خبرگزاری بسیج: همزمان با فرا رسیدن ایّام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) مراسم سوگواری مسلمیه در شب های 27، 28 و 29 مرداد ماه، با حضورهیئات مذهبی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود.
کد خبر: ۹۰۴۸۵۲۵
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مراسم عزاداری شهادت حضرت مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین(ع) به شهر کوفه به مدت سه شب در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) برگزار می شود.

در این ۳ شب، دسته‌های سینه زن در صحن‌های حرم مطهر تجمع می کنند و مراسم باشکوهی را به یاد نخستین شهید واقعه جانسوز کربلا برپا می دارند.

 با فرا رسیدن ایام مسلمیه بوی محرم در کوچه های شهر می پیچد این ایام طلیعه محرم و دو ماه عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است.

 آئین سنتی مسلمیه از حدود 80 سال پیش از شب شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) تا روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی برگزار می‌شود.  

 در ایام مسلمیه، هیئت‌های مذهبی شهر تهران در رثای حضرت مسلم بن عقیل در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به عنوان کربلای ایران و قبله تهران به اقامه عزا می‌پردازند  . مجاوران، زائران و دسته های مذهبی از سراسر کشور با شرکت در این مراسم به اولین شهید قیام امام حسین(ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می پردازند.

دسته های سینه زن همچنین در صحن های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا می کنند.

 مسلم بن عقیل کیست؟

در ميان جوانان برومند «بنى‏ هاشم‏» مسلم، فرزند عقيل يكى از چهره‏ها شخصيتهاى بارز، به شمار مى‏رفت. «عقيل‏» برادر حضرت على(ع) و دومين فرزند ابوطالب است.  

مسلم‏بن عقيل، برادرزاده اميرالمؤمنين و پسر عموى حسين‏بن على بود. دودمانى كه مسلم در آن رشد يافت، دودمان علم و فضيلت و شرف بود و خاندانى كه شخصيت انسانى و اسلامى مسلم در آن شكل گرفت، بهترين زمينه را براى تربيت و تكامل معنوى و حماسى مسلم فراهم كرد. از آغاز كودكى، در ميان جوانان بنى‏هاشم بخصوص در كنار امام حسن و امام حسين (ع) بزرگ شد و كمالات اخلاقى و بنيان ولايت و درسهاى حماسه و ايثار و شجاعت را بخوبى فرا گرفت.  

مسلم در زمان حضرت امير(ع) نوجوانى رشيد و پاك بود كه به افتخار دامادى آن حضرت نايل شد و با يكى از دختران امام به نام «رقيه‏» ازدواج كرد. اين وصلت‏بر ميزان فضيلتهاى مسلم افزود و او را بيشتر در محور «حق‏» و در خدمت نظام الهى آن حضرت در دوران خلافتش قرار داد.

 

ارسال نظرات