عضو مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد گفت: براساس آمار رسمی کشور امروز در استان یزد نرخ بیکاری ۱۲.۸ را شاهد هستیم و در این میان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی به ۱۸.۱ رسیده است.
کد خبر: ۹۰۴۶۴۹۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرحسین آخوندی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری  بیان داشت: متاسفانه در سال های اخیر روز به روز به تعداد فارغ التحصیلانی که با رشته های مختلف دانشگاهی در هر زمینه ای فرصتی برای اشتغال پیدا نکرده اند، افزوده شده و عملاً بیکاری این دانش آموختگان باعث یاس و ناامیدی جوانان ما نسبت به فرصت های شغلی شده است.

عضو مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد افزود: براساس آمار رسمی کشور امروز در استان یزد نرخ بیکاری 12.8 را شاهد هستیم و در این میان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی به 18.1 رسیده است. این تفاوت در آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با بقیه اقشار جامعه علاوه بر اینکه موجب نگرانی است ضعف نظام آموزشی ما را می رساند.

وی گفت: مهار بیکاری و ایجاد یک فرصت شغلی متناسب به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها مستلزم برنامه های کوتاه مدت و ضربتی در کنار برنامه های بلند مدت است.

آخوندی تاکید کرد: دانشگاه های ما باید به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کنند. لیکن در حال حاضر که دانشگاه های ما کارآفرین و مهارت آموز نیستند، دانشجویان در کنار تحصیل در دانشگاه ها به ناچار باید در مراکز فنی و حرفه ای به آموزش در یکی از رشته های مورد علاقه خود بپردازند. 

وی ادامه داد: با توجه به این که میزان جذب دانشجو می بایست با توجه به نوع و نیاز بازار کار صورت بگیرد ضروری است با تاسیس شرکت های دانش بنیان جهت جذب دانشجویان اقدام شده و این مساله در برنامه مسئولان گنجانده شود.

وی اظهار کرد: همچنین برای حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مراحل بعد می توان با توجه به اشتغالزایی بالای بنگاه های خرد، اعتبارات لازم به این بنگاه ها به شرط ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی را تخصیص داد و رابطه آنها و آموزش های لازم در محیط های کاری با تدوین بسته های تشویقی تقویت شود. 

این فعال دانشجویی تلاش برای جذب سرمایه را امری اجتناب ناپذیر و در عین حال مغفول دانست و عنوان کرد: برای حل این معضل، بهترین راهکار افزایش میزان سرمایه گذاری در استان می باشد. حمایت از سرمایه گذاران فعلی و جلب و مشارکت بخش خصوصی و حتی جلب سرمایه گذاری خارجی باید مورد توجه مسوولان استان قرار بگیرد. 

عضو مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد اذعان داشت: فراموش نکنیم که مشکل اصلی از دانشگاه نشات گرفته که دانشجو را برای دوران بعد از دانش آموختگی تربیت نکرده و این حقیقت دور نمای خوشی از آینده دانش آموختگان ما در دانشگاه ها ارائه نمی کند.

ارسال نظرات