لاشه آلوده به کِرم در قصابی زیراب باعث کاهش اعتبار مُهر دامپزشکی مازندران با لاشه‌های آلوده تأیید‌شده دام را به همراه دارد.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۸۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، گزارش مردمی حاکی از وجود انگل در گوشت گوسفند موجود در قصابی شهر زیراب بود که قصاب مربوطه اقدام به اطلاع‌رسانی به دامپزشکی برای بررسی کرد.

لاشه گوسفندی دارای مهر کشتارگاه و دامپزشکی بود و در سال گذشته هم شاهد وجود لاشه دارای انگل در قصابی پل‌سفید بودیم و با توجه به اینکه الزام قصابان شهرستان برای کشتار گوسفندان در کشتارگاه ساری را شاهدیم که همواره با اعتراض صنف قصابان روبرو بود، حساسیت بیشتری را می‌طلبد.

*لزوم توجه جدی به لاشه‌های دامی کشتارگاهی

رئیس صنف قصابان شهر زیراب در گفت‌و گویی در سوادکوه با اشاره به اینکه لاشه دارای کِرم در قصابی زیراب که توسط قصاب منصف شهر، اطلاع‌رسانی شد دارای مهر کشتارگاه و تأیید دامپزشکی محل ذبح را به همراه داشت، گفت: ما برای کشتار یک یا 2 دام بر طبق الزام اعلام‌شده باید به کشتارگاه ساری برویم و مشاهده می‌کنیم که کشتار این واحد صنعتی دارای مشکلات اینچنینی است.

محب‌علی امیری، افزود: انتظار می‌رو که کشتارگاه صنعتی ساری که مورد حمایت جدی قرار دارد و ما باید دام‌های روستایی و شهری را برای کشتار و در اختیار‌گذاشتن آن به ساری ببریم، دقت بیشتری در نظارت و صحت لاشه‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما نظارت لازم بر واحد‌های صنفی خود داریم و برنامه‌ریزی برای احداث واحد نیمه صنعتی را از حدود 12 سال پیش آغاز کردیم، گفت: سرمایه‌گذار بومی برای احداث کشتارگاه نیمه‌صنعتی هزینه‌هایی را متقبل شد ولی دامپزشکی استان خواستار کشتار صنعتی است که در شهر زیراب توجیه اقتصادی ندارد و از فرماندار، شهردار و مسئولان انتظار همکاری داریم.

*حجم آلودگی اندک لاشه گوسفند در قصابی زیراب

مصطفی باقر‌زاده که به تازگی مسؤولیت دامپزشکی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی را بر عهده گرفت و گفت: آلودگی وجود کِرم در لاشه موجود در قصابی زیراب با مبدا کشتار‌گاه ساری مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: حجم آلودگی اندک بود و با اصلاح مقدار مورد نظر، دستور مصرف بقیه صادر شد.

*کاهش اعتبار مُهر دامپزشکی مازندران با لاشه‌های آلوده تأیید‌شده دام

از آنجائیکه ایجاد ذهنیت منفی درباره یک موضوع به فعالیت‌های مرتبط با آن صنف لطمه می‌زند و امکان کاهش قابل توجه انرژی، زمان و هزینه قصابان شهرستان سوادکوه برای انتقال دام زنده برای کشتار در کشتارگاه ساری با همکاری در احداث کشتارگاه نیمه‌صنعتی هم وجود دارد، به نظر می‌رسد توجه لازم به این موضوع در اولویت کار گروه سلامت شهرستان سوادکوه قرار گیرد.

با توجه به تکرار وجود آلودگی در لاشه‌ای با مهر تأیید دامپزشکی و کشتارگاه ساری که در سال گذشته در پل‌سفید و امسال در زیراب مشاهده شد و شاید موارد دیگری هم به چشم افکار عمومی نرسید، اعتبار مهر دامپزشکی با کاهش اعتبار مواجه می‌شود که برای سلامت مردم خطر‌آفرین است و شایسته است تا دامپزشکی مازندران در این باره تصمیم جدی و عاجل اتخاذ کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها