خبرهای داغ:

لغتنامه معروف عربی «المنجد» ۱۱۰ ساله شد

جشن یکصد و دهمین سال انتشار فرهنگ لغت معروف عربی «المنجد» برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۴۸۰۵۳
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، جشن یکصد و دهمین سال انتشار فرهنگ لغت معروف عربی «المنجد» برگزار شد.

 

لغتنامه معروف عربی «المنجد» ۱۱۰ ساله شد

 دانشگاه «یسوعی» لبنان یا همان دانشگاه «قدیس یوسف» که یکی از دانشگاه‌های فعال در زمینه زبان و ادبیات عرب است، ۱۱۰ سالگی چاپ لغت‌نامه «المنجد» را جشن گرفت.

بر اساس این گزارش که رایزنی فرهنگی  ایران در لبنان آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، نسخه جدید «المنجد» شامل لغت‌نامه عربی فرانسوی و عربی انگلیسی و المنجد الکترونیکی است.

چاپ نخست این لغت‌نامه در سال ۱۹۰۸ میلادی با عنوان «قاموس المنجد» به بازار آمد که نوشته کشیش دانشگاه قدیس یوسف «لویس معلوف» بوده و تاکنون سی و پنج بار به چاپ رسیده است.

لغت‌نامه «المنجد» یکی از لغت‌نامه‌های معروف در جهان عرب است، به حدی که بیشتر از لغت‌نامه «لسان العرب» و سایر واژه‌نامه‌های کهن، جای خود را میان اقشار فرهیخته و دانشجو باز کرده است.

این لغت‌نامه همچنین شامل تصاویر مختلف و نقشه‌های جغرافیایی بوده و به مرور زمان برخی کلمات و اصطلاحات جدید نیز به آن افزوده شده است.

همچنین بعداً بخش اَعلام هم به المنجد افزوده شد که این کار توسط کشیش فردیناند توتل صورت گرفت. پس از آن، کتاب المنجد به چند گونه مختلف مانند المنجد الوسیط و منجد الطلاب و المنجد الکبیر و المنجد المعاصر للطلاب و المنجد المفصل و المنجد الکترونیک عرضه شد.

دانشگاه قدیس یوسف با همکاری انتشارات دارالمشرق وابسته به خود دانشگاه، جشنی به مناسبت ۱۱۰ سالگی این لغت نامه و همزمان با چاپ نسخه جدید آن در بیروت برگزار کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار