«آسياب آبي بيده» با قدمت 900 ساله از جمله آثار تاريخي شهرستان ميبد به شمار مي رود و جزء كهن ترين آسياب های منطقه است.
کد خبر: ۹۰۵۲۱۷۰
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ شهرستان میبد که در گذشته بدلیل قنات‌های پرآب به باغ شهر کویر معروف بود امروزه نیز دارای آسیاب‌های آبی فراوانی در نقاط مختلف از جمله در مسیر‌های این قنات‌ها است. آسیاب آبی بیده میبد از بنا‌های ارزشمند و تاریخی شهرستان میبد است که به جای مانده از دوران صفوی است که در امتداد جاده ابریشم میبد و در نزدیکی امـامزاده پیرچراغ واقع است.

این آسیاب در محوطه‌ای به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع واقع شده و دیوار‌های حصار آن از نوع چینه‌ای و مخلوطی از شن و گل است در بالای ورودی این آسیاب تزئینات آجری به شکل خفته و راسته اجرا شده است. راهروی ورودی آسیاب که از سر در ورودی شروع می‌شود و به تنوره ختم می‌شود مسیری به طور تقریبی ۴۰ متر است که کف آن رسی است. در انتهای راهروی این آسیاب یک فضای هشت ضلعی وجود دارد که در اطراف آن رواق‌ها و صفه‌هایی جهت استراحت ساخته شده است. عمق تنوره مخروطی شکل این آسیاب ۱۰ متر است.
ویژگی‌های آسیاب آبی بیده
قرارگرفتن در مسیر جاده ری – کرمان و جاده ابریشم را می‌توان از ویژگی‌های آسیاب آبی روستای مزرعه بیده عنوان کرد.
یکی از ویژگی‌های این اثر تاریخی، قدمت آن می‌باشد که به دوران صفوی باز می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های این آسیاب می‌توان به تزئینات آجری سردرورودی آن اشاره کرد که به شکل خفته راسته اجرا شده است. نوع پوشش تاق‌های اجرا شده در فضا‌های بنای این اثر، تاق ضربی می‌باشد.
فضا‌ها و عناصر معماری در این اثر که شامل انبار گندم و محل دپوی آرد‌های آسیاب شده و دیگر فضا‌ها مانند محل نگهداری احشام در این اثر وجود دارد.
این آسیاب در یکی از محلات تاریخی شهرستان میبد واقع شده است. از دیگر ویژگی‌های این اثر می‌توان به کاربری آن اشاره کرد که یکی از محاسن حفظ و احیاء آن، پتانسیل جذب گردشگری آن می‌باشد.

روش کار آسیاب
روش کار آسیاب بدین صورت که آب ابتدا وارد یک حوضچه شده و در آن جا آب پاک و تمیز می‌شود
از این حوضچه، چون حمام و استخر استفاده می‌شده و آب پس از عبور از تخته بند حوضچه وارد تنوره عمودی و با فشار زیاد به پرده چوبی وارد و آن را می‌چرخاند و سنگ زیرین همیشه ثابت باقی می‌ماند.
گندم کم کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده در بین دو سنگ زیرین و زبرین قرار می‌گیرد و خرد و به آرد تبدیل می‌شود و آب وارده به آسیاب از زیر سوراخ آن خارج و به کشتزار‌ها می‌رود.
آسیاب در مناطق خشک ایران روی قنات ساخته می‌شده و تنوره آسیاب در ژرفای زمین کنده می‌شده است که حجم آن بستگی به میزان آب قنات دارد.
میبد، هفت آسیاب آبی و در مجموع ۸۰۰ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی دارد که ۳۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
ارسال نظرات