برای اولین بار در جهان، خط تولید صنعتی سوسپانسیون فرات(VI)، با نام تجاری فرسول ۳۰، به روش پلاسما در اصفهان راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۰۴۷۰۴۱
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ، برای اولین بار در جهان، خط تولید صنعتی سوسپانسیون فرات(VI)، با نام تجاری فرسول 30، به روش پلاسما در اصفهان راه اندازی شد.

سینا صمیمی سده مخترع این ماده، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که پایه این ماده نانو ذرات فرات سدیم است که آهن در آن از درجه اکسیداسیون 6 می باشد، اظهار داشت: مهمترین موضوع نوآورانه و بسیار ابتکاری در دستیابی به فرات(VI)، افزایش قابلیت نگهداری این ماده تا یک ماه است.

 

ثبت بین المللی  فرات(VI)

وی با تصریح این که این اختراع در اداره ثبت اختراعات امریکا ثبت بین المللی شده است، افزود: مقالات زیادی در منابع معتبر دنیا به معرفی این ماده پرداخته اند، اما تا بحال خط تولید صنعتی این ماده به این شکل در هیچ کجای دنیا مشاهده نشده است، چرا که این ماده ناپایدار و دارای حداکثر زمان ماندگاری برابر 1 تا 2 ساعت بوده است، این ماده بطور محدود توسط دستگاه هایی و با هزینه بسیار بالا تولید و درجا هم مصرف شده است.

 

کاربردها و کاربران

مدیر عامل شرکت سرورپویان، با اشاره به کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت و ضرورت تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی، گفت: نانوذرات فرات سدیم به عنوان ماده شیمیایی در تصفیه ی آب و فاضلاب، با خاصیت انعقاد سازی، لخته سازی و گندزدایی، حذف بو و رنگ و ضد فولینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

احسان صائب نوری افزود: علاوه بر این نانوذرات فرات سدیم یا همان فرسول 30 برای حذف گوگرد از میعانات گازی، حلال های نفتی و کلا ترکیبات هیدرو کربنی کاربرد دارد.

 

راه اندازی خط تولید صنعتی و توافقات با صنایع بزرگ

وی در رابطه با تجاری سازی این ماده ی ارزشمند، تصریح کرد: پس از راه اندازی موفق و اولیه خط تولید صنعتی فرات سدیم به روش پلاسما و پس از بررسی های چندین ماهه در رابطه با کیفیت محصول، نهایتا خرداد ماه امسال توافقاتی با یکی از شرکت های بزرگ فولادی اصفهان و شرکت سرورپویان، به منظور استفاده از این ماده در تصفیه پساب این صنعت انجام گرفت.

صمیمی اذعان کرد: در پی توافقات انجام گرفته، خط تولید صنعتی در ماه‌های تیر و اردیبهشت سال جاری با ظرفیت تولید 600 تن در سال بطور کامل نصب و راه‌اندازی شد، و در حال حاضر فرات سدیم در کشور بدون هیچ تجهیز و ماده اولیه وارداتی در حال تولید می باشد.

صائب نوری در پاسخ به این سوال که راه اندازی این کارخانه موجب اشتغال چند نفر شده است، گفت: در حال حاضر حداقل 10 نفر بطور مستقیم در رابطه با تولید فرات سدیم مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بر پایه نوآوری و ابتکار بکار رفته سرعت و راندمان تولید فرات سدیم بسیار بالا می باشد،  و علاوه بر این میزان هزینه ها بسیار کاهش یافته و برای بسیاری از صنایع و کاربردها مقرون به صرفه است، بطوری که در آینده  توسعه قابل توجهی برای آن پیش بینی می شود.

صمیمی یادآور شد: پس از اقدام معاونت علمی ستاد توسعه فناوری نانو و همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، و تأسیس دفتری در ساختمان شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی، شرکت سرور پویان با شرکت ها و صنایع متعددی برای استفاده از این ماده وارد مذاکره و عقد قرار داد شده است.

وی مصرف این ماده را لازمه رشد شرکت ها دانست و افزود: با توجه به کمبود فیزیکی آب، کشور در وضعیت بحران شدید آبی به سر می برد و برای حفظ وضع موجود خود تا سال ۲۰۲۵ باید بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید.

این مخترع تاکید کرد: شرکت ها اگر بخواهند به یک سود پایدار دست یابند و به رشد خود ادامه دهند باید به فکر تامین آب برای تولید محصولات خود باشند؛ بدین معنی که موفقیت در امر استفاده مجدد از آب موجب افزایش پایداری تولید و کاهش مصرف بی رویه آب می شود.

صمیمی تولید و مصرف فرات سدیم را یکی از مهمترین اقدامات جهت مدیریت بهینه منابع آب و دستیابی به وضع مطلوب و تأمین نیازهای آبی در آینده خواند و افزود : کاربرد فرات سدیم با توجه به بازدهی گسترده آن در تصفیه آب یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند منجر به بهبود شرایط کمبود آب شود.

وی ادامه داد: گسترش استفاده از این محصول می تواند از لحاظ حذف مراحل متعدد تصفیه کنونی و استفاده از چند ماده ی شیمیایی که عمدتا هم وارداتی هستند، اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

ارسال نظرات