مریخ میلیاردها سال پیش آب و جو داشته، یکی از نقاط احتمالی برای یافتن عناصر حیات درکهکشان است. دوربین‌های ماهواره در جستجوی ذرات گاز خواهند بود که دلیل فعالیت‌های زیست‌شناسی و یا زمین‌شناختی در مریخ است.
کد خبر: ۹۰۴۷۰۲۶
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ مأموریت تازه آژانس فضایی اروپا (ESA) به نام «اکسومارس» (EXOMARS) باهدف یافتن پاسخ برای این پرسش مهم علمی طراحی‌شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، مدارگرد و کاوشگر این آژانس نیمه ماه مارس از پایگاه بایغونور در جنوب قزاقستان به فضا پرتاب می‌شود.

یکی از مدیران آژانس درباره این مأموریت می‌گوید: « اکسومارس مأموریتی است که آرزویش را داشتیم، تصور ما از این مأموریت، یافتن پاسخی برای پرسش مهم ما درباره مریخ است. آیا زندگی روی مریخ وجود دارد؟ همچنین این نکته که مریخ چه تأثیری روی تکامل منظومه شمسی و زمین داشته است.

پس از ارسال سفینه و طی هفت ماه سفر، اولین مرحله مأموریت اکسومارس ماه اکتبر با رسیدن به مقصد به نتیجه خواهد رسید. کاوشگر آن موسوم به «چیاپارلی» روی سیاره قرمز و مدارگرد برای پژوهش جو در مدار مریخ قرار می‌گیرند. خورخه واگو، یکی از دانشمندان پروژه اکسومارس می‌گوید: «با توجه به اینکه این اولین مأموریت فرود در فصل توفان جهانی غبار است، در جریان فرود آمدن ماهواره آزمایش و اندازه‌گیری‌هایی انجام می‌دهیم که به شناخت عناصر مهم جو در این وقت سال کمک می‌کنند. این‌ها عناصری هستند که تابه‌حال کمتر بررسی و مطالعه شده‌اند.»

با توجه به اینکه مریخ میلیاردها سال پیش آب و جو داشته، یکی از نقاط احتمالی برای یافتن عناصر حیات در کهکشان است. دوربین‌های ماهواره در جستجوی ذرات گاز خواهند بود که دلیل فعالیت‌های زیست‌شناسی و یا زمین‌شناختی در مریخ است. دسامبر ۲۰۱۴ کاوشگر ناسا در مریخ ذرات گاز متان پیدا کردند. درحالی‌که نود درصد گاز متان زمین توسط موجودات زنده تولید می‌شود، هدف دانشمندان پیدا کردن منبع این گاز در مریخ است.

یکی از کارشناسان پروژه با اشاره به هدف دانشمندان برای پیدا کردن منبع این گاز در مریخ می‌گوید: «عناصر تشکیل‌دهنده جو را با دقت و جزییات بررسی خواهیم کرد. همچنین منابع احتمالی تولید آن‌ها روی سیاره را ارزیابی می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال فعالیت‌های آتشفشانی نزدیک به پوسته زمین که می‌تواند با آزاد شدن آب و یا گازهای محبوس شده به سطح مرتبط باشد. البته می‌توانیم درباره حیات در مفهوم زیست‌شناختی هم حرف بزنیم. باوجوداینکه من شخصاً و مقدمتا دراین‌باره تردید دارم.»

یکی از هدف‌های دیگر پروژه اکسومارس آزمایش برخی فناوری‌های مختلف پروازی و پژوهشی ضروری مأموریت‌های فضایی آینده است. مانند مأموریت بین‌المللی بازگرداندن نمونه‌های پژوهشی مریخ به زمین و به‌طور خاص: کاوشگر این مأموریت تکنیکهای ورود، فرود و نشستن محموله روی مریخ را نظارت خواهد کرد.

ارسال نظرات