جوانانی هستند که ترجیح می‌دهند به جای مراسم پر زرق و برق در تالارها و هتل‌های آراسته با هزینه‌های گزاف، مراسم عقد خود را در کنار شهدا با رنگ و بوی معنوی برگزار کنند.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۵۷
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بارها خبرهایی خوانده و تصاویری دیده‌ایم از سفره‌های عقدی که در کنار مزار شهیدی در گلزارهای شهدا یا کنار مزار شهدای گمنام در دانشگاه‌های کشور برپا شده یا در یادمان‌های دفاع مقدس در ایام راهیان نور مراسم ازدواجی برپا شده است. جوانانی که ترجیح می‌دهند به جای مراسم پر زرق و برق در تالارها و هتل‌های آراسته با هزینه‌های گزاف که رنگی از معنویت ندارد، مراسم عقد خود را در کنار شهدا با رنگ و بوی معنوی برگزار کنند تا سال‌های زیادی را به یاد شهدا و با هدف زنده نگه داشتن یاد شهیدان راه اسلام در کنار هم زندگی کنند.

حسینیه شهدای ستاد معراج شهدای مرکز نیز یکی از این مکان‌های معنوی است که بارها محل برگزاری پیوند آسمانی زوج‌های جوان شده است که علاقه‌مند بودند شهدا شاهد عقد آسمانی‌شان باشند. زوج‌های جوان بسیاری هستند که تمایل دارند مراسم ازدواجشان در فضای معنوی معراج شهدا و در جوار پیکر مطهر شهدای گمنام دوران دفاع مقدس برگزار شود به این محل مراجعه کرده و با زیارت پیکر شهدا سر سفره عقد می‌نشینند.

حسینیه شهدا واقع در معراج شهدای مرکز، محل زیارت عموم مردم و هیئت‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف است. این حسینیه دارای ضریحی در بردارنده شش تابوت پیکر مطهر شهدای گمنام است که در عملیات‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند و پیکر آن‌ها طی عملیات‌های تفحص شهدا توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشف می‌شوند. این حسینیه علاوه بر برگزاری مراسم وداع خانواده‌ها با پیکرهای مطهر شهدای مختلف از جمله شهدای مدافع حرم و شهدای تازه تفحص شده است به محلی برای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری مراسم‌های عزاداری، سخنرانی، افطاری ‌های ماه مبارک رمضان، تجدید میثاق‌های دانشجویی و دانش‌آموزی با شهدا و... نیز تبدیل شده است.

اما اولین بار چه کسی یا چه سازمانی طرح برگزاری مراسم ازدواج در جوار شهدا را اجرا کرد؟ سرهنگ ابراهیم رنگین مسئول ستاد معراج شهدای مرکز در گفتگو با تسنیم در این باره می‌گوید: برگزاری مراسم عقد و ازدواج در جوار مزار مطهر شهدا، در مقبره‌های شهدای گمنام و مشهد شهدا و بهشت زهرا هیچ سازماندهی خاصی نداشته است و از سال‌ها پیش این موضوع به صورت خودجوش و ذوقی از طرف مردم در این مکان‌های مقدس برگزار شده است. اما به طور مرسوم از سال 94 به بعد این مراسم‌ها میان مردم رواج بیشتری پیدا کرد.

62 پیوند آسمانی در ستاد معراج شهدای مرکز

از او از سابقه برگزار مراسم های ازدواج اسمانی در معراج شهدای تهران می‌پرسیم. او می‌گوید: اولین عقد آسمانی در دی ماه سال 95 در حسینیه شهدای معراج شهدا برگزار شد. هدف ما از برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان در معراج و در کنار پیکر مطهر شهدای گمنام، رواج موضوع ازدواج آسان بود که طرفداران زیادی هم پیدا کرد. وقتی دو سه مراسم ازدواج در معراج برگزار شد، دیدیم که داوطلبین زیادی پیدا شدند. تا الان هم 62 پیوند آسمانی در ستاد معراج شهدای مرکز برگزار شده است.

گاهی آنقدر داوطلب زیاد است که نمی‌توانیم جوابگوی همه باشیم

حالا هر مناسبت و عیدی که پیش می‌آید عکس‌هایی از پیوندهای آسمانی جوانان در سفره عقد معراج شهدا منتشر می‌شود که نشان از علاقمندی جوانان این نسل برای برپایی چنین برنامه‌هایی است. رنگین در این باره می‌گوید: گاهی برای ایام خاص مثل اعیاد، آنقدر داوطلب زیاد است که نمی‌توانیم جوابگوی همه باشیم و برای همه وقتی تعیین کنیم تا در آن روز، مراسم خود را در معراج برگزار کنند. مردم به شهدا اعتقاد زیادی دارند و همانطور که معتقدند مراسم ازدواج در مساجد و امامزاده‌ها اثر خوبی در روند زندگی‌شان خواهد داشت، در مورد شهدا هم اعتقاد دارند افرادی هستند که واسطه انبیا و ائمه اطهار با خدای متعال هستند. آن هم واسطه‌هایی که آن‌ها را می‌شناسیم و چه بسا قبل از شهادت، در کوچه و خیابان هم آن‌ها را دیده‌ایم.

محدودیتی برای زوج‌های شهرستانی نداریم

محدودیتی برای زوج‌های شهرستانی نداریم. مسئول ستاد معراج شهدای مرکز با اعلام این موضوع می‌گوید: جوانان بسیاری از شهرهای مختلف کشور علاقه مند هستند تا مراسم عقد خود را در معراج برگزار کنند و ما هم محدودیتی برای شهرها و استان‌های مختلف نداریم. تا کنون نیز از شهرستان‌های مختلفی مثل گرگان، مازندران، قم، کاشان و ... زوج‌های جوانی داشته‌ایم که مراسم خود را در معراج برگزار کردند. از میان افراد متقاضی برای برگزاری این مراسم آسمانی در معراج، از فرزندان و خانواده‌های شهدا هم داوطلبین زیادی برای این موضوع داریم. از همه قشری از جمله کاسب، بازاری، تاجر و ... با هر طرز تفکری زوج‌های جوانی داشته‌ایم که مراسم عقد خود را در معراج برگزار کردند.

سفره عقد جبهه‌ای و شهدایی ساده/عهدنامه با شهدا

بچه‌های فرهنگی معراج شهدا برنامه‌های خوبی هم برای استفاده زوج‌های جوان از فضای معراج شهدا تدارک دیده‌اند. رنگین در این باره می‌گوید: برخی از زوج‌های جوان علاقمند هستند که سفره‌های عقد خود را خودشان بچینند و عکس شهدای مورد علاقه خود را در سفره خود می‌گذارند. اما در غیر این صورت ما هم یک سفره عقد جبهه‌ای و شهدایی ساده داریم که برای زوجین قبل از مراسم پهن می‌کنیم تا مراسم برگزار شود. همچنین عهدنامه‌ای داریم که در متن آن زوجین عهدی با شهدا می‌بندند و همه آن‌ها بعد از مراسم این عهدنامه را امضا کرده و از ما دریافت می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌کنیم هر موقع مشکلی در زندگی مشترکشان پیش آمد به عهدشان با شهدا رجوع کنند و یک بار دیگر متن آن را بخوانند و به خاطر بیاورند با چه اهدافی زندگی خود را آغاز کرده‌اند. در کنار آن هدیه کوچکی مثل چادر و بخشی از کفن متبرک شهدا را به عنوان یادگاری به این تازه عروس و دامادها هم هدیه می‌دهیم.

اتفاقات خاطره انگیز عقدهای معراج شهدا

قطعا اتفاقات خاطره انگیزی در این مراسم‌ها بر ذهن‌ها نقش می‌بندد. خاطرات شنیدنی بسیاری که کم کم به انبوهی از خاطرات معنوی معراج شهدا با زائرانش اضافه می‌شود. مسئول معراج در این باره می‌گوید: یادم هست یکی از خانواده‌ها خیلی راضی به برگزاری مراسم عقد در معراج نبود اما وقتی در فضای معراج شهدا حضور پیدا کرد و برنامه‌های ما را برای برگزاری این پیوند دید، نگاهش عوض شد. نه تنها رضایت پیدا کرد بلکه چند تن از اقوام خود را نیز ترغیب کرد تا مراسم خود را در معراج برگزار کردند.

او ادامه می‌دهد: زوجی برای برگزار مراسم عقدشان به معراج آمدند که آقای داماد تا به حال به معراج نیامده و از فضا آنجا خبر نداشت اما چون یکی از شروط عروس خانم برگزاری مراسم عقد در کنار شهدا بود ،موافقت کرده بود تا مراسم را معراج بگیرد. وقتی مراسم عقدش در معراج برگزار شد، آنقدر تحت تاثیر فضای معنوی آنجا قرار گرفت که خواست اجازه بگیرد تا ماهی یکبار به همراه همسرش برای زیارت شهدای گمنام در معراج راهی آنجا شود. از این موارد در معراج شهدا زیاد داریم.

رنگین می‌گوید: اخیرا باخبر شدیم اولین زوجی که سال 95  مراسم عقد خود را در معراج برگزار کردند، حالا یک بچه 10 روزه هم دارند. در نظر داریم برنامه‌ای با حضور تمام زوج‌هایی که در معراج مراسم عقد خود را برگزار کردند، در یکی از ایام مبارک سال برگزار کنیم. کسانی که علاقمند هستند تا مراسم خود را در این محیط معنوی برگزار کنند می‌توانند با مراجعه حضوری به معراج شهدا واقع در ضلع شرقی پارک شهر، خیابان بهشت، کوچه معراج یا مراجعه به صفحه معراج شهدا در اینستاگرام به آدرس: instagram.com/merajoshohada و مراجعه به کانال‌های معراج در ایتا و سروش به نشانی زیر تقاضای خود را مطرح کنند:

sapp.ir/tafahoseshohada
eitaa.ir/tafahoseshohada

ارسال نظرات
پر بیننده ها