خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
بحث‌هایی همچون تک خوانی زنان، کشف حجاب ها، رقص ها، دیالوگ‌های جنسی و... که در برنامه‌های هنری و ادبی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) و مرکز تمدن ایران باستان رخ می‌دهد نه با فرهنگ فاخر ایران متمدن همخوانی دارد نه با ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی.
کد خبر: ۹۰۴۷۴۰۵
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، بسیج دانشجویی دانشگاه و دانشکده های شهر شیراز در نامه ای سرگشاده به مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس در خصوص اجرای تئاتری با عنوان «شط رنج» همراه با تک خوانی زن ضمن تاکید حفظ حرمت و جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) نکاتی را به وی متذکر شدند.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای صابر سهرابی

مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با درود به روان پاک شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی که امنیت، پیشرفت، آزادی، جایگاه و نام و نشانمان را مدیون آنها هستیم. همانگونه که مستحضرید چند روز پیش خبری مبنی بر اجرای تئاتری با عنوان «شط رنج» همراه با تک خوانی زن و محتوای مسئله دار که در سطح شیراز اجرا شده است که علی رغم ممانعت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه اجرای تئاتر، به خاطر سکوت نابه هنگام مراجع ذیربط شاهد جولان رسانه‌ای دست اندرکاران این تئاتر و بعضی از اعضای شورای شهر شیراز (که تنها فکر و ذکرشان پیگیری علت لغو کنسرت ها و برنامه های این چنینی است) بودیم تا حدی که آنها دست پیش گرفته و دم از اعتراض به بی فرهنگی و بی قانونی زده اند و امثال این اتفاقات در طی سال گذشته چند بار رخ داده است. آقای سهرابی در این راستا ذکر پاره ای از مطالب خدمت شما و همکاران گرامیتان ضرورت می یابد.

چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز متولیان فرهنگ و هنر و ادب ما الگویی برای هنر انقلاب ندارند هنوز نتوانسته اند تعهد و حرف اسلام و انقلاب را در هنر، ساری و جاری کنند هنوز نتوانسته اند بستر تربیت هنرمندی که بتواند حرف این انقلاب را بزند فراهم کنند. هنوز نتوانسته اند متخصصین و صاحب نامان عرصه هنر را با گفتمان انقلاب اسلامی آشنا کنند؛ هنوز نتوانسته اند هنر را برای انقلاب اسلامی تعریف کنند نه هنر را برای هنر. هنوز نتوانسته اند هنر را در خدمت دغدغه های اصلی مردم قرار دهند.

آنچه اکنون شاهد هستیم تک تازی هنرمندانی است که با عنوان سلبریتی احساسات مردم را در سختی ها به بازی گرفتند یا هنرمندانی که در گوشه و کنار هنر را بازیچه هوس‌های شخصی خود می کنند و همچون تئاتر «شط رنج» به قانون مصوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این کشور هم دهان کجی می کنند و متاسفانه سیاسیون غرب‌گرای بی انصاف هم پشتیبان این بی سر و سامانی های عرصه هنر شده اند. این روزها که مردم صبور ایران اسلامی زخم خورده خیانت طیف اشرافی مرتجع در احتکارها و اختلاس ها و سودجویی ها هستند جای تامل است که انقلاب اسلامی در این هیاهو ها تحمل خنجر از پشت خورده برخی هنرمندنماهای بازیگر در پازل دشمن را می کند. بحث هایی همچون تک خوانی زنان، کشف حجاب ها، رقص ها، دیالوگ های جنسی و... که در برنامه های هنری و ادبی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) و مرکز تمدن ایران باستان رخ می دهد نه با فرهنگ فاخر ایران متمدن همخوانی دارد نه با ارزش های متعالی انقلاب اسلامی.

 

جناب آقای مدیرکل

جریان معاند خارجی و سهل اندیش داخلی به دنبال آن است که شیراز با این سابقه تاریخی و انقلابی را به فساد کده فرهنگی و هنری کشور تبدیل کنند. نقش شما در مقابله با این توطئه چیست؟ وقتی در برنامه ای که بستر اجرای آن را آن اداره و زیر مجموعه های آن فراهم کرده اند، ما می بینیم تک خواهی زن یا رقص یا کشف حجاب اتفاق می افتد. مقصر اصلی کیست؟ اگر شما مخالف این موضوع هستید پس سکوت جایز نیست و علنا نیز باید مقابل آن بایستید و اگر موافقید که بحث دیگری است بی شک نشستن بر این مسئولیت و همراهی با این جریان، مصداق نمک خوردن و نمکدان شکستن در حق انقلاب است... وقتی که کارگردان تئاتری مجوز فعالیت را از شما می‌گیرد و بعد از دهن کجی به ارزش ها، در مقام دفاع از عمل خود در رسانه ها قرار می گیرد مقصر کیست؟ آیا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها نقش داشته است؟ دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی در هنر کنونی برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید ننگ باشد. شهید آوینی را الگوی خود را قرار دهید.

 

آقای سهرابی

حضور شما در جایگاه هدایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مایه دلگرمی دوستداران انقلاب شد اما از شما انتظار بیش از این می رود. ضمن ادای احترام نکاتی را خدمت شما عرض می نماییم:

1_نگذارید کار به لغو یک برنامه هنری بکشد نظارت و جهت دهی محتوای هنری در شیراز باید قبل از اجرا اتفاق بیفتد. چرا که هیاهوی رسانه ای این جریان فکری بخاطر لغو یک برنامه ضد ارزشی تبعاتی بدتر از لغو برنامه خواهد داشت.

2_تبیین هنر انقلابی می بایست در جامعه مخاطب آن اداره بیش از پیش رخ دهد. یک بار برای همیشه نقش هنر در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تشریح و در چشم انداز آن اداره گنجانده شود .

3_ برنامه ریزی جامع نسبت به جهت دهی تربیت نیروهای هنرمند اعم از دانشگاه های هنر، دوره های آموزشی ادارات فرهنگ و ارشاد و... صورت پذیرد به طوری که بتوان گفت بعد از یک سال چند نفر هنرمند متعهد تحویل انقلاب اسلامی شده است.

4_عرصه فعالیت برای چهره های متعهد هنری پیش از پیش فراهم گردد و حتی الامکان از حضور و ظرفیت فکری اعضا در مدیریت کلان هنری و ادبی استان  استفاده گردد و میدان در اختیار کسانی قرار نگیرد که تلاش می کنند خود ما را مضحکه خاص و عام کنند.

5_در راستای نشاط عمومی و ایجاد امید در مردم، منطبق با ارزشهای دینی مردم طرحی جامع توسط آن اداره کل ارائه گردد و سرفصل تولیدات هنرمندان استان قرار گیرد.

6_برخورد جدی تر با هر نوع اقدام ضد ارزشی دربرنامه های هنری تحت نظارت ادارات زیر مجموعه مورد انتظار است و اینکه اعلام موضع شما در اینباره علنی و بدون هیچ محافظه کاری باشد (آنگونه که از شما شناخت وجود دارد).

7_هم افرایی با سازمانها و نهادهای هنری انقلابی همچون حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان در راستای استفاده از ظرفیت آنها صورت پذیرد.

8- عمل و منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، هنرو ادب سرلوحه تعیین چشم انداز ها و همچنین طراحی برنامه های آن اداره قرار گیرد. آنگونه که ایشان هنر را ابزار جذب مخاطب می‌دانند.

امید است دقت نظر شما در این باره جایگاه فرهنگ و ادب و هنر شیراز را به جایگاه مهد تمدن ایران و به جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) برساند و دیگر شاهد مکدر شدن خاطر مردم عزیز فارس در برنامه های هنری نباشیم.

 

دانشکده غیرانتفاعی هنر آپادانا شیراز

دانشکده هنر غیرانتفاعی خیام شیراز

دانشکده هنر غیرانتفاعی ارم شیراز

دانشکده علمی کاربردی خبر شیراز

دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز

دانشگاه هنر شیراز

دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شیراز

ارسال نظرات
پر بیننده ها