خبرهای داغ:
گفت و گوی اختصاصی سرویس خبری بسیج علمی زنجان با فرهود آهنی، مخترع و برگزیده جشنواره خوارزمی
کد خبر: ۹۰۴۷۹۳۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
ساخت اولین تراکر خورشیدی کشور با هدف افزایش راندمان جذب انرژی 
 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی از زنجان، موسسه دکتر حسابی موسسه ای علمی، آموزشی و پژوهشی در زنجان است که در سال 82 به همت جمعی از مهندسین خوش فکر و نخبه زنجانی تاسیس شد و در طی پانزده سال فعالیت، موفق به کسب افتخارات مختلفی در عرصه های استانی و کشوری همچون جشنواره خوارزمی شده است. با آقای فرهود آهنی به عنوان مدیر موسسه رفته و گفت و گویی درباره فعالیت های این موسسه انجام دادیم.

*لطفا در مورد موسسه دکترحسابی و ماجرای تاسیس آن توضیحاتی ارائه فرمائید. 

اگر بخواهم ماجرای تاسیس موسسه را شرح دهم باید بگویم که بنده از سال 1377 به صورت جدی در جشنواره  خوارزمی شرکت کردم و از همان سال تا سال 80، طی چهارسال پنج رتبه کشوری را در این جشنواره به دست آوردم که آخرین رتبه کسب شده، رتبه اول در این جشنواره بود که با طرح میکروربات2 به دست آمد.

حوزه کاری من عبارت بود از ترکیب سه رشته مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر یا اصطلاحا "مکاترونیک". همچنین فیلد تخصصی کاری بنده روباتیک و ترجیحا روباتیک صنعتی و به خصوص ساخت بازو های ربات کارگر.

مرحوم پدرم با توجه به اینکه از مهندسین و سرپرستان قدیمی شرکت ایران ترانسفو بود، تاثیرات عمیقی بر بنده داشتند و همین سبب شد تا از دوران کودکی توجه من به حوزه فنی مهندسی جلب گردیده و به آن علاقه مند شوم و از دوران دانش آموزی وارد فعالیت های حوزه برق و رباتیک شدم.

در سیزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی توسط مسئولین وقت سازمان گسترش صنایع ایران دعوت به همکاری شدم و به عنوان یکی از محققین این سازمان مشغول به فعالیت شدم. فعالیت در این مجموعه برای بنده به مراتب مثمر ثمر بود و در بلوغ حرفه ای من بسیار تاثیرگزار بود.

این تجربه سبب شد تا موفق به ساخت بازوی یک ربات کارگر بشوم که در دوره بعدی جشنواره خوارزمی رتبه اول کشور را از آن خود کرد.

در سال 1380 که انجمن علمی نخبگان ایران در جریان دیدار رهبر انقلاب با نخبگان جوان تاسیس شد به عنوان دبیر این انجمن در استان زنجان انتخاب شدم. این مجموعه در سال 85 تبدیل به بنیاد ملی نخبگان شد.

در سال 82 طی سفری که رهبر انقلاب به زنجان داشتند نامه ای با مضمون درخواست کمک برای تاسیس موسسه ای علمی و پژوهشی در حوزه روباتیک تقدیم ایشان کردیم. دفتر ایشان در این زمینه پیگیری هایی کرده و از مسئولین وزارتخانه صنعت و معدن و همچنین مسئولین استانی وقت درخواست پیگیری کردند. متاسفانه علیرغم اینکه وزارت صنعت معدن  حاضر به در اختیار قرار دادن  رایگان تجهیزات و لوازم موردنیاز شد، مسئولین استانی در اختصاص مکان مورد نیاز به موسسه کوتاهی نمودند تا ما نتوانیم موسسه مدنظر با تجهیزات موردنیاز خود را دائر کنیم.

به هر حال با زحمات بسیار، مکانی را اجاره کردیم و موسسه را به سه هدف اصلی آموزش دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به همکاری در حوزه رباتیک، مشاوره حرفه ای به صنایع استان در جهت تولید محصولات مربوط به این رشته و انجام پروژه های حرفه ای رباتیک، موسسه را تاسیس کردیم که به لطف خدا در پانزدهمین سال فعالیت موسسه می توانیم این ادعا را داشته باشیم که به هر سه هدف خود نائل شدیم.

به عنوان مثال ما تاکنون هفت پروژه پژوهشی به پایان رسیده محصول محور به نمایندگی از شرکت توانیر استان زنجان داریم؛ یعنی یک محصول خروجی کاربردی صنعتی ماحصل این پروژه ها بوده است که چنین چیزی در استان منحصر به موسسه دکتر حسابی است و حتی در دانشگاه زنجان به عنوان دانشگاه مادر استان بعید می دانم چنین اتفاقی تاکنون افتاده باشد. همچنین سالانه 5 تا 10 پروژه دانشجویی را موسسه ساپورت می کند. همچنین اغلب مقام های استانی و کشوری جشنواره خوارزمی در حوزه دانش آموزی و دانشجویی در ده سال اخیر ماحصل تلاش های موسسه دکتر حسابی بوده است.

*فعالیت های کنونی موسسه به چه شکل دنبال می شود؟

در حال حاضر فعالیت های موسسه به چهار صورت  کلی دنبال می شود: 1. ارائه خدمات مشاوره ای و پژوهشی به مراکز صنعتی و دستگاه های دولتی

2. طراحی و ساخت محصولات موردنیاز برای سازمان ها و مراکز؛ به این صورت که سفارش برای محصولات جدید به خصوص تجهیزات آزمایشگاهی عمدتا از دانشگاه ها  گرفته می شود و  طراحی و ساخت توسط خود موسسه انجام می گردد.

3. آموزش در حوزه های دانش آموزی و دانشجویی؛ در حوزه دانش آموزی کلاس های موسسه از پیش دبستانی تا مقطع چهارم دبیرستان به صورت فصلی (سه ماهه) دائر است. در حوزه دانشجویی نیز فعالیت ها  در غالب آموزش کد نویسی، برون سپاری آموزش کار با دستگاه های صنعتی همچون سی ان سی به فنی و حرفه ای، ساخت ربات و تامین تجهیزات ازمایشگاهی و مشاوره برای  پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی صورت می گیرد.

ما در باب وضعیت آموزشی سیستم وزارت علوم در ایران ادعایی داریم مبنی که دانشجویان بسیاری از رشته ها به خصوص رشته های فنی و حرفه ای هنگامی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، سواد و مهارت کافی را دارا نیستند. یعنی علاوه بر اینکه از منابع درسی قدیمی و غیرکاربردی که به یادگار مانده از نیم قرن قبل هستند تغذیه می شوند، در زمینه کار با تجهیزات صنعتی هیچ مهارتی ندارند. متاسفانه دانشجویان ارشد و دکتری هم به نحوی دیگر دروسی کاربردی را فرا نمی گیرند؛ به طوریکه زمینه های مطالعاتی آن ها در سطح فعلی صنعت کاربردی ندارد و اصطلاحا “high tech”  هستند. و لذا چون آموخته های آنان با نیاز امروز صنعت سازگار نیست، با حجم بالایی از بیکاری در این عرصه ها مواجه هستیم و خود فارغ التحصیلان نیز توانایی اشتغال زایی نیز ندارند.

عده ای می گویند که در کشور حجم بیکاران فارغ التحصیل بالاست. باید پرسید چرا باید این معضل وجود داشته باشد، در حالی که سازمان فنی و حرفه ای بهترین دوره ها با دستگاه ها و تجهیزات چند صد میلیون تومانی را با هزینه های بسیار ناچیز برگزار می کند و عموم جوانان می توانند در این دوره ها شرکت کنند و با یادگیری مهارت های مورد نیاز در مراکز صنعتی مشغول به کار شوند. اما متاسفانه به دلیل هدایت و اطلاع رسانی ضعیف این اتفاق نمی افتد . بنابراین ما در موسسه دکتر حسابی دانشجویان را ملزم می کنیم که علاوه بر آموزش هایی که در محل موسسه می بینند، باید در دوره های سازمان فنی حرفه ای نیز شرکت کنند تا کار با دستگاه های صنعتی را نیز فرا گیرند.

*ماموریت های راهبردی موسسه به چه شرح است؟

در حال حاضر ماموریت اصلی شورای راهبردی موسسه در دو حوزه انرژی های تجدید پذیر و فناوری IOT  تعریف شده است.

کشور ایران با توجه به ویژگی های منحصر جغرافیایی از یک ظرفیت بسیار بالا برای بهره گیری از انرژی های پاک و تجدید پذیر برخوردار است. متاسفانه ما به دلیل قرار گرفتن در محل خشک و کم آب با بحران جدی و بسیار  خطرناک آب در آینده روبه رو خواهیم شد. اما خوشبختانه به واسه بهره مندی از دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب کشور می توانیم با راه اندازی تاسیسات آب شیرین کنی، تا حد زیادی از این بحران جلوگیر کنیم. در حال حاضر اختلافات زیادی در بین مسئولین مجلس و وزارت نیرو بر سر این موضوع وجود دراد که امیدواریم  یک نتیجه مشترک و مطلوب  حاصل آمده و در این راستا برنامه ریزی شود. همچنین ایران به واسطه برخورداری از دشت ها و کویر های وسیع، یکی از پرتابش ترین مکان های دنیاست. اما علیرغم این امکانات طبیعی و کمبود انرژی برقی متاسفانه اقدامات کافی برای بهره مندی از انرژی خورشیدی صورت نگرفته است. با این حال اولین تراکر خورشیدی ایران در توانیر توسط مهندسین موسسه دکتر حسابی با هدف افزایش راندمان جذب انرژی در سیستم های خورشیدی ساخته شده است.

اما درباره حوزه IOT   یا اصطلاحا اینترنت اشیا؛ این تکنولوژی به مفهوم هدایت و کنترل هوشمند اشیا به واسطه اینترنت است. یعنی به واسطه این فناوری اشیای مختلف در بستر اینترنت به همدیگر متصل می شوند و از راه دور می توان آن ها را برنامه ریزی و کنترل کرد. این فناوری در دو حوزه خانگی و کشوری کاربرد دارد. در حوزه خانگی این فناوری برای مدیریت انرژی و افزایش امنیت استفاده می شود. در حوزه مدیریت کلان علاوه بر مدیریت سیستم ها و بازدهی اقتصادی،  نقش ویژه ای را در کنترل بحران ها ایفا می کند. در حال حاضر یکی از مهم ترین معضل های کشور، حجم بالای اتلاف انرژی در کشاورزی و صنایع است. با بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا می توان از این اتلاف جلوگیری کرد و با یک مکانیزم علمی و برنامه ریزی شده این فرایند ها را مدیریت نمود. همچنین به واسطه این فناوری می توان میزان امنیت سیستم ها را به مراتب بالاتر برد  و از قاچاق کالاها، تخلفات اداری، اقتصادی و کشاورزی همچون فرار مالیاتی، حفاری ها و برداشت های غیرمجاز آب جلوگیری نمود.

در پایان از مسئولین مربوطه استانی چه مطالباتی دارید؟

با توجه به این که موسسه دکتر حسابی علی رغم سایر موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری استان که تقریبا تمامی آن ها  دولتی  هستند یا به عنوان مرکز تحقیق و توسعه  واحدهای صنعتی فعالیت می کنند، کاملا مستقل و خصوصی است و تامین کننده مالی خاصی ندارد، برای تامین مالی پروژه های تحقیقاتی خود نیازمند منبع درآمد هستیم. و لذا این امر به واسطه برگزاری کلاس های آموزشی و قرارداد های مشاوره ای و پژوهشی با صنایع استان صورت می گیرد.

چشم انداز  ما در موسسه دکتر حسابی  تاسیس بزرگترین آزمایشگاه مکاترونیک در شمال غرب کشور است که با تلاش های صورت گرفته، زمین زیربنای این موسسه تامین شده است. ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و نبود حمایت کننده مالی موفق به ساخت آن نشده ایم که از مسئولین ذی ربط استانداری، قرارگاه خاتم الانبیا و وزارت صنعت و معدن خواهشمندیم در این زمینه مساعدت های کافی را به عمل آورند.

ارسال نظرات