خبرهای داغ:
حجت الاسلام حاج علی اکبری:

امامت جماعت دشوارترین شأن روحانیت است

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: امامت مسجد در بین شئونی که به یک روحانی سپرده می‌شود دشوارترین شأن را داراست.
کد خبر: ۹۰۴۸۰۲۶
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در جمع ائمه جماعات ناحیه شهید باهنر و ناحیه شهید مطهری در سومین مرحله از دوره مدیریت تخصصی مسجد در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) در دماوند، به ارائه کلاس مسجد طراز انقلاب اسلامی پرداخت. آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از سخنان وی است.

 

امامت جماعت دشوارترین شأن روحانیت است

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در کلاس مسجد طراز انقلاب اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی از منظر و نقشه قرآن در ذیل حیات طیبه تعریف می‌شود که وقتی برای اجرا به مسجد ورود پیدا می‌کند ابعاد خاصی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در موضوع حیات طیبه، دو رکن ایمان و عمل صالح و جمع این دو مطرح می‌شود که حاصل جمع این دو می‌شود حیات طیبه که مرحوم علامه طباطبایی در اینباره معتقد بودند؛ حیات طیبه یک مرتبه‌ی تازه‌ای از حیات است که از ناحیه حضرت حق افاضه می‌شود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: زیر ساخت حیات طیبه عبارت است از جهانبینی توحیدی. حیات طیبه اضلاع، ابعاد و انواعی دارد که ابعاد آن ناظر به زیست شخصی و اجتماعی است. ابعاد تربیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست اجتماعی در ذیل این موضوع قرار دارند.

وی یادآور شد: حیات طیبه در بعد فردی، در خصال و ویژگی‌های فردی خود را نشان می‌دهد. که این موضوع مرحله اعمال و اخلاق را در برمیگیرد.

ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص جایگاه حیات طیبه در مسجد گفت: چنانچه ما به دنبال حیات طیبه در گونه فردی و اجتماعی آن باشیم، آنگاه مسجد پایگاه اصلی تولید و ترویج سبک زندگی اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی خواهد بود.

وی تصریح کرد: مسجد در بعد فردی حیات طیبه، در چرخه تربیتی خودنمایی می‌کند و در بعد اجتماعی در همزیستی مومنانه مردم در مسجد. البته رمز و راز این زیست مومنانه عبارت است از ذکر. لذا مسجد خود پایگاه ذکر است که یک وعده برای ذکر به نام مسجد در آن تعبیه شده است که الهام بخش است و حافظ، صیانت کننده و تعالی بخش نیز هست.

وی افزود: اما کارگردان الهی که زیست خداپسند مومنین را هدایت می‌کند، امام جماعت است که آشنا به نقشه الهی است. کسی که هم نقشه را خوانده و هم جنبه زیرساختی و ابعاد فردی و اجتماعی را می‌شناسد و یک عالم دینی است و در مسجد یک امام است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: بنا بر این امام جماعت، به مناسبت رسالت الهی خود در پایگاه ذکر الهی رسالت اجرایی کردن نقشه حیات طیبه را به عهده دارد. امامت مسجد در بین شئونی که به یک روحانی سپرده می‌شود دشوارترین شأن را داراست. امامتی که به تعبیر مقام معظم رهبری مدیر طبیعی مسجد است.

وی تصریح کرد: امامت جماعت یک فرض دارد که اشراف به نقشه حیات طیبه است و یک پیش مقدمه برای کار او وجود دارد، که او خود متحقق به حیات طیبه شده باشد. علاوه بر همه اینها اشراف علمی بر نفشه حیات طیبه است. لذا دانش و اشراف علمی خود ابزار علمی را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار