خبرهای داغ:
سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی، یکی از مهم‌ترین بیانات معظم له در ماه‌های اخیر ارزیابی می‌شود، رهنمود‌هایی که ضمن ابراز همدردی با مردم به دلیل فشار‌های اخیر اقتصادی، تبیین گر وظایف آحاد ملت و دولت برای برون رفت از این اوضاع است.
کد خبر: ۹۰۴۷۳۶۱
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
 از «همدردی با مردم» تا «تبیین نقشه راه اقتصادی و سیاسی»
به زارش خبرگزاری بسیج از قم،  بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در جمع اقشار مختلف مردم، آنقدر جامع و متقن بود که باید آن را یک نقشه راه تمام عیار در مسیر مقابله با جنگ اقتصادی دشمن و همچنین حل همه جانبه مشکلات اخیر کشور و حتی تبدیل تهدید‌ها به فرصت دانست.

این رهنمود‌ها آنچنان مهم می‌نمود که حتی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، مشروح این بیانات را با این دو جمله به عنوان دو تیتر، روی خروجی خود قرار داد:

«مردم زیر فشار اقتصادی اند»

«جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد»

و، اما درباره مشکلات اقتصادیِ این روز‌های مردم، رهبر معظم انقلاب با صراحت بیان داشتند که بر اساس نظر بسیاری از مسؤولان و کارشناسان، عامل همه این مشکلات، تحریم‌ها نیست بلکه این مشکلات ناشی از مسائل درونی، عملکرد مدیریت و شیوه سیاستگذاری اجرایی کشور است که به کاهش ارزش پول ملی انجامیده مسئله‌ای که قطعا تخلّف و خطای بزرگی است.

معظم له در ادامه دشمن را به مگسی تشبیه کردند که می‌خواهد بر این گونه زخم‌ها بنشیند و با سوء استفاده از خطای افراد، نتایجی مانند ناکارآمدی نظام و به بن بست رسیدن کشور را برای ناامید کردن مردم القاء کند؛ در حالیکه به تعبیر ایشان، هیچ بن بستی در کشور وجود ندارد؛ از این رو اگر کسی هم بگوید که در کشور به بن بست رسیده ایم؛ یا جاهل است و یا حرف خائنانه زده است.

اینک به این نکته توجه می‌شود که طبق رهنمود‌ها و استدلال‌های منطقی و مُتقن رهبر بصیر انقلاب اسلامی، جنگ نخواهد شد؛ چراکه ما هیچ گاه آغازکننده جنگ نبوده، نیستیم و نخواهیم بود و البته دشمنان هم، جنگ را به این دلیل آغاز نخواهند کرد که می‌دانند جنگ به ضرر خودشان تمام می‌شود؛ جنگی که آن‌ها می‌توانند آغازگر آن باشند؛ اما نمی‌توانند پیش بینی کنند که پایان ماجرا چه خواهد بود.

ایشان همچنین درباره عدم مذاکره با آمریکا به این نکته اشاره کردند که هیچ آدم عاقلی با این فرمول آمریکایی به عنوان یک رژیم زورگو و متقلّب و به دلیل استدلال‌های موجود و دقیق و همچنین تجربه گذشته مذاکره نمی‌کند؛ فرمولی که فقط امتیازات نقد می‌خواهد و خودش تنها وعده می‌دهد و البته خُلف وعده هم می‌کند.

اینچنین است که ایشان می‌فرمایند:

مذاکره امروزه برای ما بازی خطرناک است؛ فقط وقتی می‌شود وارد این بازی شد که به اقتدار مورد نظرمان برسیم؛ اما در حال حاضر قطعا به ضررمان خواهد شد و از این رو، مذاکره ممنوع است.

و، اما بخش بسیار مهم دیگر بیانات مقام معظم رهبری، تبیین این نکته مهم و حساس بود که «همه مشکلات کشور» با تلاش و کار مشترک همه آحاد مردم و به‌ویژه مسؤولان و با استفاده از نظرات صائب کارشناسان، «راه حل دارد»؛ جمله‌ای کلیدی که بار‌ها از زبان معظم له شنیده شده، اما این بار و به دلیل مشکلات اخیر اقتصادی در کشور و زیر فشار بودن مردم و به‌ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف، حاوی نوعی تبیین مسؤولیت و وظیفه برای همه مردم و مسؤولان هم بود.

ایشان در این زمینه چند جمله کلیدی را هم بیان فرمودند:

۱. مشکلات کشور شناخته شده است و راه حل‌های شناخته شده هم دارد؛ فقط باید کمر همّت بست.

۲. نامه دلسوزانه برخی کارشناسان به دولت (کارشناسانی که برخی از آن‌ها صاحب نام هستند و البته بیشتر آن‌ها هم به نوعی در جناح موافق دولت فعلی هستند) حاوی بخشی از این راه حل‌هاست که اکثر هم صحیح است.

۳. در کشور، نیروی خوب و باعُرضه و جوان کم نداریم.

به نظر می‌رسد مهمترین یا یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدار، تشریح نقشه راه اقتصادی کشور در مقابله با جنگ اقتصادی اخیر است؛ نقشه‌ای که اطراف و اکناف مهم آن به این شرح است:

الف. مسؤولان سه قوه کشور باید بر این نکته متفق باشند که می‌توان با کار و تلاش مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، راه حل ارائه داد و در جهت تحقق آن گام برداشت.

بدیهی است یکی از مهم‌ترین راه حل‌ها، توجه به وضعیت نقدینگی در کشور و فهم این نکته است که اگر این نقدینگی به سمت تولید ملی سوق داده شود قطعا یک فرصت و إلّا یک تهدید خواهد بود.

ب.. حرکت در این مسیر، «ضرورت مبارزه با فساد» را تداعی می‌کند؛ مبارزه‌ای که حضرت آقا در تشریح آن، به نامه ۱۷ سال پیش خود به سران سه قوه اشاره کردند که در آن، فساد، اژد‌هایی هفت سر دانسته شده بود که مبارزه جدی و عملی با آن، صدای مُفسدان و افراد وابسته با آنان را از گوشه و کنار کشور بلند خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این زمینه، دو پیش فرض مهم را هم مطرح ساختند که یکی از آن‌ها عدم وجود فساد سیستمی و فراگیر در کشور و دیگری، دقت در این نکته است که در نظام اسلامی، تعداد کم افراد فاسد هم زیاد است.

البته در بحث مبارزه با فساد، قوه قضائیه باید پیشتاز باشد و با سرعت و البته عادلانه عمل کند، اما این را هم نباید از نظر دور داشت که به فرمود: ه فرمانده معظم کل قوا، همه دستگاه‌های نظراتی و اطلاعاتی و البته آحاد مردم باید در این زمینه ایفای نقش کنند.

معظم له در این باره به این مسئله هم اشاره کردند که برخی به اسم اینکه طرفدار ضعفا هستند و می‌خواهند اوضاع را درست کنند؛ ملتفت نیستند که عملا در چارچوب نقشه دشمن حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند همان‌هایی که می‌گویند که دولت باید برکنار شود یا استعفا دهد در حالیکه دولت باید با تمام توان به نقش آفرینی خود ادامه دهد.

ج. نقش مهم دیگر در این نقشه، از آنِ رسانه‌هاست و اینکه فهم کنند انتقاد اشکال ندارد، اما نباید مردم را ناامید کرد.

اینجاست که حضرت آیت الله خامنه ای، خود به عنوان سرسلسله تزریق امید و نشاط به جامعه چنین می‌فرمایند:

«ملت ایران و نظام اسلامی همچنان که تا به حال، از مراحل سختی عبور کرده است؛ از این مرحله نیز که آسان‌تر از مراحل قبلی است؛ عبور خواهد کرد».

کوتاه سخن آن که در این نقشه، سه ضلع «آحاد مردم»، «مسؤولان و به‌ویژه سران قوا» و البته «رسانه‌ها» باید با بصیرت و زمانه شناسی، مسؤولیت خود را بشناسند و در راستای عملی کردن آن وظایف بکوشند که این، همانا عمل به این دستور صریح دین مبین است که «و اعتَصموا بِحَبل الله جَمیعا و لا تَفرّقوا ...».
صالح صفاپور
ارسال نظرات
پر بیننده ها