سه رقم از برنج خشکه کاری به صورت الگویی اکنون در سطح حدود 2 هکتار زیر کشت رفته و به لحاظ دوره زمانی کشت کوتاه و سازگارپذیرتر است.
کد خبر: ۹۰۵۱۷۷۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رییس موسسه تحقیقات برنج کشور : سه رقم " طاهر ، قدسی و شکوفه" به عنوان لاین های کشت مستقیم و خشکه کاری در مرحله معرفی و توصیه کشت به کشاورزان است.

مریم حسینی در نشست تخصصی محققان برنج و زراعت استانها در مرکز توسعه و تکنولوژی هراز (کاپیک) محمودآباد, افزود :  این ارقام به صورت الگویی اکنون در سطح حدود 2 هکتار زیر کشت رفته و به لحاظ دوره زمانی کشت کوتاه و  سازگارپذیرتر است.

وی گفت : البته مدیریت زراعی کشت مستقیم در بستر خشکه کاری و آماده نمودن بستر به شرایط اقلیمی استان بستگی دارد و اگر در استانهایی که آب به اندازه کافی موجود باشد، روش های سنتی و غرقابی بلااستفاده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه خشکه کاری، یکی از روش های کشت برنج به ویژه در استانهایی که با کمبود شدید آب مواجه هستند , مورد استفاده قرار می گیرد , گفت : با توجه به علاقمندی زياد برخی کشاورزان در استانهای دارای اقلیم خشک کشور برای کشت برنج ، اين سازمان به صورت جدي اين روش را کارشناسي مي کند .

کاظم خاوازی افزود : در سال زراعی امسال، استان گلستان به عنوان پایلوت خشکه کاری برنج انتخاب شد, که با همکاری کارشناسان خبره برنج و کشاورزان تاکنون نتایج خوبی داشته و محصول امسال این اراضی تا چند روز آینده نیز برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای مهم این پایلوت می تواند به عنوان یک برند و الگو برای اجرا در دیگر استانها نیز عملیاتی شود، ادامه داد ، البته وزارت جهاد کشاورزی در قالب برنامه امکان سنجی این طرح را در استانهایی که با کم آبی مواجه هستند و کشاورزان این استانها علاقمند به کشت به این روش باشند، توصیه و حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته های مربوط به تغذیه گیاه برنج در زمین های خشکه کاری نیز در حال آماده سازی است، گفت : یکی از موضوع های مهمی که کشت به روش خشکه کاری را تهدید می کرد، علف های هرز در این مزارع بود که کارشناسان موسسه گیاه پزشکی نیز تمهیدات لازم در این زمینه را نیز اندیشیده وخوشبختانه همه بسترهای برای توسعه و ترویج کشت برنج به روش خشکه کاری در استانهای کم آب کشور فراهم شده است.

گیلانی یکی از فعالان حوزه تحقیقات بخش برنج استان خوزستان در این نشست گفت: کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به دلیل نیاز کم به آبیاری ، راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است.

وي افزود: در استان خوزستان که از گرمای مناسب و شرایط خاکی حاصلخیز برخوردار است، می تواند با توجه به علاقمندی زياد  کشاورزان خوزستانی، کشت برنج به روش خشکه کاری را به راحتی توسعه داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها