خبرهای داغ:
مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بسیج:

اجرای طرح ویژه نظارتی بسیج بر بازار در خراسان جنوبی/ گران فروشی به وفور/ اعلام آمادگی بسیج برای ادامه همکاری

مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه برای شناسایی سودجویانی از کسبه و بازاریان که اقدام به گران فروشی می کنند بسیج اصناف وارد میدان شد گفت: این طرح به مدت سه هفته در استان اجرا شد.
کد خبر: ۹۰۵۰۸۷۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، از 29مرداد ماه سالروز شهادت شهید عراقی هفته بسیج اصناف آغاز شده  و شعار این هفته " انقلاب اسلامی 40 سال اقتدار و افتخار" است.

دهم مردادماه رئیس بسیج اصناف کشور از کلیه بسیجیان اصناف در سراسر کشور خواست تا خلأ شناسایی مفسدان واخلال گران اقتصادی را پر کنند و نسبت به شناسایی افراد معدودی که در بازار‌های کشور به صورت شبکه‌ای به قاچاق، احتکار، اجحاف، گرانفروشی، کم فروشی، خروج طلا و ارز از کشور، عدم عرضه کالا، دلالی‌های کاذب و... اقدام نموده اند به بسیج اصناف شهرستان و استان گزارش دهند.

این ابلاغ مورد استقبال کسبه خوش نام و بسیجیان اصناف در خراسان جنوبی نیز قرار گرفت و به صورت خودجوش و مردمی به اجرا درآمد که نتایج خوبی داشته است.

در خصوص برنامه ها و اقدامات صورت گرفته توسط بسیجیان اصناف در خراسان جنوبی  با مسئول بسیج اصناف استان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حسین خراسانی مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهار داشت: برنامه ای با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت اجرا شد و بسیجیان را برای کمک به طرح ویژه " نظارت بر بازار" به اداره بازرسی در شهرستانها معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه برای شناسایی سودجویانی از کسبه و بازاریان که اقدام به گران فروشی می کنند بسیج اصناف وارد میدان شد افزود: این طرح به مدت سه هفته در استان اجرا شد.

همچنان برای همکاری در طرح نظارت بر بازار اعلام آمادگی می کنیم

 مسئول بسیج اصناف استان گفت: همچنان اعلام آمادگی می کنیم که چنانچه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواستی شود می توانیم با آنها همکاری و از بسیجیانی که خود واحدهای صنفی دارند برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در بسیج اصناف آرمان بزرگ در ذیل تشکیل تمدن اسلامی و گام چهارم آن یعنی تشکیل جامعه اسلامی است خاطرنشان کرد: خودمان را موظف می دانیم برای تشکیل یک بازار تراز اسلامی که شاخص ما است تلاش کنیم و تمام برنامه های ما معطوف به این است که تنها با همکاری خود اصناف اتفاق می افتد.

خراسانی اظهار داشت: چندین جلسه با حضور فرماندهان حوزه ها برگزار و آنها مکلف شدند نسبت به شناسایی اصنافی که گران فروشی و سوء استفاده نسبت به فروش کالاها انجام می دهند و با توجه به شرایط اقتصادی، کسانی که اقدام به انبار کالا یا خرید عمده بیش از نیازشان از کارخانه ها دارند را شناسایی کنند.

وی اضافه کرد: سپس با همکاری نواحی مقاومت بسیج این افراد به اتاق اصناف و سازمان صنعت ، معدن و تجارت معرفی می شوند تا با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در بازار یکی از وظایف ما است

مسئول بسیج اصناف استان با بیان اینکه درصد تخلفات در خراسان جنوبی به شدت پایین است حتی  جزئی ترین موارد هم تلاش می کنیم که اتفاق نیفتد گفت: یکی از وظایف ما در شرایط فعلی جلوگیری از بروز تخلفات در بازار است.

وی یادآور شد: مسئول بسیج اصناف کشور در بیانیه ای از همه بسیجیان خواسته است که نسبت به گران فروشی، احتکار و یا هر اقدام خلاف قانون در بین صنوف و بازاریان همکاری کنند.

خراسانی ادامه داد: در طرح ویژه نظارتی بسیج بر بازار، گران فروشی به وفور داشتیم اما تاکنون انبار احتکاری شناسایی نکردیم و قبل از تشکیل پرونده از اتاق اصناف و اتحادیه ها پیگیری و خاطیان توجیه شدند.

وی با بیان اینکه در سطح استان 29هزار واحد صنفی داریم گفت: در بیرجند 13هزار واحد صنفی ثبت شده در قالب 48اتحادیه داریم که رسته های زیر نظر خودش را دارد. اتحادیه ها جمعیت های متفاوتی از 200 تا 1200 واحد صنفی را در برمی گیرند و اتحادیه ها در هر شهرستان متفاوت است.

برپایی نماز جماعت و کلاسهای فقه بازار در اولویت برنامه های بسیج اصناف

مسئول بسیج اصناف استان با بیان اینکه مهمترین کارهایی که برای اصناف انجام می دهیم برگزاری کلاس های فقه بازار با همکاری اتاق اصناف است افزود: این کلاسها در همه شهرستانها ویژه کسبه ای است که برای آنان پروانه کسب تمدید یا صادر می شود و کلاس های خاص امور مالیاتی، خود اظهاری برای اصناف برگزار کردیم.

 وی با بیان اینکه قریب 50کتاب با موضوع فقه بازار برای صنوف مختلف در حال چاپ است ادامه داد:  اصناف با حداقل مسائل دینی خرید و فروش آشنا می شوند که تأییدیه آنها از دفاتر مراجع تقلید گرفته می شود و اصناف به صورت تخصصی آموزش می بینند که حلال و حرام را رعایت کنند.

خراسانی عنوان کرد:  موضوع مهم دیگری که در بسیج اصناف پیگیری می کنیم برپایی نماز جماعت اول وقت در بازار است که با همکاری اصناف، نماز جماعت در پاساژها و بازارهایی که نزدیک مسجد هستند برگزار می شود.

87 شهید اصناف شناسایی کردیم

وی ادامه داد: شوراهای فرهنگی از اصناف در پاساژها تشکیل می دهیم که کارهای فرهنگی و مذهبی در مناسبت های مختلف را خودجوش با همکاری اعضای مجتمع برگزار می کنند.

مسئول بسیج اصناف استان با بیان اینکه موضوعات بصیرتی را در اصناف پیگیری می کنیم خاطرنشان کرد: اهمیت دارد که اصناف و بسیجیان در بازار آشنایی و آگاهی لازم به مسائل روز داشته باشند تا در راستای اهداف انقلاب گام بردارند.

وی با بیان اینکه تاکنون 87 شهید شناسایی کردیم که در کارهای مرتبط با اصناف مشغول بودند یادآور شد: اصناف سابقه درخشانی در دوران انقلاب داشتند و پشتیبان جنگ و انقلاب بودند و برخی جرقه های بزرگ در دل بازارها خورده و علما نیز پشتیبانی خود را از بازاریان و کسبه اعلام کردند.

مطالبات به حق اصناف گاهی بهانه منافقین و سلطنت طلب ها می شود

خراسانی بیان داشت: گاهی مطالبات به حق اصناف در پیچ و خم اداری و سیاست های روز سه قوه دیده نمی شود، کم کم بزرگ می شود و به جایی می رسد که برای منافقین و سلطنت طلب ها بهانه ای شود که بتوانند آشوب هایی در کشور به پا کنند.

 اظهار داشت: یکی از موضوعاتی را که در بسیج اصناف پیگیری می کنیم احصاء مشکلات ، مطالبات به حق و پیگیری برای حل موضوع با اتحادیه های مختلف است.

نقش آفرینی بسیج برای نظارت بر بازار

وی ادامه داد: در کمیسیون نظارت بر بازار در شهرستانها شرکت داریم و در مباحث و مشکلات مختلف که مطرح می شود و حل و فصل آن برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است بسیج اصناف نیز نقش آفرین است.

مسئول بسیج اصناف استان با بیان اینکه سعی کردیم بازویی توانمند برای کمک به اصناف باشیم خاطرنشان کرد: تا جایی که توانستیم با پیگیری مشکلات اصناف، ارائه راهکار و تشکیل هیئت های اندیشه ورز از خود اصناف و معتمدین بازار در کنار اتاق اصناف حضور داشتیم .

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر بازار و صیانت از آبروی اصناف برای ما مهم است گفت: همیشه انسانهای سودجو و فرصت طلبی هستند که بخواهند سوجویی مالی کنند اما بسیج اصناف نقش آفرینی، شناسایی و مقابله انجام می دهد.

حمایت از کالای ایرانی موضوع تمام هیئت های اندیشه ورز است

خراسانی با بیان اینکه نسبت به شناسایی و تبلیغ کالاهای ایرانی با همکاری اتاق اصناف و بسیج رسانه اقدام می کنیم اظهار داشت: شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی موضوع تمام هیئت های اندیشه ورز است و نخبگان اصناف برای حمایت از کالاهای ایرانی به ویژه محصولات شهرستان خود کار می کنند.

وی عنوان داشت: با انجام کار علمی از طریق معاونت علم و فن آوری سپاه استان تیم اندیشه ورز متخصص بسیج اصناف کار می کنند که به ارائه راهکار علمی برسند و دنبال راهکارهای اجرایی مناسب در استان و شهرستانها هستیم.

تقدیر از بانوان محجبه در بازار از برنامه های هفته بسیج اصناف

مسئول بسیج اصناف استان با بیان اینکه برخی از مطالبات اصناف را در مشکلات استانی و کشوری از طریق شورای تأمین استان و اتاق اصناف پیگیری می کنیم گفت: در شورای امر به معروف و نهی از منکر در شهرستانها مشکلات اصناف احصاء و اولویت بندی شده است و برای رفع مسائل و منکرات این قشر گام های مؤثری برداشته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم بسیج اصناف طرح عفاف و حجاب است اظهار داشت:  در هفته بسیج اصناف بانوان مقید به رعایت حجاب که جزو واحدهای صنفی یا فروشنده هستند را شناسایی و از آنها تقدیر صورت می گیرد.

اصناف کمک های خوبی به برنامه های فرهنگی بویژه کنگره شهدا دارند

خراسانی یادآور شد: در کمک به زلزله زدگان کوه بنان استان کرمان و کرمانشاه کمک های نقدی اصناف و بازاریان را داشتیم.

وی ابراز داشت: برنامه های فرهنگی در کنگره شهدا استان اجرا می کنیم که این برنامه ها با کیفیت و کم هزینه به شکل یکپارچه توسط اتحادیه های مختلف برگزار می شود.

خراسانی اظهار داشت: اصناف که محل رجوع خیرین و خودشان جزو خیرین هستند با وجود همه مشکلات، کمک های خوبی به برنامه های فرهنگی بویژه کنگره شهدا دارند.

مسئول بسیج اصناف ادامه داد: برای برخی اتاق های اصناف اردوهای ویژه رئیس اتحادیه ها و اتاق های اصناف برگزار شد که طی آن با هماهنگی بسیج، اتاق اصناف در یک شهرستان میهمان اتاق اصناف در شهرستان دیگری شده است و در ضمن آن علاوه بر انتقال تجربیات اردوهای تفریحی و فرهنگی داشتیم.

وی اضافه کرد: این اردوها درون استانی و یک روزه انجام شده و با هم افزایی و همفکری مورد استقبال قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار