احیای تالاب میانکاله در انتطار تامین بودجه دو میلیارد تومانی
۶ هزار هکتار تالاب میانکاله در حالی خشک شده است که برای احیا مجدد آن نیاز به تامین اعتبار دو میلیارد تومانی و همکاری آب منطقه‌ای مازندران است.
کد خبر: ۹۰۴۶۴۹۰
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری ، مباحث تغیر اقلیم در استان مازندران با کاهش بارندگی، خشکی تالاب‌ها و بروز سیل در مناطق کوهستانی ظهور و بروز کرد.

تالاب میانکاله هم تحت تاثیر تغییر اقلیم و کاهش بارندگی قرار گرفته و بنا به نظر مدیرکل محیط زیست مازندران بیش از 6 هزار هکتار آن خشک شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اعلام اینکه نیازهای آبی میانکاله باید طی پنج سال آینده تامین شود، افزود:که در حال حاضر یکی از دغدغه‌های جدی است.

در کنار مشکلاتی که برای کمبود آب در میانکاله وجود دارد بحث آتش سوزی‌های گاه و بیگاه آن هم یکی از چالش‌های جدی است که هرازگاهی زمینه تخریب این منطقه بکر را فراهم می‌کند آتش سوزی شب گذشته در میانکاله باعث تخریب 180 هکتار از اراضی جنگلی منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، میانکاله در دوازده کیلومتری شهر بهشهر واقع شده  و بیش از شصت هزار هکتار  مساحت دارد، در سال 1348 به عنوان پناگاه حیات وحش و تالاب بین المللی و ذخیره گاه طبیعی زیست کرده تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

در ارتباط با اهمیت میانکاله مباحثی زیادی مطرح شده است اما آنچه که در حال حاضر باید به آن توجه شود، بحث احیا آن است.

معاون محیط زیست استان مازندران با اعلام اینکه برای احیا میانکاله نیاز به چهار متر مکعب آب در ثانیه هست که از طریق حق آبه میانکاله در نکا رود قابل تامین است که انتظار همکاری از آب منطقه‌ای مازندران داریم.

وی با بیان اینکه برای حفظ میانکاله اعتبار زیادی نیاز نداریم، افزود: برای احیا آن عظم استانی نیاز است و حدود دو میلیارد تومان اعتبار!

یداللهی خاطر نشان کرد: به صورت شفاهی با اجرای این طرح، موافقت شده اما هنوز به صورت رسمی پاسخ ما داده نشده است برای احیا نیاز به طرح‌های مطالعاتی هست و باید کار علمی در این منطقه حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سؤوال که بخشی از آتش سوزی‌های اخیر در میانکاله به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب، برای استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای هست، گفت: طرح مشارکت تعدادی از تعاونی‌ها در میانکاله در دست اقدام بوده که بنا داریم مدیریت حفاظت این منطقه را به تعدادی از تعاونی داران واگذار کنیم.

ارسال نظرات