مصطفی برزگر
گفتگو با مسئول مرکز رشد شهیدرضایی نژاد ایلام:
نقش مراکز رشد و خلاقیت در به نتیجه رسیدن ایده های خلاقانه و نوآورانه و تبدیل ایده ها به محصولات با کیفیت ایرانی نقشی اساسی و مهم است.
کد خبر: ۹۰۴۶۸۹۹
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج، توجه ویژه به مخترعین در سال حمایت از کالای ایرانی امری ضروری به نظر می رسد.

مقام معظم رهبری(مدظله) در بیانات ابتدای سال خود در حرم مطهر رضوی فرمودند:"شعار امسال، هم خطاب به مسئولین است، هم خطاب به مردم است. شعار امسال حمایت از کالای ایرانی است. کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعّالیّت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز. سرمایه‌گذار با سرمایه‌ی خود، کارگر با کار خود، طرّاح با ذهن خود و با دانش خود، این ها همه تلاش می کنند و محصول کار آن ها می شود کالای ایرانی. بنابراین چیز با عظمتی است، چیز بسیار مهمّی است؛ این را بایستی حمایت کرد".

بدون تردید یکی از مصادیق مهم حمایت از کالای ایرانی،خرید محصولات با کیفیت ایرانی است.در این بین نباید از نقش مخترعین در تولید نمونه  محصولات با کیفیت و خلاقانه به راحتی چشم پوشی کرد.مراکز رشد و خلاقیت نیز نقشی اساسی در حمایت و رشد ایده های مخترعین و به نتیجه رساندن آن ایده ها دارند.

ایشان همچنین در پیام نوروزی سال ۹۷ نیز فرمودند:اگر چنانچه تولید ملّی را  همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئله‌ی اشتغال، هم مسئله‌ی سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها- حل خواهد شد. آسیبهای اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور،تولید ملی  است. بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

یقینا کیفیت بالا یکی از ارکان موفقیت برای رونق خرید و فروش کالاهای ایرانی است.در این بین نقش مخترعین و خلاقیت آن ها و همچنین ارزش افزوده و نوآوری در محصولات آن ها می تواند برگ برنده ای برای رونق کالاهای با کیفیت ایرانی باشد.

واقعیت این است که گرایش به سمت خرید محصولات خارجی در کشور ما به طور روزافزونی رو به گسترش است.در این بین می توان دلایل زیادی را برای عدم خرید از کالاهای ایرانی برشمرد.

اما به نظر می رسد مهمترین دلایل یکی ادعای کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر نسبت به محصولات مشابه خارجی است و دیگری عدم ضمانت اجرایی برای خرید محصول،ادعاهای که در بسیاری از موارد درست نیست و شاید آن را یک مشکل فرهنگی دانست.

مرکز رشد شهید داریوش رضایی نژاد ایلام که زیر نظر سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان ایلام فعالیت می کند یکی از مراکز رشد استان ایلام است که در چند سال اخیر در امر حمایت از مخترعین و مبتکرین تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

اهمیت این موضوع باعث شد تا با فریبا شیرکرمی مسئول مرکز رشد شهید داریوش رضایی نژاد استان ایلام گفتگویی داشته باشیم که در ذیل می خوانید.

 

نقش مراکز رشد و خلاقیت در تولید کالاهای ایرانی با کیفیت چیست؟

مراکز رشد و خلاقیت و مراکز هدایت و حمایت در سطح کشور می توانند کمک زیادی به مخترعین و مبتکرین برای به تولید رساندن کالاهای با کیفیت و خلاقانه ایرانی داشته باشند.مرکز رشد سازمان بسیج علمی پژوهشی در سال 96 با توجه به امکانات و اختیارات خود توانست در پیشبرد اهداف تعیین شده سازمان گام مهمی بردارد. و در رزومه کاری خود در سال96 با توجه به خدمات کارگاهی و دراختیار داشتن کارگروه های تخصصی و قوی استان به حمایت از 21طرح در زمینه های،برق الکترونیک، فیزیک،مکانیک،کامپیوتر و ریاضی ، شیمی و مواد و دو طرح در حوزه فیزیک مکانیک و کشاورزی به جهت حمایت در سطح گسترده به بسیج علمی پژوهشی تهران معرفی گشتند. پرداخته وبه ثبت رسانید.

 

 

در سال 97 چه برنامه هایی برای حمایت از مخترعین دارید؟

با توکل به خدا و پشتکار تمام گروه،در سال97 برنامه های فشرده تری را تدارک دیده ایم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 97 به حمایت از کالای ایرانی  سازمان بسیج علمی پژوهشی ایلام بر خود فرض می داند که  از پتانسیل خود به جهت مجهز کردن بیشتر کارگاه های مرکز رشد و حمایت های گسترده تر مالی و معنوی نسبت به سال96 از مخترعین و مبتکرین ارزشمند ایلامی استفاده کند.

 

آیا مراکز رشد می توانند در فرهنگ سازی اعتماد به کالای ایرانی نقش داشته باشند؟

بله قطعا؛مرکز رشد در واقع پله شروع  و سکوی پرتاب برای یک نخبه ایرانی ست.زمانی که این مرکز به فکر  مبتکر جوان اعتماد کرده و در حد توان از نظر مالی و معنوی برای ساخت نمونه اولیه ایده و در ادامه با توجه به توانایی بالقوه مجریان طرح ، این عزیزان را در مراحل بعدی  که شامل (برگزاری جشنواره و بحث تجاری سازی و لینک کردن با سرمایه گذاران ) می باشد ، مسیر را برای مبتکر و مخترع آسان می کند.این یعنی ایجاد اعتماد به نفس در مبتکر برای گامهای بعدی و مهر تائید بر فکر و ایده  جوان نخبه ایرانی و در مرحله بالاتر اطمینان سرمایه گذار از انتخاب بجای نمونه خود که همان نخبه و مبتکر می باشد.

 

جایگاه نوآوری در بهبود شرایط استفاده از کالاهای ایرانی را چگونه می بینید؟

  نکته قابل توجه که لازم است متذکر شوم این است که پایه ی اصلی کار مرکز رشد،حمایت از طرح ها و ایده هایی است که در آن ها نوآوری مشهود باشد در غیر این صورت حمایت از ایده ای که نمونه آن عینا در بازار موجود است به هیج وجه در دستور کار مرکز رشد شهید رضایی نژاد نیست و نخواهد بود.   ما ایده های نو را که قابلیت تبدیل به یک محصول را دارد شناسایی کرده و با توجه به مسیری که در چارت کاری خود تعریف کرده ایم آن ایده را به سرانجام رسانده و در نهایت نمونه اولیه ای از ایده را که نوآوری در آن مشهود باشد استخراج می کنیم و در راستای تجاری سازی و وارد کردن محصول به بازار و معرفی به سرمایه گذار در کنار مخترع و مبتکر خواهیم بود و این یعنی کالایی که مورد نیاز قشر مختص خود است توسط نخبه ایرانی تولید و طبیعتا از جذابیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

 

 

ارسال نظرات