رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اگر بتوانیم این فرهنگ را در زمان اردوهای آموزشی و تربیتی و یا اردوهای راهیان نور به‌خوبی به دانش‌آموزان منتقل کنیم، کار بزرگی را انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۰۶
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، به‌منظور بررسی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، جمعی از مدیران، معاونان، مشاوران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دبیران حوزه‌های مختلف مجله رشد با حضور در بخش اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن بازدید از منابع موجود مرکز، در جلسه‌ای با حضور سردارعلی‌محمد نائینی مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و سرتیپ دوم پاسدار ابوالحسن کبیری رئیس پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، ظرفیت‌های مرکز برای همکاری را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

سردار علی‌محمد نائینی در این دیدار با تأکید بر اینکه فرهنگ حماسه و دفاع مقدس، نیاز امروز جامعه است، بیان کرد: آن فرهنگی که حرکت ایجاد کرد، انرژی تولید کرد و کارهای بزرگی با آن انجام شد و دشمن را شکست داد، جای کار بسیار زیادی دارد و مقام معظم رهبری تأکید و توصیه می‌کنند که به این فرهنگ توجه کنید، چراکه برای نیاز امروز است.

وی افزود: دفاع مقدس به‌عنوان یک نیاز و ثروت فرهنگی می‌تواند باعث ایجاد حرکت شود و ما را از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات عبور دهد. فرهنگ دفاع مقدس دارای پیام‌های فراوانی است. جوان امروزی که جوان دهه ۹۰ است باید بداند که دانش‌آموز دهه شصتی چگونه تحت تأثیر این انقلاب چهار هزار شهید فرهنگی و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز تقدیم کشور کرد.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم این فرهنگ را در زمان اردوهای آموزشی و تربیتی و یا اردوهای راهیان نور به‌خوبی به دانش‌آموزان منتقل کنیم و بگوییم که چگونه این تحول به وجود آمد، کار بزرگی را انجام داده‌ایم که البته این موضوع جای کار دارد. تلاش کرده‌ایم تا میان مجموعه‌هایی که متولی امر دفاع مقدس است مانند پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس هماهنگی به وجود بیاوریم تا ظرفیت‌های که در اختیارمان است، معرفی کنیم.

سردار نائینی فعالیت‌های مرکز را در دو حوزه تحقیقات و اسناد جنگ برشمرد و گفت: این مجموعه از ابتدای جنگ تشکیل‌شده است و جلسات طرح‌ریزی فرماندهان و هدایت عملیات‌ها توسط راویان ضبط‌شده و همچنین راویان در آن زمان تمام وقایع را ثبت کرده‌اند. در اینجا در حدود ۱۸ گونه سند داریم که مرکز را به یک مجموعه بی‌نظیر تبدیل کرده است.

مشاور فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه ما نگاه بخشی نداریم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال بهره‌دهی اسناد با اقدامات تخصصی هستیم؛ یعنی مجموعه‌های هنری، سینمایی، ادبی و رسانه‌ای بتوانند از این مجموعه بهره ببرند.

وی بابیان اینکه بیش از ۱۸۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد فعال است، گفت: در همین راستا بیش از ۱۰۰ نویسنده مطرح در حوزه دفاع مقدس با این مرکز ارتباط داشته و پروژه در دست کار دارند.بهترین سرمایه برای کار فرهنگی، پژوهش است، باید با فضاهایی که در حوزه دفاع مقدس، عمدتا پژوهشی است، آشنا شوید.

سردار نائینی از الکترونیکی شدن تمامی آثار مرکز تا هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: تمام آثار به‌صورت الکترونیکی بر روی سایت مرکز قرار خواهند گرفت و به دنبال این هستیم تا تمامی آثار در قالب لوح فشرده در اختیار همه قرار بگیرد و هرسال آن‌ها را به‌روز خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه سرتیپ دوم پاسدار ابوالحسن کبیری، وظیفه اصلی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را جمع‌آوری و مستندسازی اسناد برشمرد و گفت: در این مرکز اسناد در قالب‌های موضوعی، رخدادها و روزشمار با ترکیب‌های متعدد جمع‌آوری و منتشر می‌شود. البته کار در اینجا متوقف نمی‌شود و باید بر اساس اسناد جمع‌آوری‌شده، پژوهش‌هایی را انجام داد، نکات جزئی و واقعیت‌هایی که وجود دارد، روایتگری و این روایت‌ها را در قالب‌های مختلف سمعی، بصری و نوشتاری و متناسب با مخاطبین ارائه شود.

رئیس پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تأکید بر اینکه به‌منظور آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس از هر مقطعی، نیازمند انتقال این مفاهیم در قالب‌های متناسب با مخاطب هستیم، بیان داشت: این کار از وظایف پژوهشگاه ما و مراکز علمی و پژوهشی، مجموعه‌های تدوین و تألیف کتب درسی و کمک‌آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: هنر و رسالت ما باید این باشد که چگونه این معارف را منتقل کنیم تا پایه‌های معنوی، اعتقادی و ایمانی جوان قوی شود تا با کوچک‌ترین انتشار مطلبی در فضای مجازی، ذهنش به‌جایی نرود که جای متهم و شاهد و شهید، عوض شود.

در ادامه محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به بازدیدی که از بخش اسناد داشت، گفت: مرکز اسناد با توجه به داده‌ها و منابعی که در اختیار دارد، فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم. در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گنجینه عظیمی از کارها و اقدامات راویان در دوران جنگ وجود دارد که شاید کسی از آن خبر نداشته باشد.

وی به فضای مجازی و فرصت‌های استفاده از این فضا اشاره کرد و بیان کرد: متأسفانه باوجوداینکه مخاطبین ما از بستر فضای مجازی استفاده می‌کنند ولی ما از آن غافل هستیم؛ به آن میزان که ما در فضای رسمی آموزش مانند کتاب درسی یا متصل به فضای درسی مانند مجلات رشد، محدودیت داریم در فضای مجازی که خودمان داریم آن را اداره می‌کنیم، محدودیت نداریم.

ناصری در رابطه با سایت رشد توضیح داد: در کنار کتاب‌های درسی و مجلات رشد که محدود هستند، فضای نامحدود سایت رشد را داریم که شرایط را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند تا در هر ساعتی و با هر کیفیتی ورود و از آن بهره‌برداری کند. این سایت بی‌نظیر است و حتما در رابطه با دفاع مقدس باید خیلی بیشتر ازآنچه تاکنون از آن استفاده کردیم، بهره‌برداری کنیم. این سایت بستر بسیار مناسبی است تا با گزینش مجدد به شکل حداکثری این اسناد اعم از قطعات فیلم‌ها و عکس‌هایی که وجود دارد و مستنداتی که فرآوری شده و باز هم نیازمند تغییرات است، وارد این فضا کنیم.

وی ضمن اشاره به رونمایی از نسخه جدید سایت رشد در مهرماه سال ۹۷، خاطرنشان کرد: صدها هزار دانش‌آموز با این سایت مرتبط هستند خصوصا امسال که پایه دوازدهم برای اولین بار به‌عنوان آخرین پایه در سیستم آموزشی قرار می‌گیرد، سایت رشد را به‌عنوان مرکز یادگیری آموزش معلمان قرار دادیم. به‌طور طبیعی معلمان به این سایت رجوع خواهند کرد و حتما به بخش‌های دیگر سایت نیز خواهند رفت.

ناصری بابیان اینکه ما می‌توانیم در حوزه دفاع مقدس، بسیار غنی‌تر از آن چیزی که وجود دارد عمل کنیم، گفت: اگر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کارهای آماده‌ای در مورد اسناد و مدارک و یا تصاویر و فیلم‌ها در رابطه با جنگ دارد ما می‌توانیم در یک تقسیم‌بندی مجددا آن‌ها را آماده کنیم و به سایت خود ببریم که این کار بسیار مؤثری خواهد بود.

ارسال نظرات