کتاب‌های «خاکستر و ققنوس» و «شاعر دشت و هور» روایت زندگی شهیدان محمد مرادی و اصغر انصاری است که به همت انتشارات نشر ۲۷ بعثت، یک شنبه 28 مرداد ماه 97 رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۴۸۶۷۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب پیرامون شهدای یگان اطلاعات و عملیات لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌ا...(ص) در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

در این مراسم، محافظت‌کار، همرزم شهید محمد مرادی در سخنانی بیان کرد: شهدا افرادی هستند که جایگاه ویژه‌ای دارند. دورانی که من با محمد مرادی سپری کردم، لحظات بسیار گران قیمتی بود. او فردی بود همتراز حاج محمد ابراهیم همت که وقتی در ارتفاعات کانی‌مانگا مجروح شد و خواستند او را به عقب برگردانند، گفت اول باید همه مجروحین به عقب برگردانده شوند، بعد من را برگردانید و نهایتا همین مساله موجب شد که او در منطقه بماند و همان جا به شهادت برسد.

در ادامه ی این مراسم شیرازی، جانشین سردار شهید مرادی از فرماندهان اطلاعات عملیات لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌ا...(ص) در سخنانی گفت: شهادت حق محمد بود. او همواره در محورهای سخت مأموریت انجام می‌داد و بسیار به نیروهایش توجه می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که در یکی از عملیات‌ها گفته بود تا خودم برای شناسایی منطقه نروم، نمی‌توانم ۳۰۰ نفر بسیجی را به جایی منتقل کنم که تا به حال خودم آنجا نبودم. منظور محمد منطقه بَمبُو بود. او همیشه پای کار بود و برای لشگر یکی از ستون‌های استوار اطلاعات و عملیات محسوب می‌شد.

در ادامه احسان احمدی خاوه، نویسنده کتاب «خاکستر و ققنوس» بیان کرد: کار اصلی را شهدا انجام داده‌اند و ما نویسندگان تنها راوی کار آن ها هستیم و اگر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی شرایط کنونی کشور دچار نابسامانی شده است، به خاطر عدم رجوع به فرهنگی است که شهدا تابع آن بودند و یقینا اگر به سیره ی عملی شهدا عمل شود انسجام و مسئولیت‌پذیری در جامعه شکل خواهد گرفت. ما باید از شهدا، درس شجاعت را فرا بگیریم.

در بخش پایانی این مراسم نیز شعبانی، معاون اطلاعات عملیات لشکر ۲۷ و همرزم سردار شهید اصغر انصاری گفت: به گمان من، نام این کتاب ناقص است؛ چرا که حیطه عملکردی اصغر، صرفا محصور به دشت و هور نبوده بلکه او در غرب هم مانند سرپل ذهاب حضور داشته است و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز کار اطلاعات و عملیات انجام داده است.

وی افزود: مظلومیت، کم‌حرفی، توجه به اصل کار و تلاش، باهوشی، دقت بالا در انجام ماموریت ها و معلومات عمومی، از ویژگی‌های شاخص شهید اصغر انصاری بود و نهایتا او در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

گفتنی است «خاکستر و ققنوس» کتاب هجدهم از مجموعه بیست و هفتی‌ها؛ جدیدترین اثر منتشره نشر ۲۷ بعثت است که با قلم احسان احمدی خاوه به روایت زندگی سردار شهید «محمد مرادی» از فرماندهان اطلاعات-عملیات لشکر 27 حضرت محمد رسول ا...(ص) می پردازد و با ۸ فصل به همراه اسناد و تصاویر در ۱۶۰ صفحه چاپ شده است. 

کتاب «شاعر دشت و هور» نیز روایت‌هایی از زندگی شهید اصغر انصاری به قلم افضل قائمی کاشانی است که  با ۱۷ فصل به همراه اسناد و تصاویر در ۲۰۸ صفحه در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

در این کتاب تلاش شده با استفاده از نگاه بستگان و همرزمان شهید اصغر انصاری، زوایای مختلف زندگی شهید روشن شود؛ اما این اتفاق فقط تا جای مشخصی امکان پذیر است، نه بیشتر. ما نمی‌دانیم و نمی‌توانیم بدانیم چه نیرویی این توان را به او داده که زندگی عادی اش را رها کند و رسماً در واحدی مشغول شود که اسمش به اندازۀ کافی گویا است و رعب‌آور؛ واحد تخریب.

پای‌بندی به روایت راویان، اساس تدوین این کتاب بوده است و تا جایی که امکان داشته از هرگونه داستان‌پردازی و تخیل عامدانه پرهیز شده تا به واقعیت آسیبی وارد نشود. این اصل، به دلیل کم بودن مصالح واقعی دوران کودکی، تنها در فصل اول نقض شده است. در کل، به گمانم روبه‌رویی با اثری که صادقانه و عریان با موضوعش مواجه شده، محاسن بسیار بیش‌تری دارد که قطعاً در مقابل معایب کوچکی مثل همپوشانی و تکرار بعضی خاطرات، قابل دفاع است.

 

 

ارسال نظرات