سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
کد خبر: ۹۰۴۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷- ۴۶: ۱۱
هر فرد مسلمانی می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به عنصر عفاف است. به طور قطع در صورت عدم رعایت این دستور اخلاقی، فرد و جامعه با چالش‌های اخلاقی و رفتاری فراوانی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از خصلت‌های مهم در ارتقای سطح معنویات افراد و به دنبال آن جامعه، عنصر «عفت» است  که خداوند آن را به صورت فطری در نهاد تمام انسان‌ها به ودیعه گذاشته است. این خصلتِ تعالی‌بخش باعث دوری انسان از شهوات نفسانی و رفتارهای ناپسند می‌شود. به قول راغب اصفهانی در کتاب "المفردات" عفت، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان می‌شود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد. همچنین گفته‌اند  پایه ‌عفاف، خویشتن‌داری است‌ که مانع افراط در مسائل اخلاقی و رفتاری می‌شود؛ عفت در شهوات، عفت در نگاه، عفت در خوردن، عفت کلام و عفت در هنگام فقر از مواردی است که در قرآن و روایات بر آن‌ها تأکید شده است که در این بین عفت در شهوات که سرآغاز آن از «نگاه حرام» است، بیشتر مورد تأکید است.

به عنوان نمونه خداوند در آیات 30 و 31 سوره نور به عفت چشم و پرهیز از نگاه حرام اشاره می‌کند و می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ(30)  ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ...(31)؛ به مردان و زنان مؤمن بگو تا چشمها را (از نگاه ناروا) بپوشند»‌.

به طور قطع در صورت عدم رعایت این دستور اخلاقی، فرد و جامعه با چالش‌های اخلاقی و رفتاری فراوانی مواجه می‌شود؛ در واقع هر فردی که نگاه هرز خود را بر نامحرم می‌دوزد، زمینه را برای دلسردی از خانواده خویش و نیز آلوده شدن به سایر گناهان شهوانی فراهم می‌کند.

از دیگر سو ممکن است خود را در اسارت قوانینی بداند که خداوند متعال در عالم وضع کرده است؛ قوانینی که برترین عالمانِ قوانین هستی یعنی ائمه معصومین(ع) به مردم به خصوص شیعیانشان گوشزد کرده‌اند. به عنوان نمونه امام صادق(ع) در یک روایت با تأکید نسبت به عفت در قبال زنان نامحرم فرمود:

«نسبت به زنان مردم عفت داشته باشید تا زنانتان عفیف بمانند؛ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُکُمْ» (من لا یحضره الفقیه صدوق،  ج‏4، ص21)

بانوان نیز شایسته است توجه داشته باشند آنها نیز باید تمام مسیرهایی را که منجر به هتک حرمتشان می‌شود، به روی بیماردلان ببندند که راهکار آن دوری از تبرج و خودنمایی است. خداوند در قرآن آن قدر که بر جزئیات مسأله "عفاف" تأکید دارد، بر جزئیات سایر احکام اینگونه حساسیت ندارد. به عنوان مثال در بخشی از آیه31 سوره نور می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِن‏ .... ؛ و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نکنند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان و ... (سایر محارم)‏ آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏‌اى به زمین‏] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏‌دارند معلوم شود...»

و در آیه32 سوره احزاب به همسران پیامبر(ص) می‌فرماید مراقب باشید با صدای نازک با نامحرم صحبت نکنید: «یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً؛ اى همسران پیامبر، شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید، اگر سَرِ پروا دارید پس به ناز سخن نگویید تا آنکه در دلش بیمارى است طمع ورزد؛ و گفتارى شایسته گویید.»

در هر صورت آنچه اهمیت دارد، این است که هیچ یک از آقایان و بانوان در هیچ شرایطی مجاز نیستند "عفت" خویش را مورد خدشه قرار دهند؛ خواه جنس مخالف رعایت حریم کند خواه رعایت نکند.


بنابراین عفاف عنصری نجات‌بخش است که تمام ادیان آسمانی بر آن تأکید کرده‌اند و هر فرد مسلمانی می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به این عنصر گرانبهاست. امیرالمؤمنین(ع) در این باره فرمود: «عفت، نفس را(از رسوایی و انحراف) محفوظ می دارد و از پستی‌ها منزه نگاه می دارد؛ الْعَفَافُ یَصُونُ‏ النَّفْسَ‏ وَ یُنَزِّهُهَا عَنِ الدَّنَایَا». (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص256)

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar