دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان گفت: در اثر سرمازدگی باغ‌های پسته از ابتدای سال زراعی، امسال تولید پسته این شهرستان 70 درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۹۰۴۹۱۲۶
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، رضا زارع زاده دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان افزود: موج سرما در دوره‌های مختلف سال زراعی جاری از پاییز و زمستان گذشته تا بهار امسال، باعث باردهی فقط ۳۰ درصد درختان شده است.
 
به گزارش تجارت‌نیوز، وی، سقف تولید پسته دامغان را در شرایط عادی سالانه حدود ۴۵ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: سرمازدگی در فصل‌های مختلف آسیب جدی به باغ‌های پسته دامغان وارد کرده است.

دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان، با اشاره به نبود فرهنگ بیمه کردن باغ‌ها در بین پسته کاران، بیان کرد: نبود این فرهنگ به دلیل فقدان اعتمادسازی لازم بین کشاورزان از سوی بیمه است زیرا در دوره‌های گذشته بازخورد خوبی از سوی بیمه‌ها برای کشاورزان وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه بیمه کردن باغ های پسته از نگاه سرمایه گذاران دامغانی سودی ندارد، گفت: باغداران معتقدند در صورت خسارت، بیمه در نهایت در حد حق بیمه پرداختی به آنان خسارت می پردازد.

زارع زاده با اشاره به وجود رغبت برای سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و فرآوری پسته، خاطرنشان کرد: خام فروشی آفت پسته کاری دامغان است زیرا کشاورزان همچنان به فروش پسته در فصل برداشت و به صورت تازه و خام بیشتر تمایل دارند.

وی تاکید کرد: این مساله باعث شده است صنایع و سرمایه گذاری فعلی در صنایع تکمیلی و فرآوری نیز بازخورد اقتصادی لازم را در دامغان نداشته باشد.

دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان افزود: باغداران پسته دامغان هنوز به پسته کاری به روش سنتی ادامه می‌دهند در حالی که باید به فروش بر اساس اصول تجاری و ایجاد ارزش افزوده روی بیاورند.

وی اضافه کرد: همین مساله باعث پایین آمدن سود پسته کاران شده و در نتیجه حتی باغداران کمتر تمایل به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دارند، در حالی که در صورت اجرای روش های نوین آبیاری، بهره وری در برداشت پسته می تواند تا چهار برابر افزایش یابد.

زارع زاده با اشاره به اینکه پسته کاران دامغانی هنوز جدی بودن خشکسالی را حس نکرده اند تا به روش‌های نوین بهینه‌سازی آبیاری روی بیاورند، گفت: وظیفه حوزه ترویج جهادکشاورزی برای فرهنگسازی لازم در این زمینه بسیار سنگین است و باید راهکارهای تشویقی نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان به برگزاری کارگاه های آموزشی برای بهینه سازی روش های آبیاری در پسته کاری در چهار دوره این جشنواره اشاره و بیان کرد: این نگرش باید با فرهنگسازی مستمر برای کشاورزان اصلاح شود تا ارزش روش های نوین برای کشاورزان جا بیفتد.

زارع زاده بیان کرد: به دلیل سرمای موسمی در فصل های مختلف و کم بار بودن درختان، آفات پسته امسال کمتر است زیرا درختان بار کمتری دارند.

به گفته دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان، علمی کردن پسته کاری از ضرورت های اولویت دار این شهرستان است زیرا سنتی بودن پسته کاری باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش کیفیت تولید می‌شود که به سود کشاورزان نیست.

وی اضافه کرد: با وجود تولید حدود ۴۵ هزار تن پسته در سال گذشته با سود حدود هشت هزار میلیارد ریالی، تنها ۳۰ درصد از این میزان سود خالص محسوب می شود، زیرا کشاورزان پسته دامغان به دلیل علمی نبودن باغداری باید هزینه های جانبی زیادی را در مراحل تولید متحمل شوند.

دبیر ستاد برگزاری پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان با اشاره به برگزاری چهار روزه این جشنواره دوازدهم تا شانزدهم شهریور ۹۷ ، خاطرنشان کرد: ۲۰ هیات تجاری، اقتصادی و فرهنگی از کشورهای مختلف برای حضور در این جشنواره دعوت شده‌اند و در حاشیه این جشنواره برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و صنایع تکمیلی پسته، معرفی جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری دامغان، کارگاه های آموزشی و معرفی روش‌های نوین در مراحل مختلف پسته کاری برنامه ریزی شده است.

شهرستان دامغان در استان سمنان قطب مهم پسته کاری کشور است و دارای ۱۷ هزار هکتار باغ پسته است که از این میزان تا ۱۴ هزار هکتار باردهی دارد و بقیه پسته کاری از نوع نهال است که در سال های آینده به بار می نشیند.

پسته دامغان بیشتر به صورت خام در فصل برداشت به فروش می‌رسد و کشاورزان کمتر رغبت به فرآوریاین محصول راهبرداری دارند که باعث پایین بودن ارزش افزوده پسته کاری شده است.

استان سمنان حدود ۴۵ هزار بهره بردار بخش‌های مختلف کشاورزی دارد.
ارسال نظرات