انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه میان سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران، سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور و سازمان مدیریت صنعتی کشور با هدف نوسازی، بازسازی و ایجاد رونق در 31500 واحد صنعتی بخش صنایع کوچک کشور طی سه سال آینده
کد خبر: ۹۰۵۰۶۱۳
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه میان سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران، سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور و سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار گردید.

دکتر فرشاد مقیمی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران با ابراز خرسندی از آماده شدن این تفاهم‌نامه سه جانبه بیان کرد: تلاش ما همواره برای نوسازی، بازسازی و ایجاد رونق در صنایع کوچک کشور بوده است. از جمله این تلاش ها می توان به قانون بودجه سال 97 مصوب مجلس شورای اسلامی ذیل بند الف تبصره 18 اشاره کرد. از ابتدای تصویب قانون بودجه در مجلس به دنبال اجرایی کردن این بند بودیم که با پیگیری های فراوان این امر محقق گشت. از جمله مواردی که در این قانون تصویب شده می توان به حمایت های ویژه از واحدهای تولیدی اشتغال زا و خوشه های صنعتی اشاره کرد. از مهمترین رویکردهای این برنامه عارضه یابی و استفاده از کلینیک های صنعتی می باشد که به این منظور جلسات مشترکی برای همکاری با سازمان مدیریت صنعتی داشتیم و سپس با توجه به لزوم استفاده از ظرفیت تشکل های متخصص در حوزه صنعتی کشور با سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور به توافق رسیدیم.

مقیمی ادامه داد: راه اندازی کلینیک های کسب و کار، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی، افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی زیر ظرفیت، راه اندازی طرح های در حال احداث با پیشرفت بالای 60 درصد، راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات، تکمیل حلقه های مفقود زنجیره ارزش خوشه ها و ایجاد استارت آپ های مورد نیاز حوزه صنعت از جمله مهمترین اولویت های این سازمان بوده که در این تفاهم نامه به دنبال فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای رسیدن به این اهداف هستیم.

دکتر صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با انتقاد از طولانی شدن فرآیند اجرایی طرح ها اذعان داشت: ما از تصویب بودجه سال 97 به دنبال اجرایی شدن تبصره 18 بودیم که به تازگی آیین نامه این قانون به سازمان های تابعه ابلاغ گردیده است. ضمن این پیگیری ها همواره از ظرفیت های سازمان جهت نیل به اهداف مورد نظر استفاده کردیم. سازمان مدیریت صنعتی کشور همکاری خوبی با ما داشته است و همینطور سازمان بسیج مهندسین صنعتی با روحیه بسیجی و جهادی در این مهم ما را یاری کرده است.

نجفی گفت: با وجود مشکلات متعددی که بر سر راه وجود دارد بدون داشتن روحیه بسیجی کار کردن مشکل است. این روحیه است که فرد را ملزم به مطالبه گری و پیگیری طرح ها تا اجرایی شدن آنها می کند. در این تفاهم نامه به دنبال آن هستیم که شرایط نوسازی و بازسازی 31500 واحد صنعتی را در سه سال آینده فراهم کنیم. این واحدهای صنعتی را بر حسب نوع فعالیت و به تفکیک هر استان لیست کردیم که اولویت امر با واحدهای صنعتی اشتغال زا مانند صنایع پوشاک، نساجی، خودروسازی، قطعه سازی و.. بوده است که خوشبختانه 340 واحد را در چهار ماهه اول سال نوسازی کردیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم اکنون فرصت های بسیار خوبی در صنعت کشور فراهم شده است و برای استفاده از این فرصت ها لازم است همواره نگاه علمی و تخصصی در این حوزه داشته باشیم. اکنون زمان ریسک کردن بدون فکر و برنامه را نداریم و نمی توانیم هزینه و منابع کشور را هدر دهیم. هر جا ببینم که حضور من برای حفظ و توسعه سیاست های نظام موثر خواهد بود بدون معطلی اقدامات لازم را انجام خواهم داد، حتی اگر از وظایف تعریف شده این سازمان هم فراتر بروم.

دکتر علی اصغر شهبازی، ریاست سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور با بیان وضعیت فعلی صنعت کشور بیان داشت: موضوعی که ما به خاطر آن در این جلسه حاضر هستیم بهبود وضعیت کنونی صنعت کشور است. دشمنان کشور نوعی جنگ ترکیبی را طراحی کردند تا از این طریق فشار مضاعفی را به جامعه تحمیل کنند. در سند 1404 که چشم انداز کشور در عرصه های مختلف در آن تدوین شده، بخش صنعت به عنوان موتور محرک اقتصاد در نظر گرفته شده، حال آنکه اوضاع فعلی بخش صنعت به مانند بیماریست که نیاز به تشخیص و سپس درمان دارد.

شهبازی اذعان داشت: حضور دکتر نجفی با روحیه جهادی ایشان منجر به تعامل سازنده در این مسیر برای نیل به اهداف مشترک گردید. در طول این مدت جلسات متعددی با مجموعه شرکت شهرک های صنعتی ایران و سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار کردیم. با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر انجام فعالیت ها با روحیه جهادی، در جمع بندی این جلسات به این نتیجه رسیدیم که هر سه سازمان در تعامل و همکاری با یکدیگر به صورت جهادی و انقلابی در حوزه صنعت اقدامات عملی انجام دهیم.

وی افزود: بسیج به عنوان امتداد مردمی دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی است و بنا نیست نقش یا جایگاه هیچ سازمان دیگری را برعهده گیرد. سرمایه اجتماعی عظیمی که در بسیج مهندسین صنعتی وجود دارد شامل 75هزار مهندس در سراسر کشور و همینطور 32 کلینیک تخصصی در قالب 300 گروه جهادی سازماندهی شده می باشد. همانطور که بارها سردار غیب پرور، ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین اعلام کردند این آمادگی وجود دارد برای کارآمدی هرچه بیشتر دولت این ظرفیت اثرگذار در کنار دولت قرار گیرد. طبق برنامه ای که در نظر گرفته شده، بسیج به عنوان نیروی خودسازمان‌ده در بخش صنعت و در عرصه جنگ اقتصادی فعلی به ایفای نقش خواهد پرداخت. در دو سال گذشته بیش از پنج هزار واحد صنعتی را پایش و عارضه یابی کردیم که اغلب مشکل ها در بین واحدهای صنعتی مشترک بود.

دکتر شهبازی با بیان جزییاتی از متن تفاهم نامه مشترک میان سه سازمان ادامه داد: این حرکت به همت جناب دکتر نجفی آغاز شد و با همکاری سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور و سازمان مدیریت صنعتی کشور به سرانجام رسید. منعقد شدن این تفاهم نامه و کمک به نوسازی، بازسازی و ایجاد رونق در صنایع کوچک کشور باعث ایجاد اشتغال و زنجیره ارزش در صنعت کشور خواهد شد. همچنین در این تفاهم نامه نگاه ویژه ای به ایجاد و توسعه مجموعه های روستایی توانمند شده است.

دکتر ابوالفضل کیانی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تقدیر از تفاهم صورت گرفته بیان داشت: فرصت بسیاری مناسبی ایجاد شده است که سازمان مدیریت صنعتی با سابقه 55 ساله و تجارب متعدد در حوزه صنعت، مشاوره و آموزش و همینطور شبکه استانی گسترده از جمله 25 شبکه نمایندگی در سراسر کشور بتواند نقش حاکمیتی خود را ایفا کند. در کشور زیرساخت های متنوع و متعددی داریم اما وجود ساختارهای جزیره ای و نبود مدیریت یکپارچه جهت هم افزایی این ظرفیت ها مشکلاتی را در بخش صنعت به وجود آورده است.

دکتر کیانی ادامه داد: اجرای این تفاهم نامه که راهبری آن را دکتر نجفی بر عهده دارند باعث بسیج ظرفیت های هر سه سازمان در جهت انجام یک کار ملی و اثرگذار در شرایط کنونی اقتصاد و صنعت خواهد شد. صنایع کوچک نقش بسیار مهمی در امر اشتغال زایی و بهبود فضای کسب و کار دارند که این مهم نیازمند توجه ویژه به این بخش از صنعت است.

کیانی با اشاره به حضور در همایش آینده صنایع کوچک و متوسط که در کشور آلمان برگزار گردید اذعان داشت: در تعاملی که اخیراً با کشور آلمان داشتیم بنا شد یک دوره مدیریت اجرایی جهانی در خصوص صنایع کوچک و متوسط تدوین گردد تا در مهر ماه این دوره را برگزار کنیم.

 

 
ارسال نظرات