اروپا متهم به دامپینگ در امریکا شد. این مساله می تواند بیانگر بهره گیری از تاکتیک های جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا باشد.
کد خبر: ۹۰۴۶۴۸۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، امریکا با دنبال کردن سیاست های رییس جمهور خود اکثر کشور ها را که ایران هم از آن مستثنی نیست، درگیر جنگی اقتصادی با خود کرده است.

وی علاوه بر تحریم ایران، با اعمال تعرفه 25 درصدی روی کالاهای چینی و همینطور اعمال تعرفه 50 و 20 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه و ایجاد محدودیت های مشابه برای روسیه، شمشیر جنگ تجاری را برای آسیا از رو بست.

به همین جهت، کشورهای مذکور برای پاسخ به این مساله و جلوگیری از بحران اقتصادی در داخل هر کدام شیوه هایی را برای مقابله اتخاذ کردند.

روسیه با اعمال افزایش از 25  الی 40 درصدی برای واردات برخی کالاهای آمریکایی مربوط به وسایل حمل و نقل، ماشین آلات مهندسی و راه سازی، تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز، ابزار مربوط به پردازش فلزات و حفاری سنگ به این محدودیت ها واکنش نشان داد.

چین نیز در اقدام متقابل، اعمال تعرفه بر 16میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا را در دستور کار قرار داد.

ترامپ همچنین با متحد سنتی امریکا، یعنی اتحادیه اروپا نیز وارد کش مکش های اقتصادی شد.

اعمال افزایش ٢۵ درصدی تعرفه بر واردات فولاد اروپا به آمریکا، همچنین  افزایش ١٠ درصدی تعرفه واردات آلومینیوم ضربه ای بر پیکره ی ثبات اقتصادی اروپا بود.

بعد از به نتیجه نرسیدن اعتراضات این اتحادیه بر تصمیمات جدید رییس جمهور امریکا، کمیسیون اروپا برای مقابله با اعمال تعرفه بر تولیدات فولادی به آمریکا اقدام به ارائه بسته ای مرکب از سهمیه و تعرفه گمرکی کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا، چین، هند، نروژ و روسیه شکایتی مبنی بر بررسی اختلاف خود با امریکا در ارتباط با اعمال تعرفه‌ها برای فولاد و آلومینیوم در سازمان تجارت جهانی مطرح کردند.

اما جنگ تجاری میان اتحادیه امریکا و اتحادیه اروپا به اینجا ختم نمی شود.

 

اتحادیه اروپا و تاکتیک جنگ اقتصادی

با شروع جنگ تجاری میان امریکا و اتحادیه اروپا، ۲ کشور با وضع نرخ تعرفه های جدید، به یکدیگر پاسخ دادند.

ابتدا امریکا با اعلام تعرفه های جدید مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی آن بر واردات فولاد و آلمینیوم اروپا، آتش این جنگ اقتصادی را روشن کرد.

این اتحادیه در پاسخ به این ضربه ی اقتصادی آمریکا، بسته ای پیشنهادی در برابر سیل کالاهای وارداتی از سوی این کشور را تنظیم کرد.

در گوشه ای از این درگیری های عیان، یکی از کشورهای اروپایی به صورت چراغ خاموش، با استفاده ی یکی از حربه های بازاریابی به نام دامپینگ، اقدام به تهاجم و جنگ در قلب بازار امریکا کرده است.

 

دامپینگ چگونه رقبا را حذف می کند؟!

دامپینگ یا رقابت مکارانه به عملی می گویند که طی آن یک محصول وارداتی در کشوری با قیمتی بسیار نازل و پایین تر از مشابه داخلی عرضه می شود. به دلیل کم بودن قیمت این محصول یا کالا، فروش آن به حد چشمگیری بالا می رود. این مساله تا جایی پیش می رود که اقبال عمومی نسبت به کالاهای داخلی از بین می رود و برای مشتریان، خرید محصول خارجی مقرون به صرفه تر به نظر می رسد. این امر موجب حذف دیگر رقبا در بازار خواهد شد.

 

امریکا، اسپانیا را متهم به دامپینگ در بازار داخلی خود نموده و در همین رابطه از این کشور، توضیح خواسته است. علاوه بر آن امریکا قوانینی برای واردات زیتون از اروپا صادر کرد.

در واکنش به این اتهام، سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که تصمیم وزارت تجارت آمریکا مبنی بر اعمال قوانینی بر ضد دامپینگ زیتون وارداتی از اسپانیا، غیرقابل پذیرش است و اروپایی ها مخالف این امر هستند.

تولیدکنندگان زیتون و روغن آن در اروپا، با رقابت ازسوی آمریکا روبرو هستند و از دست دادن این بازار ضربه ی مهلکی برای اقتصادهای بحران زده این قاره خواهد بود.

مقامات نگران هستند که تولید کنندگان خارجی فروش زیتون در ایالات متحده را با قیمت ارزان تر از بازار داخلی خود - یک روند شناخته شده به عنوان "dumping"

بنا بر نوشته ی ایندیپندنت، جنگ زیتون ممکن است ناگهانی باشد. همچنین وزیر بازرگانی ویلبر راس گفت: "وزارت بازرگانی یک ارزیابی کامل و عادلانه از حقایق را تضمین می کند و اگر قوانین شکسته شود، به سرعت به توقف فعالیت های تجاری ناعادلانه عمل می کند." "ایالات متحده متعهد به تجارت آزاد، منصفانه و متقابل با اسپانیا است."

ارسال نظرات