کارشناس عالی ارز و مسائل اقتصادی:

تحریم‌های جدید امریکا تبعاتی برای این کشور به همراه دارد/ نیازمند اقتصاد بهره‌ور هستیم

کارشناس عالی ارز و مسائل اقتصادی بیان داشت: با خروج امریکا از برجام و اعمال بسته‌های تحریمی علیه ایران، تبعاتی برای کشور امریکا به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۵۰۸۲۶
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ دکتر علی قاسمی در  اولين كارگاه توانمندسازي هاديان سياسي سپاه امام رضا (ع) که به همت معاونت سیاسی سپاه استان در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که همین منابع محدود نیز با تحریم‌ها مواجه است لذا نیاز شدیدی به اقتصاد بهره‌ور و مقاومتی احساس می‌شود.
 
وی ادامه داد: از جمله عناوینی که در اقتصاد بهره ور مورد بحث قرار می‌گیرد شعار سال و طرح تحول اقتصادی می‌باشد. مواردی که باید در کلان اقتصاد در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد چشم انداز اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی است.

این کارشناس عالی ارز و مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: منابع ملی ایران ظرفیت تولیدی بالایی دارد که اگر این ظرفیت‌ها درست هدایت شوند وضعیت اقتصادی بهبود پیدا خواهد کرد از جمله باغات و شیلات و سایر کالا‌هایی که می‌شود عنوان کرد که حدود ۳۰۷ مورد برآورد می‌شود.

وی به وضعیت تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت:  پس از خروج امریکا از برجام دو بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران بسته شد مورد اول ۹۰ روزه شامل محدودیت دلار، تحریم فلزات گرانب‌ها و.... و مورد دوم ۱۸۰ روزه است که طبق گفته آن‌ها از ۱۳ آبان امسال شروع خواهد شد و شامل کشتیرانی و کشتی سازی، مشتقات نفتی، معاملات خارجی با بانک مرکزی و خدمات تخصصی پیام رسانی با بانک مرکزی، خدمات پذیره نویسی بخش انرژی ایران و تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی و ... می‌شود.
 
قاسمی اشاره داشت: به گفته آمریکا تحریم‌ها بسیار در سطح گسترده تری نسبت به قبل اعمال خواهد شد.
 
وی همچنین به  تبعات اقتصادی خروج امریکا از برجام اشاره کرد و گفت: در خصوص کشور امریکا چون سطح مبادلات تجاری و تراز تجاری ما با آن عدد کمی است، قطع رابطه تجاری و تحریم خیلی مؤثر نخواهد بود و دارای جایگزین می‌باشد. در رابطه با اروپا عدم همراهی برخی کشور‌های اروپائی با آمریکا البته نه با اطمینان در این رابطه فضای تنفسی برای ایران خواهد بود و از طرفی جنگ تجاری که آمریکا با کشور‌های اروپائی راه اندخته باز فضای تنفسی برای ما خواهد بود و در رابطه با سایر دول نیز باید وضعیت تحریم را سنجید مثلا ترکیه و قطر و کشور‌های شرقی مثل روسیه، چین، هند و حتی پاکستان و البته هسته‌های مقاومت که برای انقلاب ایران دغدغه دارند ظرفیت‌هایی هستند که در شرایط تحریم بسیار مفید است و با این وضعیت ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه با تحریم‌های جدید وضعیت ایران را به صفر خواهند رساند بسیار سخت عملیاتی می‌شود و در برخی موارد خود آمریکا ممکن است کم بیاورد.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: البته نکته‌ای که نباید از دستور کار خارج شود این است که ما برای افزایش درآمد ملی تا سقف ۲۰۰ میلیارد دلار باید تلاش کنیم چرا که اگر به این مرحله رسیدیم دیگر دنیا توان تحریم ما را ندارد چرا که به این سطح از مبادلات وابسته خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار