انگلیس باافزایش تولید قصد دارد میادین نفت و گاز را از شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های کوچک تحویل بدهد، تحریم میدان گازی رهام ، مشترک میان ایران و بریتیش پترولیوم، روند نقل و انتقال‌ این میدان را با خطر روبرو می‌کند.
کد خبر: ۹۰۴۹۲۲۱
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، ضرب‌الاجل شرکت بریتیش پترولیوم و شرکایش برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا برای تولید گاز از میدان گازی رهام در دریای شمال، در حال پایان است و عدم دریافت این معافیت می‌تواند انتقال سود «بی پی» در این میدان به شرکت سریکاانرژی را به خطر بیندازد.

مقدار این گاز تولید نسبتا اندک است. میدان گازی رهام  در ابتدا در سال 2005 فعال شد و میزان تولید گاز در این میدان از سال 2007 که به اوج خود رسید، کاهش یافته و به 170 میلیون فوت مکعب در روز یا 4.8 میلیون متر مکعب در روز رسیده است. این رقم به سختی 2 درصد از مصرف روزانه گاز در انگلیس را به خود اختصاص داده است.

سریکا که یک شرکت کوچک مستقر در لندن است در ماه جاری میلادی اعلام کرد که در مرحله پیشرفته‌ای از مذاکرات با مقامات امریکایی برای دریافت معافیت قرار دارد. این شرکت اعلام کرد شرکت بی پی، دولت انگلیس و ناظر صنعتی این کشور با مقامات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (افک) ملاقات کرده اند تا ادامه تولید در میدان گازی را تضمین کنند. 50 درصد سهام این میدان از پیش از انقلاب اسلامی ایران به تهران تعلق دارد.

برنامه سریکا برای بر عهده گرفتن فعالیت در رهام از بی پی بخشی از موج انتقال میدان نفت و گاز از شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های کوچک با هدف تمرکز بر حداکثر سازی تولیدات در انگلیس است. بدون دریافت معافیت، این اقدامات در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد زیرا مجوز افک در 30 سپتامبر منقضی می‌شود.

در این مورد تنها بحث رهام نیست بلکه دو میدان کیت و بروس که تاسیساتشان با رهام مشترک است و به عنوان یک واحد اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند.

سهم ایران به سال 1972 بازمیگردد. یک سال بعد، ایران تحریم شد اما روابط ایران و انگلیس ادامه یافت. حضور شرکت بی پی در ایران با حضور شرکت نفتی انگلوپرشین اغاز شده است.

گسترش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 2010 به این معنا بود که رهام باید تعطیل می‌شد و آینده آن و میدان نزدیک آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

در سال 2014، راه‌حلی یافته شد و سهم ایران از درآمدها در یک حساب سپرده برای برداشت آینده و انتقال به حساب‌های دیگر پرداخت شد. چنین ترتیباتی می‌تواند با تحریم‌های دوباره ترامپ بر روی میز قرار بگیرد.

امید به مستثنی شدن رهام از تحریم‌ها با تصمیم آمریکا در ماه جاری برای اعطای معافیت به پروژه‌ حیاتی گاز برای اروپا یعنی کریدور گاز جنوبی که شرکت ملی نفت ایران سهام 10 درصد آن را در اختیار دارد، تقویت شد.

با این حال، موضع دولت ترامپ در قبال رهام مشخص نیست.

میچ فلگ، مدیر ارشد اجرایی سریکا پس از مذاکرات اخیر در مورد رهام در واشنگتن خوش‌بین است. وی گفت انگلیس تمایل سیاسی زیادی برای دریافت معافیت از خود نشان داده است.

فلگ گفت: «ما مطمئن هستیم که راه حلی میابیم. دولت انگلیس گفته است که این موضوع از اهمیت ملی برخوردار است.»

پروفسور پل استیونس، اندیشکده سلطنتی امور بین‌الملل چتم هوس گفت: «دولت ترامپ به نظر می‌رسد مصمم است هیچ معافیتی ندهد...اما این عزم می‌تواند توئیت به توئیت تغییر کند.»

ارسال نظرات