خبرهای داغ:
براساس گزارش رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان قم محقق شد که چهار هزار اشتغال به وجود آمد.
کد خبر: ۹۰۵۱۷۶۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
تحقق سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومانی در قم/ پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در چند سال اخیر بحث جذب سرمایه گذاری به عنوان راهکاری برای توسعه استان قم به صورت جدی در این استان مطرح شد و در این راستا اقداماتی همچون تدوین سند اشتغال و توسعه استان و ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری صورت گرفت.

جذب سرمایه گذار به بخش تولید استان قم موجب ایجاد اشتغال پایدار در این استان و کاهش بیکاری در بین مردم قم می‌شود، مساله‌ای که توجه به نتایجش در ابعاد مختلف، اهمیت پرداختن به آن را دو چندان می‌کند.

محقق شدن پنجره واحد سرمایه گذاری در قم

مهرداد غضنفری در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به تسهیل در سرمایه گذاری در استان قم اظهار کرد: باید برای سرمایه گذار دارای اهلیت فرش قرمز پهن کنیم، در این راستا ستادی برای سرمایه گذاران تشکیل و پنجره واحد سرمایه گذاری در استان محقق شد، هر سرمایه گذاری که به مرکز خدمات سرمایه گذاری مراجعه کند، در یک فرآیند ۴۵ روزه مجوز برای او صادر می‌شود.

وی ادامه داد: تسهیل روند سرمایه گذاری در استان قم موجب شده است که درخواست برای سرمایه گذاری در قم بالاتر برود، استان قم قابلیت‌های زیادی دارد، اگر این قابلیت‌ها به اجرا دربیاید، توسعه استان را شاهد خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: در سند اشتغال و توسعه استان قم تکلیف دستگاه‌های مختلف و بانک‌ها مشخص شده است و این سند با کار کارشناسی دو ماهه تدوین شد. در سند اولویت پرداختن به بخش گردشگری مورد توجه قرار گرفت و حداقل ۴۳ درصد سرمایه گذاری و ۵۱ درصد اشتغال در قم مربوط به بخش گردشگری است.

تحقق سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومانی

غضنفری میزان سرمایه گذاری لازم برای تحقق سند اشتغال و توسعه استان قم را بیش از چهار هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: امسال تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان محقق شد که چهار هزار اشتغال به وجود آمد، باید بیشتر به بخش گردشگری توجه کنیم، البته در بخش‌های کشاورزی و صنعتی قابلیت‌های زیادی در استان داریم، ولی نیازمند توسعه متوازن در قم هستیم و باید به همه بخش‌ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: استان قم رتبه دوم را در جذب تسهیلات برای بخش گردشگری در طرح رونق تولید در کشور کسب کرد، باید در جذب سرمایه گذاری به استان همت بیشتری داشته باشیم. سرمایه گذاری یک مسیر سیال است و باید با استفاده از منابع سرمایه گذاران به یک جایگاه مطلوب در گردشگری در قم برسیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: تجهیز نیروی انسانی به علوم روز جزو وظایف دستگاه‌های استان است، دستگاه‌های متولی آموزش عالی قم متناسب با مشاغل مورد نیاز استان اقدام نکردند. باید افراد در دستگاه‌های استان به دانش روز مجهز شوند تا بتوانند کار خود را انجام بدهند، در این راستا دوره‌های ضمن خدمت برای کارمندان قمی برگزار می‌شود، اکنون دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در استان به دنبال تربیت دانش آموختگانی هستند که در عرصه علم و عمل در جامعه کاری انجام بدهند.

پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم

غضنفری، محل برگزاری جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را در واحد‌های تولیدی دانست و تصریح کرد: این سیاست موجب شده است که مدیران ضمن مشاهده مشکلات در همان صحنه تصمیم بگیرند امسال ۲۰ جلسه این کارگروه برگزار شد که ۳۰۰ مصوبه داشت، کمترین تعلل در اجرای مصوبات کارگروه مربوط به دستگاه‌های اجرایی است و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در یک سال اخیر به بخش تولید در قم پرداخت شد.

وی ادامه داد: استان قم رتبه تک رقمی در کشور در زمینه پرداخت تسهیلات در بخش تولید را به دست آورد و ما نیز نظارت داشتیم تا تسهیلات در بخش تولید هزینه شود. تزریق درست منابع ما را به هدف رونق اقتصاد و توسعه اشتغال می‌رساند، سهم استان قم در طرح رونق تولید از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید و تقریبا دو برابر شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: در بحث گرانی باید به حلقه اول یعنی تولید برگردیم و با پایین آوردن هزینه‌های تولید کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، همچنین در زمینه گران فروشی با مصادیق آن در بازار بدون تردید برخورد می‌کنیم، چنین اقدامی موجب سلب آرامش مردم و اخلال اقتصادی می‌شود.

غضنفری خاطرنشان کرد: کمیته‌ای برای مبارزه با اختفا و عدم عرضه کالا در استان قم تشکیل شده است و اقدامات این کمیته باید به عرضه کالا در بازار منجر شود، البته این گونه نیست که هر انباری را مصداق احتکار بدانیم، اما اگر هدف صاحب کالا در یک انبار، اختفای آن باشد بدون تردید با آن برخورد صورت می‌گیرد.

لزوم نظارت بر روند پرداخت تسهیلات به بخش تولید قم

به نظر می‌رسد گرچه که پرداخت تسهیلات به بخش تولید استان قم امری لازم و ضروری است، اما نظارت بر نحوه هزینه کرد بر این تسهیلات برای تحقق هدف از پرداخت تسهیلات به این بخش ضروری است تا گسترش بیش از پیش بخش تولید در استان قم را شاهد باشیم.

همچنین توجه به بخش گردشگری در بحث جذب سرمایه گذاری به استان قم، اقدامی ضروری است، براساس سند آمایش استان قم، محوریت توسعه این استان با بخش گردشگری است و بخش زیادی از حجم اقتصاد استان قم هم شامل بخش خدمات و بازرگانی می‌شود.
ارسال نظرات