عصر یک روز تابستان راهی مصاحبه با بانویی شدم که آوازه فعالیتش را چند روزی بود شنیده بودم، بانویی کارآفرین و فعال که به قول خودش «نمی شود در ذهنش هرگز جای نمی گیرد».
کد خبر: ۹۰۴۹۷۲۲
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، بانویی که معتقد است مشاغل خانگی مهم ترین کمک برای بانوان آسیب پذیر جامعه بوده و اشتغال آن ها موجب مصون ماندن بانوان از آسیب های اجتماعی متعدد و تبعات آن در جامعه خواهد شد.

کارآفرینی که مردانه کمر همت بسته و با روحیه جهاديش خستگی را خسته کرده است و به تنهایی توانسته برای 450 نفر زن کار و اشتغال ایجاد کند.

بانویی سخت کوش و خوش فکر که با نگاه بلندش دست بسیاری از بانوان شهر و استان مان را گرفته تا در سلامت جامعه بتواند نقش آفرین باشد و با اميدآفريني هر شب با خیالی آسوده سر بر بالین بگذارد.

خانم گیتی دلیری همین بانوی تلاشگر و مجاهدی است که امروز در سنگر تولید و کارآفرینی با حس مسئولیت جهادی وارد عرصه کارزار اقتصادی شده تا سهم بزرگ خویش را در چرخه اقتصادی کشورمان و خانواده های شهر و روستاهايمان با دستان توانمند و ذهن خلاق و همت بلندش به نمایش بگذارد.

با همه آنچه در ذهنم درباره خانم دلیری نقش بسته بود به کارگاهش رسیدم و از پله ها با همراهی دوستم بالا رفتم به طبقه اول که رسیدم خانمی خوش برخورد به گرمی و مهربانی به استقبال مان آمد و خوش آمد گفت و به طبقه دوم که نمایشگاه بانوان بود راهنمای مان کرد.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

در گوشه گوشه طبقه دوم نمایشگاه میزهای چیده شده از هنر و صنایع دستی و ... نگاهمان را به سمت خود می خواند.

دست به دوربین شدم و عکس گرفتم، بانوان حاضر به معرفی هنر خود پرداختند و من حین گفتگو با آن ها از هنر دستشان عکس گرفتم و با نام و نوع آثارشان آشنا شدم.

ناگهان همان خانم خوش برخورد دقایق پیش، وارد نمایشگاه شد و بار دیگر خوش آمد گفت به ناگه متوجه شدم این خانم همان خانم دلیری است که اوصافش را به خوبی و تلاش و ... شنیده بودم.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

خودم را معرفی کرده و خداقوتي گفتم و موضوع مصاحبه را مطرح کردم. با همان گرمی و مهربانی قبول و به دفتر خودشان در طبقه پایین دعوتم کرد.

روبروی هم نشستیم و خانم دلیری با همان مهربانی و گرمی که از سخنانش جاری بود، از فعالیت خود گفت و اینکه اگر امروز زنان نیازمند به کار، خودسرپرست و بدسرپرست را جامعه بپذیرد و به آن ها اشتغال ارائه کند قطعا جامعه به همان میزان از سلامت اجتماعی برخوردار خواهد بود.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

دلیری در پاسخ به سوالم که چگونه توانسته برای 450نفر اشتغال ایجاد کند، گفت: این 450 نفر در زمینه های مختلف نخست آموزش های لازم را بر اساس علاقه مندی خود در همین آموزشگاه گذراندند و اکنون بر اساس سفارش هایی که می گیریم در خانه خودشان به عنوان مشاغل خانگی به کار گرفته می شوند.

وی همچنین از اشتغال 160نفر دیگر در دو روستای دورافتاده تبریز در کار دوخت اجناس چرمی خبر داد و اظهار داشت: این بانوان روستایی نیز با توجه به اینکه بازار چرم اکنون روان است و تقاضا وجود دارد در این خصوص مشغول کار هستند.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

این بانوی کارآفرین ادامه داد: همه اقلام لازم همراه با طرح و الگو به این بانوان ارسال و اجناس آماده شده دریافت و به مشریان عرضه می شوند.

دلیری در میان صحبت هایش با همان گرمی و خوش صحبتی اش به کمک خداوند و اینکه انسان ها آفریده شده اند تا یاریگر هم در چرخه دنیا باشند، اشاره و بیان کرد: درست است اوضاع اقتصادی کشور شرایط خاصی است و همه در تنگنا هستند ولی در کار خدا نشد وجود ندارد بنابراین باید از راه و روش دیگری وارد شد و فعالیت کرد و من با این نگاه همیشه تلاش می کنم و تاکنون نیز خداوند همراهم بوده است چون اگر بایستم یعنی به بودن خدا و جاری بودن خداوند در زندگی اعتقاد و اعتماد ندارم.

وی افزود: باید برای پیشرفت و رسیدن به توانمندی های بالا دست به دست هم داد و «من» را حذف کرد چراکه با همراهی هم و کارگروهی نتایج بهتری می توان گرفت و در زمینه اشتغال هر فرد و گروهی بخشی از کار را عهده دار می شوند و در آن واحد کل کار تمام و آماده می شود ولی متاسفانه اکنون برخی بی اعتمادی ها به کار گروهی لطمه زده است.

دلیری با انتقاد از برخی افراد که به دنبال کار آسان و پردرآمد هستند، بیان کرد: مادامی که در جامعه نگرش و نوع بینش به کار و تلاش و ... تغییر نکرده نمی توانیم شاهد اجتماعی ایده ال باشیم، باید همت رفته را به جامعه برگردانیم و به مردم به خصوص بانوان بقبولانیم که برای زندگی خود و لذت بردن از آن تلاش کنند و تا زمانی که دنبال راحتی و سرگرمی های غیر ضرو، فست فودها و ... هستند همیشه از جامعه، مردم، خود و زندگی گلایه مند خواهند بود.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی، ادامه داد: مشکلات اقتصادی با مدیریت های درست و همت و دلسوزی قطعا برطرف خواهد شد که عمده این مشکلات به خود افرادی برمی گردد که اکنون به عنوان نااهل در برخی امور قرار دارند و امام راحل به ما این موضوع را گوشزد کرده اند که نگذاریم انقلاب و کشور به دست ناهلان بیفتند.

دلیری اضافه کرد: برای رسیدن به جایگاه کنونی قطره قطره خون جوانان که هر قطره اش چون طلا بود داده شده است که باید آن را پاس داریم و امروز پاسداشت خون شهدا توجه به توانمندی خودمان و دست و بال جوانان و زنان نیازمند را گرفتن است تا از ابتلا به آسیب های اجتماعی مختلف که پیامدهای آن برای جامعه ناگوار است، مانع شویم.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

این بانوی جهادگر که به خوبی حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی را با تلاش خود معنا کرده است، یادآور شد: تا کی باید به دنبال بی تفاوتی و تقصیر را گردن این و آن انداختن باشیم، باید به خود بیائیم و برای شهر و کشورمان و افراد آسیب پذیر آن تلاش کنیم و هریک بر اساس توان خود در این راستا گام برداریم و حرکت کنیم.

دلیری توجه به تولید داخلی و تلنگر اهمیت به کالای ایرانی و بی توجهی به کالای های ترکی و چینی را گام ارزشمندی عنوان و بیان داشت: باید ما روزی به خود بیائیم و هنر و کار و تلاش خود را ارج نهیم و کمر همت ببندیم مگر هنر و توانمندی بانوان و مردان ما چیزی از اجناس خارجی کم دارند که به آن بی توجهی می کنیم.

وی زمینه های فعالیت کارگاهش را چرم دوزی دستی، فیروزه کوبی، رودوزی های سنتی، سرمه دوزی، حکاکی، نقاشی روی چرم، گلدوزی، تریکوبافی، قلاب بافی، عروسک بافی، سرویس آشپزخانه، نمددوزی، آشپزی، طراجی لباس و ... نام برد و گفت: در این کارگاه آموزش های لازم را به هنرجویان ارائه و بر اساس تعهد با فنی و حرفه ای به آن ها گواهی صادر می کنیم و پس از اعلام علاقه مندی، افراد به کار گرفته می شوند و یا خود مستقل کار می کنند.

«من» را باید حذف و همت رفته را به خود برگردانیم/ مشاغل خانگی؛ اشتغال بانوان، سلامت جامعه

دلیری با اشاره به اینکه در برابر نعماتی که خداوند عطا کرده باید پاسخگو باشیم، اظهارداشت: هنر و توانمندی در کنار سلامت و داشتن برخی موقعیت ها نعمات الهی هستند و باید در این راه دست دیگران را نیز بگیریم چراکه حتی خودمان پاک و محل زندگی مان گلستان باشد ولی بی تفاوت به افراد و جامعه باشیم روزی می رسد که در خانه خود را جایی باز می کنیم که جز مزبله و ویرانه چیزی شاهد نخواهیم بود.

این بانوی هنرمند با انتقاد از برخی افراد که در حال انباشت مال و اموال و دنبال مقام و دائم در حال جنب و جوش برای امور دنیوی هستند و غافل از کمک به دیگران و ...، افزود: به کجا چنین شتابان مگر نه اینکه شاید لحظه بعد مرگ غافلگیرمان کند و همه آنچه هست را رها کنیم و به دنیای دیگری برویم و آنجاست که از آنچه از دنیا می بریم سوال می شود.

دلیری خاطرنشان کرد: انسان باید در مسیر زندگی خود تلاش کند مفید باشد وگرنه هرکس در فکر و خیال خود باشد نمی توانیم کشتی را به ساحل امن برسانیم بنابراین هریک برای رسیدن به ساحل امن در کشتی روزگار وظایفی داریم که باید به آن واقف باشیم و عمل کنیم و بی تفاوتی به آن نتیجه ناخوشایندی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: انسان می تواند خود انتخاب کند که در زندگی برکه باشد و خشک شود و یا چون چشمه جاری شده و از میان سنگ ها در مسیر خود سختی ها را به جان بخرد و به دریای بیکران برسد.

صحبت های شیرین خانم دلیری که تمام شد با انرژی مضاعفی که از ایشان گرفتم به صفای باطن، نگاه روشن و امیدآفرینی اش غبطه خوردم و آرزو کردم خدا توفیق چنین تلاشی را به همه افراد جامعه برای رسیدن به ساحل سعادت عنایت کند.

 

رقیه غلامی

ارسال نظرات
پر بیننده ها