مدیرکل سمن های مردم نهاد وزارت بهداشت

آموزش و پیشگیری مهمترین نقش سازمان های مردم نهاد است

مدیرکل سمن های مردم نهاد وزارت بهداشت گفت: سازمان های مردم نهاد، سازمانی با ساختار قانونمند، مستقل، غیزانتفاعی، داوطلبانه است و آموزش و پیشگیری مهمترین نقش این سازمان ها است.
کد خبر: ۹۰۴۶۷۰۶
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین، نشست سمن های مردم نهاد حوزه سلامت خمین در دانشکده علوم پزشکی این شهرستان برگزارشد.

مصطفی جمالی مدیرکل سمن های مردم نهاد وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به اهمیت تاسیس سمن های مردم نهاد در حوزه های مختلف گفت: سازمان های مردم نهاد، سازمانی با ساختار قانونمند، مستقل، غیرانتفاعی، داوطلبانه و مقید به ارزش های اجتماعی که در جهت رفاه عمومی به ویژه طبقه محروم جامعه ایجاد می شود و آموزش و پیشگیری از مهمترین نقش این سازمان ها است.

وی ادامه داد: سمن ها به دلیل ارتباط با توده مردم و آگاهی بخشی به آنان، مطالبه گری مردم را بالا برده و مسئولین را ملزم به پاسخگویی می کنند و به دلیل نقش حمایتی و جذب منابع مالی غیردولتی بخشی از بار هزینه های دولتی را کم می کنند.

جمالی بیان کرد: به علت آگاهی بخشی و مطالبه گری جامعه، سیستم دولتی به سمت شفافیت بیشتر به منظور پاسخگویی بهتر پیش می رود و این امر موجب کاهش فساد در دولت ها می شود و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، وظایف غیر حاکمیتی به سمن های توانمند واگذار شده که این موجب افزایش کمی و کیفی خدمات ارائه شده و کاهش هزینه های ناشی از ماهیت داوطلبانه سمن ها و بیداری فطرت پاک انسانی می شود.

وی افزود: با پاسخگو شدن سیستم دولتی در قبال مردم و مطالبه و نظارت مردمی، توسعه سیاسی و دموکراسی بیشتر می شود و به دلیل ارتباط گسترده سمن ها با جامعه در بحران ها، حضور بهتر و هدایت شده مردمی فراهم می شود.

مدیرکل سمن های مردم نهاد وزارت بهداشت با اشاره به تعداد سمن های مردم نهاد در کشور اظهارکرد: تعداد سازمان های مردم نهاد کشور در مقایسه با سایر کشورهای دنیا کم است و در برخی از دانشگاه ها، سمن های فعال در حوزه سلامت وجود ندارد و امید است با اطلاع رسانی و جلسات آموزشی توجیهی، سمن ها همراه با کیفیت کار افزایش پیدا کنند.

وی گفت: ارزش ها و اصول بنیادی، داشتن چشم انداز و هدف، ماموریت و برنامه ریزی، ارزیابی، تنوع منابع بودجه، مدیریت و رهبری متعهد از عوامل مهم پایداری و تداوم یک سمن است.

جمالی افزود: انتظارات اداره کل سازمان های مردم نهاد سلامت از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی این است که مدیران و متخصصین مختلف جامعه پزشکی به هیئت امنا و هیئت مدیره سمن ها ورود پیدا کنند و در کنار حضور افراد معتمد و خیر، اعضای بنگاه های اقتصادی منطقه، متخصصین فناوری اطلاعات و مدیریت و بیمار با خانواده، به منظور اعتلای سطح مدیریتی و افزایش تاثیر گذاری سمن ها، همکاری کنند.

جواد جواهری رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان خمین در این نشست گفت: بخش سلامت، موضوع بسیار پیچیده و چند بعدی است و با توجه به صنعتی شدن دنیای امروز، در هر بعدی دقت شود، شخص، خانواده، محیط و عوامل روحی و روانی، جامعه و عوامل زیادی در سلامت تاثیرگذار است .

وی بیان کرد: وزارت بهداشت تامین کننده بخشی از سلامت افراد است که می توان گفت حدود 25درصد است و 75درصد بخش سلامت خارج از قدرت بهداشت و به عهده بخش ها و نهادهای دیگری مانند جامعه، خانواده و ... است.

جواهری اظهارکرد: در این راستا، سازمان های مردم نهاد کمک کننده و بازوی قوی همراهی با بهداشت در جهت تامین و ارتقای سلامت، به این معنا که سمن ها رابط بین جامعه و سایر نهادهای تامین کننده سلامتی هستند.

وی افزود: در شهرستان خمین 10 سمن حوزه سلامت در بخش های مختلف با دانشکده علوم پزشکی همکاری دارند و با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان انتظار است که در آینده، تعداد افزایش یابد.    

 

ارسال نظرات