نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان گفت: این استان با خرید تضمینی ۹۵۰ هزار تن گندم توانست رتبه دوم کشوری را در این بخش از آن خود کند.
کد خبر: ۹۰۴۸۱۹۶
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جمال صالحی با بیان اینکه استان خوزستان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در رتبه اول قرار دارد، اظهار داشت: کردستان با خرید ۹۵۰ هزار تن، استان گلستان را که ۹۳۰ هزار تن خرید کرده بود پشت سر گذاشت و در رتبه دوم کشور قرار گرفت.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان با بیان اینکه بیجار با ۲۳۰ هزار تن، سقز با ۱۷۹ هزار تن و قروه با ۱۷۹ هزار تن در رده‌های اول تا سوم میزان خرید را دارند، افزود: در سال جاری میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: امسال میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در هر روز از ۳۶ هزار تن گذشت، ولی اکنون میزان خرید به هفت هزار تن رسیده است البته روند خرید گندم مازاد تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.

صالحی یادآور شد: میزان پرداختی هزینه خرید به حساب گندمکاران نیز تا ۲۳ مرداد سال جاری به پنج هزار و ۶۸۰ میلیون ریال رسبد که این میزان پرداختی ۵۰ درصد بهای گندم ثبت شده تا این تاریخ در سامانه بود بطوریکه تمام پرداختی‌ها تا این مدت سر موقع بوده است.

وی میزان انتقال گندم در داخل و خارج از استان را ۲۴۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۲۰۳ هزار تن از این میزان به ۱۲ استان کشور و ۴۳ هزار تن نیز در داخل استان حمل شده است.

در سال زراعی جاری ۵۵۶ هزار هکتار شامل ۵۲۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۳۴ هزار هکتار مزارع آبی کشت گندم اختصاص یافته است.

در سال جاری ۹۴ مرکز خرید گندم شامل ۷۳ مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و ۲۱ مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه ۱۳ هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.

کردستان قادر به انبار حدود ۶۰۰ هزار تُن گندم است که این میزان شامل ۴۰۰ هزار تُن در سیلو‌ها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود ۲۰۰ هزار تُن نیز در کارخانه‌های آرد بخش خصوصی است.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات