چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف کند.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی صنایع کوچک را مطرح کرد و گفت: مذاکراتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشته‌ایم که با تغییر اساسنامه یکی از بانک‌های فعلی یا ایجاد بانک جدید، یک بانک تخصصی برای صنایع کوچک ایجاد شود.

وزیر صنعت گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط اکنون 92 درصد از کل صنایع ایران را تشکیل می‌دهند؛ این شرکت‌ها 45 درصد از اشتغال و 28 درصد از ارزش‌افزوده کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند درحالی‌که در دنیا، سهم شرکت‌های کوچک و متوسط در اشتغال 60 درصد و در ایجاد ارزش‌افزوده 40 درصد است.

شریعتمداری اظهار داشت: این نشان می‌دهد باید ظرفیت‌هایی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کنیم و به قابلیت‌های صادراتی این واحدها بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

وی گفت: «تاب‌آوری» یکی از شاخص‌های صنایع است و همه دنیا معتقدند که صنایع کوچک و متوسط کمتر از صنایع بزرگ است؛ به‌عبارتی‌دیگر، تکانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی نخستین ضربه را به صنایع کوچک و متوسط وارد می‌کند.

وزیر صنعت اضافه کرد: در شرایط کنونی، ما با یک عدم قطعیت در خارج از اقتصاد مواجه هستیم؛ این عدم قطعیت، تکانه‌هایی در برخی بازارها ازجمله بازار ارز ایجاد کرد که به دنبال آن، مسائل و مشکلاتی برای واحدهای صنعتی به وجود آورد.

وی ادامه داد: برخی شرایط کنونی را با جنگ مقایسه می‌کنند درحالی‌که در آن زمان فقط 960 واحد صنعتی در کشور فعال بود اما امروز فقط 808 شهرک صنعتی فعال است.

شریعتمداری همچنین به مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: 40 هزار و 190 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی پرونده فعالیت دریافت کرده‌اند که عملاً 62 درصد از این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند؛ بقیه شرکت‌ها یا تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

  • صنایع کوچک پیشران اقتصاد کشور

در ادامه این برنامه لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع کوچک به‌عنوان پیشران صنعت و اقتصاد کشور به‌حساب می‌آیند.

 وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال تصویب قوانین جدید است، عنوان کرد: در راستای تسهیل در امور صنایع به‌ویژه صنایع کوچک در تلاش برای تصویب قوانین جدید هستیم که از نمونه آن بازنگری در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به شاخص ملی محیط کسب‌وکار پرداخت و گفت: این شاخص در بهار سال جاری در حدود ۶.۱۹ درصد بوده که این رقم در زمستان سال گذشته حدود ۵.۸ درصد ثبت و شاخص کارآفرینی در بهار سال جاری ۶.۳ بوده و در زمستان سال گذشته ۶ درصد گزارش‌شده است.

لاریجانی عنوان کرد: برای بهبود عملکرد صنایع کوچک باید در زمینه‌هایی مانند قیمت مواد اولیه، تأمین مالی از بانک‌ها، ثبات سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجتماعی گام برداریم.

وی در ادامه به موضوع نقدینگی اشاره کرد و گفت: حجم بالای نقدینگی به دلیل خلق پول توسط بانک‌ها و مشکلات بانک‌ها از معضلات پیش روی اقتصاد است که دراین‌باره باید به دنبال راه‌حل در داخل باشیم زیرا نباید همه مسائل را به مشکلات خارجی وصل کرد تا درنتیجه آن حریف قدرتمند شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: درخواست صنعتگران کشور استفاده از تسهیلات بانکی برای تأمین نقدینگی موردنیاز است، همچنین برای حل مشکل نقدینگی باید اقداماتی در راستای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی صورت گیرد.

لاریجانی خاطر افزود: در شرایط فعلی باید به دنبال بازسازی اقتصاد از طریق اتکا به بخش تولید و صادرات باشیم که برای رسیدن به این هدف باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی با تأکید به این مسئله که باید برای کوچک شدن دولت تلاش کرد، گفت: بنا بر قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده است ظرف مدت پنج سال ۱۵ درصد ظرفیت اداری کشور را کاهش دهد که تاکنون دراین‌باره عملکرد چشمگیری صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت صنعت با همکاری کمیسیون صنایع مجلس، کمیته‌ای برای بررسی قوانین مزاحم بخش صنعت تشکیل خواهد شد تا درنتیجه آن روند اداری سرعت گیرد.

  • مصرف کالای ایرانی تبدیل به ارزش شود

معاون تعاون وزیر کار گفت: همه مسئولان نقش خود را در این مسئله به نحو احسن ایفا کنند. البته لازم است پیش از آن مصرف کالای ایرانی تبدیل به یک ارزش شود.

به گزارش عصر اقتصاد- در ادامه همایش ملی توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط معاون تعاون وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌ها می‌توانند واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را به قدرت‌های بزرگی در صنعت تبدیل کنند. همچنین می‌توانند در تأمین نیازهای کشور و رفع مشکلات صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات نقش اساسی داشته باشند.

کلانتری ادامه داد: در حال حاضر هزار تعاونی معدنی و هزار تعاونی صنعتی در سراسر کشور فعال هستند.

وی تصریح کرد: کار و رشد تولید ملی نیازمند این است که در جامعه تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود و همه مسئولان نقش خود را در این مسئله به نحو احسن ایفا کنند. البته لازم است پیش از آن مصرف کالای ایرانی تبدیل به یک ارزش شود و تولیدکنندگان باید کالاهایی تولید کنند که کیفیت لازم را برخوردار باشد.

معاون وزیر کار در خصوص چگونگی توانمند شدن صنایع کوچک گفت: شکل‌گیری تعاونی‌ها و مشارکت حداکثری پرسنل در تشکیل یک واحد صنعتی بهره‌وری را بالا خواهد برد. ضمن آنکه مسئولان باید تلاش کنند تعاونی‌هایی که نیاز به واردات مواد اولیه دارند را به لحاظ ارزی حمایت کنند. تشکیل تعاونی برای صادرات نیز ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند صنایع کوچک را حمایت کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها گام مؤثری در ترویج فرهنگ تولید و حمایت از کالای ایرانی برداشت ضمن آنکه نباید از استارت‌آپ‌ها و نقش فعال آن‌ها در اقتصاد کشور غافل بود.

صنایع کوچک و متوسط بیش از 92 درصد از کل صنایع ایران را تشکیل می‌دهند که با ایجاد یک‌میلیون شغل، نقشی پیشتاز در اشتغال کشور دارند.

در این نمایشگاه شرکت‌هایی از صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی، شیمایی، فلزی، موادغذایی، لوازم‌خانگی و ساختمانی حضور دارند.

علاوه بر شرکت‌های ایرانی، 15 شرکت خارجی از کشورهایی چون ترکیه، پاکستان، مالزی و کره جنوبی نیز در این نمایشگاه غرفه دارند.

در حاشیه برپایی این نمایشگاه حدود 10 کارگاه آموزشی برگزار و مذاکرات رو در روی (B2B) با حضور 110 مدیر نیز انجام می‌شود.

نمایش تولیدات برتر صنایع کوچک و متوسط ایران با تکیه بر معرفی توانمندی‌های شرکت‌های حاضر در شهرک‌های صنعتی و شناسایی بازارهای هدف برای عرضه کالاها و خدمات از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

منبع : عصر اقتصاد

انتهای پیام/

ارسال نظرات