امام جمعه فارسان:

نتیجه بی تدبیری مسئولان فشار بر زندگی مردم خواهد بود

خطیب جمعه فارسان تإکید کرد: برخورد قاطع با مفاسد اقتصادى مى‏تواند آرامش را در جامعه تقویت كند.
کد خبر: ۹۰۴۹۶۰۳
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته فارسان، با گرامیداشتهفته دولت و روز کارمند گفت: آنچه از سیره و منویات امام خمینى (ره) و رهبر معظم انقلاب برمی‌آید حمایت از دولت‏ها باوجود اختلاف‏نظرهاى موجود بوده است.

وی افزود: از آنجا که منفعت انقلاب بر منفعت حزبى و جریانات سیاسى تقدم دارد، حمایت از دولت‏ها براى پیشرفت انقلاب و ارزش‏هاى آن لازم و ضرورى است.

امام جمعه فارسان افزود: پشتیبانى از دولت‏ها مى‏تواند موجب ایجاد وحدت و جلوگیرى از تفرقه و ایجاد فضاى دوقطبى گردد؛ و موجب ایجاد دلگرمی در مسؤولین جهت افزایش توان خدمت‏رسانى. برخى حمایت مقام معظم رهبرى از یك دولت را بهانه‏اى براى عدم انتقاد از دستگاه اجرایى قرار داده و مدعى مى‏شوند كه وقتى مقام معظم رهبرى از یك دولت حمایت مى‏كنند، بیان اشكالات و انتقادات از آن دولت به مفهوم تعارض با دیدگاه‏هاى ایشان تلقى مى‏شود.

وی تصریح کرد: این در حالى است كه مؤید این ادعا در بیانات حضرت آقا دیده نشده و بالعكس با اصل انتقاد از دولت موردحمایت خود مخالفت نكرده بلكه در دفاع از انتقاد منصفانه مؤکداً مى‏کنند

حجت الاسلام والمسلمین ملک پور افزود: برخى حمایت رهبر معظم انقلاب از یك دولت را به همه سیاست‏ها و رفتار آن دولت تعمیم داده و قصد تسرى آن را داشته‏اند و این در حالى است كه هرگز چنین چیزى نیست دولت‏ها علاوه بر حمایت، نیاز به انتقاد و نقد دلسوزانه هم دارند.

وی بیان داشت: چراکه دولت‏ها نگاهشان بعضاً منفعت جریانى و کوتاه‌مدت مى‏باشد ولى حاكمیت و نهادهاى حاكمیتى به علت خصایص ذاتى و مأموریتی‌ای كه دارد کلان نگر مى‏باشد، لذا در برخى موارد نقد واجب و لازم است و دولت‌ها ممكن است به هر دلیلى از مسیر انقلاب و نظام انحراف‏هایى را داشته باشند، نقد منصفانه و عالمانه مانع از انحراف دولت شود.

خطیب جمعه فارسان گفت: محورهاى مهمى كه باید نقد در خصوص آن‏ها صورت گیرد: ۱- اولین محور نقد و انتقاد از دولت، جایى است كه خطوط قرمز نظام زیر پاگذاشته شود.۲- جایى كه ممكن است نهادها و جایگاه‏هاى انقلابى و ارزشى در موضع ضعف قرارگرفته و تخریب شوند.۳- تخطی دولت‏ها از اجراى اسناد بالادستى‏۴- در صورت مغایرت مواضع، دیدگاه‏ها و عملكرد دولت با مواضع، تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب‏

وی تصریح کرد: اصول نقد دولت، ۱- اصل خودى دانستن دولت در نقد ۲- اصل پرهیز از تخریب در انتقاد، برخى نق زدن را با نقد كردن اشتباه گرفته و به‌جای نقادى بیشتر نق زنى مى‏كنند كه محصول آن خارج ساختن نقد از كاركرد سازنده‏اش مى‏باشد. متأسفانه برخى از ناقدین هم نیت خیرخواهى ندارند کمکمی کنند به بهره‏بردارى مخالفان در حالى است كه بین تخریب و نقد مرز پررنگى وجود دارد.۳- اصل رعایت انصاف در نقادى‏۴- اصل خیرخواهى در انتقاد.

ملک پور، اظهار داشت: ویژگى بسیار مهم و مورد تأكید رهبر معظم انقلاب در نقد، رعایت انصاف است. شاخصه انصاف در انتقاد یعنى در كنار نقاط ضعف باید نقاط قوت را دید و بیان كرد و یقیناً بدون انسجام درونى، امكان ایستادگى در مقابل هجمه‏هاى بیرونى نیست. آن‌هم در شرایطى كه همه دشمنان اسلام در تخاصمى شبیه به جنگ احزاب در یك جبهه، همه امكانات مادى و معنوى خود را براى ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامى به كار گرفته ‏اند.

امام‌جمعه فارسان گفت: تحریم‏ها كه مهم‏ترین ابزار دشمن در جنگ اقتصادى است، زمانى اثرگذار است كه مسئولان تصمیم‏هاى مدبرانه نداشته باشند و متناسب با شرایط ویژه جنگ اقتصادى تصمیم نگیرند. نتیجه این بی‌تدبیری‌ها فشار بر زندگى مردم خواهد بود و زمینه سوءاستفاده دشمن نیز فراهم مى‏شود.

وی افزود: در این میدان دولت نقش محورى دارد اما نقش مجلس و قوه قضاییه نیز بسیار مهم است. مجلس با نظارت و تصویب قوانین مناسب مى‏تواند دولت را همراهى كند و قوه قضاییه با برخورد قاطع با مفاسد اقتصادى و رانت‏خوارى مى‏تواند آرامش را در جامعه تقویت كند.

امام جمعه فارسان بیان داشت: همان‏طور كه رهبر معظم انقلاب تأكید كردند در این موقعیت لازم است علاوه بر مصرف با دقت و صحیح منابع ارزى و طلایى كشور باید تدبیر فورى و مؤثر براى هدایت نقدینگى به سمت تولید بیندیشند. همه این اقدامات اصلاحى در صورتى قابل تحقق است كه یك تیم اقتصادى پرتحرك و معتقد به تغییرات اقتصادى مسئولیت را بر عهده بگیرد و تیم فعلى كه تاكنون نشان داده نتوانسته رافع مشكلات اقتصادى كشور باشد، مسئولیت را به تیم جدید واگذارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار