مدیرکل اسبق صادرات گمرک گفت:‌ کم اظهاری و قاچاق کالا در بخش صادرات خیلی بعید است، چون در بخش‌های مختلف کنترل می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۸۰۹۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن علیدوستی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست ارزی موجود و شکاف قیمتی، برخی صادرکنندگان نیز به قصد سوء استفاده، یا کالاهای صادراتی را کمتراظهار می‌کنند و یا کالای دیگری به جای کالای اصلی اظهار می‌شود، گفت: در حال حاضر اقلام صادراتی که ظن سوء استفاده یا رانت ارزی از آنها وجود داشته طبق مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت مأمور شده است.

مدیرکل اسبق گمرک در پاسخ به این که صادرکننده کالا ملزم به ارائه ارز در سامانه نیما است، به همین دلیل کالای خود را به لحاظ ارزش کمتر اظهار می‌کرد، تا بتواند ان را احتکار کند و در همین زمینه خبری مبنی براظهار قلوه‌سنگ به گمرک وجود داشت، اما در واقع صادرات فرش صورت گرفته بود، بیان داشت: از دو طریق کالا ارزیابی می‌شود، در گمرک مبداء و گمرک مرزی که کالا مجدد باید تخلیه و بارگیری شود و روی وسیله دیگری قرار گیرد، این ارزیابی صورت گرفته و عملاً نمی‌شود، خیلی بعید است که کالای دیگری به جای کالای اصلی صادراتی جا زده شود.

وی افزود: تغییرات در چندین مرحله وجود دارد، قبل از آن شرکت انبارها کالا را تحویل گرفته و قبض می‌دهد و همچنین در سازمان بنادر کالا جا به جا می‌شود و همان کالایی خواهد بود که قبض دریافت کرده است.

عضو کمیسیون حل اختلاف گمرکی در پاسخ به این سوال که مکانیزم‌های کنترلی به صورت دستی و عامل انسانی است و نه سیستمی، بیان داشت: قبل از اینکه کالا در سامانه جامع اظهار و ثبت شود، تحویل انبار شده و قبض دریافت می‌کند، ارزیاب نیز بسته به مسیر گمرکی یعنی سبز، زرد، قرمز آن را ارزیابی کرده و قبض انبار نیز بررسی و تطبیق داده می‌شود.

این مقام مسئول در مورد اینکه اگر مثلاً قبض انبار جعلی باشد یا جلوی بار، همان کالای اظهار شده باشد، اما پشت آن چیز دیگری قرار گرفته باشد و امکان ارزیابی آن توسط ارزیابی وجود ندارد، گفت: این کالاها چند مرحله ارزیابی می‌شود و شرکت حمل نیز براساس بارنامه کالا را تحویل گرفته و بیمه نیز براساس ارزش و نوع آن کالا را تحت پوشش قرار می‌دهد. مجموعه‌ای از عوامل در جریان کار باید قرار گیرند.

عضو کمیسیون حل اختلاف گمرک در مورد صادرات گازوئیل قاچاق اخیر که گفته شد قبض انبار آن جعلی بوده و تشریفات گمرکی آن صورت پذیرفته بود، اظهار داشت: اینجا بحث گمرک نیست. زمانی تشخیص کالا با گمرک است که کالای مد نظر از روی ظاهر بتوان تشخیص داد اما زمانی که نتوان آن را تشخیص داد، نیاز به آزمایشگاه است و گمرک صلاحیت ندارد. سازمان استاندارد بررسی و تحلیل کرده و جواب آن را گمرک می‌دهد، بنابراین گمرک نقشی ندارد.

ارسال نظرات