خبرهای داغ:
در "اولین نشست هم اندیشی هنر دینی زنان" مطرح شد:

هنر ابزاری برجسته در تحقق تمدن اسلامی

وضعیت هنر زنان در جامعه ایرانی و عملکرد مراکز و فعالان حوزه هنر دینی در اولین هم‌اندیشی هنر دینی زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت
کد خبر: ۹۰۴۸۲۹۴
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،"اولین نشست هم اندیشی هنر دینی زنان" در چهار محور: 1. بررسی وضعیت کنونی هنر زنان در جامعه ایران،2. بررسی چگونگی عملکرد مراکز و افراد فعال در حوزه هنر دینی، 3.بررسی طرح های موفق در حوزه هنر دینی و زبان و4. ارائه راهکار در جهت عملیاتی کردن طرح های هنر دینی؛ به همت گروه " هنر مقدس" در سالن جلسات بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این هم اندیشی معصومه حکیمیان، معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان، فاطمه گنجی، مدیر سازمان بسیج مداحان،  عشرت شایق، پژوهشگر ارشد صدا و سیما و جمعی از بانوان فعال در عرصه فرهنگ و رسانه به بیان نظرات و راهکارهای خود پرداختند.

در ابتدای این نشست مریم شعبانی نویسنده و کارگردان گروه "هنرمقدس" با بیان اینکه آنچه در فضای امروز هنر حاکم است، هنر متعهد نیست و اگر متعهد هست توان جریان سازی برای عامه مردم را ندارد، گفت: ما این نشست را ترتیب دادیم تا فعالیت دوستان حاضر بارقه ای باشد برای هنر دینی بانوان و هنر اسلامی.

وی با اشاره به اینکه ما هنر دینی بانوان را مستقل می دانیم، افزود: هنر اسلامی خط و خطوط خود را دارد در حالیکه گاهی لازم است برای اجرای یک اثر هنری ارزنده؛ هنر دینی بانوان به صورت مستقل برای این قشر اجرا شود.

در ادامه این جلسه معصومه حکیمیان، مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه اگر چنین نشست هایی را به موقع برگزار می کردیم،  وضعیت فضای هنر کشورمان به سمتی کشیده نمی شد که نتوانیم به آن افتخار نکنیم، اظهارداشت: لازم است اکنون در بحث مسائل فرهنگی قبل از ارائه راهکار به این نکته توجه کنیم چه شد که فضای هنر در دنیا یک دفعه ورقش می چرخد و از سمت اخلاقی، انسانی و معنوی و دین مدارانه در سطح جهانی به سمت کاملا ضداخلاق و بی پروا حرکت می کند!؟ این قضیه یکباره صورت نگرفته  و یک حادثه طبیعی نبوده، بلکه یک پروژه بسیار سنجیده و حساب و برنامه ر یزی شده  برای جهان است.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: در بحث فرنگ و هنر مسئله که باید از ابتدای کار به آن توجه کنیم این است که(  چه بخواهیم و چه نخواهیم در خصوص فعالیت های هنری و فرهنگی پدیده ای به اسم مرز وجود ندارد.) از این رو چه کار اخلاقی و چه کار ضداخلاقی را برنامه ریزی کنیم این مرز برایش خیلی تعریف نشده است.

وی در ادامه فرامرزی بودن را از خصیصه اصلی و ذات هنر و  فعالیت های هنری دانست و افزود: در نوردیدن مرزها جزء خصیصه هنر است و از این رو کار هنری را باید جدی و حیاتی محسوب کرد؛ این که الان ما چه شرایطی داریم و در چه شرایطی شما قصد دارید حرف از هنر دینی را در جامعه ملی و بَعد فراملی بزنید این موضوع قابل توجه است.

حکیمیان با بیان اینکه پدیده ای که به اسم جنگ نرم در حوزه های مختلف از آن یاد می کنیم قدمتی به اندازه قدمت تاریخ بشر دارد، افزود: از روزی که شیطان قسم خورد؛ جنگ نرم شروع شد و تا قیام ولی عصر(عج) ادامه خواهد داشت و در حوزه هنر به شکل خاص با تشکیل پروتکل های یهود؛ شکل خیلی محکم تری به خود گرفت و با شکل گیری کُمپانی های هالیوود سمتی را در پیش گرفت که نتیجه اش این شده که شما در دل ام القرای اسلام،  ایران اسلامی به سختی می توانید به دنبال هنر پاک و مقدسی که دنبالش هستید ، بگردید و پیدایش کنید!

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در ادامه گفت: آیا باید غصه بخوریم؟ نه! قطعا ما هم مثل کسانی که در طول تاریخ بشر جنگیدن باید بجنگیم . اولا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تمدن اسلامی مجموعه هایی مانند شما – گروه هنر مقدس - خود را کوچک نبینند و بزرگ ببینند! آنقدر که نمی خواهند فقط برای زنان ایرانی کارند و نمی خواهند فقط برای اعتلای هنر در ایران کار کند؛ بلکه قصد دارند با توجه به ادبیات همه فهم و جذب مخاطب جهانی ، برای جهان اسلام و جهان بشریت کار کنند.

این فعال فرهنگی نگاه فرامرزی را نخستین حرکت برای برداشتن خیز بلند در این راستا دانست و ادامه داد: برای خیز بلند، باید نگاه خود را فراتر از مرزهای خود ببریم ، حتی فراتر از مخاطب مسلمان چرا که ما با جامعه بشری و ادیان آسمانی مواجه هستیم که در موضوعات ملموسی مانند حجاب و عفاف هیچ تشتت و اختلافی بینشان وجود ندارد.  

موضوعات بسیاری در ادیان آسمانی دارای ادبیات مشترک مانند توجه به دین کردن ، پاک زیستن و ... پس عفاف اسلامی یا حجاب اسلامی را باید عفاف و حجاب توحیدی دانست.    

وی ادامه داد:  در حوزه هنر مقدس و هنر دینی به راحتی امکان فعالیت فراملی و فرادینی میسر است و فضای جامعه بشری این اقتضا را دارد به طوری که می شود گفت : انجام این مهم تکلیف شماست.

حکیمیان گفت: در حوزه تمدن اسلامی و تحقق تمدن اسلامی که حوزه شماست، هنر ابزاری برجسته است که اگر ما آن را جدی نگیریم، دشمن آن را جدی گرفته و در این عرصه برنامه های مرتبط و منظمی دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه ما در فضای جامعه اکنون با دو مسئله مهم : هنری که تقیدات اخلاقی در آن به اندازه کافی رعایت شود و همچنین مخاطب مشکل داریم گفت:  چون ندای فطرت انسان به سمت زندگی اخلاقی و حفظ تقدسات است این یک فرصت طلای برای شما محسوب می شود به شرط آنکه سبک کارهای شما به سمتی تغییر کند که خودمان برای خودمان نباشد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: کار شما باید هنرمندانه به سمتی کشیده شود که ضمن اینکه تقدسات و بایدها و نباید هایی که برای خود تشریح کردید را رعایت کنید ، افزود:  باید طوری برنامه ریزی و عمل کرد تا طیفی را که از هنر مقدس، فراری و متواری شده را به این سمت برگردانیم.

وی بیان کرد: هنر مقدس یا هنر اسلامی دو طیف مشتری دارد یکی مخاطبی که به عنوان مشتری پای هنر شما می نشیند و بخشی دیگر جامعه هنری هست که باید جذب شوند و این مهم نیازمند بسته ای ارزشی با رویکرد هنری است تا روح لطیف و نابجا رفته ای قشر را در جهان اسلام و بالاتر از مرزهای خودمان به این سمت برگردانیم

در ادامه این نشست عشرت شایق کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه ای گفت: در بحث سینما اکنون در جهان دو سینمای برجسته از نظر ادبی، هنری و تولید پیام داریم، آن فارغ از محتوای آنها! که یکی هالیوود و آن دیگری بالیوود است و هند با تمام کاستی هایی که دارد توسط بالیوود توانسته است خرده فرهنگ های خود را حفظ کند و این نشان از اهمیت جایگاه هنر در حفظ ارزش ها و مقابله با جنگ نرم دارد.  

این نماینده سابق مجلس شورای اس اسلامی افزود: در حوزه هنر مقدس نه تنها باید در تئاتر وارد شد- که الحمدالله دوستان وارد شده اند- بلکه باید دوستان هنرمند وسرمایه های هنری کشور در حوزه سینما را هم وارد کرد زیرا طیفی از هنرمندان را داریم که در پیشبرد اهداف انقلاب آنجایی که باید وارد و در صحنه باشند ، حضورشان را می بینیم.

وی ادامه داد: متأسفانه ما صد در صد خود را از جامعه هنری کشور دور نگه داشته ایم! این حرکت نه تنها مقدس نیست بلکه اگر قرار است هنر؛ مقدس و هادی گر باشد، در مسیر تحقق تمدن اسلامی باید با طیف هنرمند آشتی کنیم و این افراد را در کنارخود بیاوریم.

این کارشناس رسانه به اهمیت تشکیل هسته هایی مانند هسته سینما، هسته فکری رسانه، هسته فکری ادبیات و .. اشاره کرد و گفت: باید از هنرمندان دعوت کنیم و خط کش خود را زمین بگذاریم تا در کنار هم ما روی آنها با ولایت گری نرم اثر پذیری داشته باشیم و از آنها از منظر تخصصی و هنری چیز هایی را یاد بگیریم.

شایق بیان کرد: در بحث تئاتر من روی پانتومیم نظر دارم ما با پانتومیم می توانیم دنیا را دگرگون کنیم.  

وی رسانه را مانند اقیانوسی دانست که امروز امپراتوری آن در دست ما نیست اما با توجه به فضای مجازی که امروز باز شده می توانیم حرکت امپراتوری داشته باشیم و در این زمینه باید اراده کنیم .

این کارشناس رسانه افزود: من اعتقاد دارم اگر در این کشور، صد نفر خانم، علمداری داشته باشند یعنی عَلم ادبیات نمایشی، عَلَم ادبیات در حوزه سینما و.. را بلند کنند به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

این فعال فرهنگی و رسانه ای رسیدن به این هدف مهم را با تشکیل و ایجاد هسته های اندیشه ورز کاربردی با حضور افراد متخصص و بنام ، فراخوان در حوزه ادبیات و سینما با هدف جذب قلم های چوشان ، ساخت فیم های کوتاه و مستند در حوزه زنان در موضوعات قرآنی و تاریخ اسلام و ... فراخوان در عرصه ادبیات مکتوب در حوزه قطعات ادبی ، شعر، قصه های کوتاه و داستان و  فیلم نامه نویسسی  .. فابل دسترسی دانست

شایق در پایان افزود: ما باید متکثر شویم! اگر این تکثر صورت نگیرد هنر ما به هیچ وجه نافذ نخواهد بود. هنر ما باید عمیق ، با محتوا ، جذاب ،  فنی باشد و در عین حال با ارتباطات اینچنینی خود را افزایش می دهیم که تا هم محور قرار گرفته و هم هنر نافذ داشته باشیم. همچنین در این نشست از پوستر جدیدترین اثر مریم شعبانی نویسنده و کارگردان تاتر با عنوان علیا مخدره رونمایی شد.

 

 

 

ارسال نظرات