ادبیات انسان باید غدیری باشد/ غدیر مرکز ثقل و عامل وحدت رویه برای همه مردم جهان

باقر پور: اگر امروز تفکر غدیری در جهان تقویت شود شاهد مشکلاتی از جمله بی‌عدالتی‌ها، مال اندوزی‌ها، تصاحب قدرت، قتل و جنایت نخواهیم بود؛ به این دلیل که واقعه غدیر کامل کننده روح بعثت و تداوم خط بعثت و نبوی است.
کد خبر: ۹۰۵۲۱۷۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه نهج‌البلاغه مدل و الگوی واقعی در عملی ساختن ارزش‌ها و باورها است، گفت: هر کدام از مدیران باید رفتارهای اجتماعی و مدیریتی خود را با این اصول غدیری بسنجند که باید برای سلامت جامعه اسلامی که مصونیت بخشی رفتارهای اجتماعی و عملکردی با شاقول و تراز نهج‌البلاغه تطبیق دهیم.

سیدمعصوم باقرپور با توجه به در پیش بودن عیدسعید غدیر و همچنین ضرورت سبک زندگی اسلامی از نظر امام علی‌(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: نهج‌البلاغه یکی از گران‌سنگ‌ترین و باارزش‌ترین میراث ماندگاری است که بعد از قرآن کریم به مسلمانان معرفی شده و سند متقن و مغتنم شیوه‌هایی برای ابلاغ مفاهیم دینی و مبانی است که امام علی(ع) در خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار برای ما مسلمانان به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه ماهیت و فلسفه غدیر به‌معنای تثبیت زمامداری و ولایت‌مداری است، افزود: به تعبیر امام صادق‌(ع) عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی بوده که توفیقی برای مسلمانان جهان است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه غدیر مرکز ثقل و عامل وحدت رویه برای همه مردم جهان به‌ویژه در این برهه از شرایط خاص و عامل تمرکز بخشیدن به همه سلایق می‌تواند باشد، اضافه کرد: این واقعه اساسی‌ترین برنامه پیامبر برای عزت و شکوه اسلام بوده که تنها در یک روز خلاصه نمی‌شود بلکه یک تاریخ است.

باقرپور با تأکید بر اینکه غدیر منحصر به شیعه نبوده بلکه منحصر به تمامی ادیان است، خاطرنشان کرد: واقعه غدیر مربوط به زمان و مکان خاصی نیست بلکه در همه زمان‌ها باید آن را دریابیم.

وی تصریح کرد: غدیر عامل انسجام ملت‌های اسلامی در تمام جهان است؛ به نظر می‌رسد همه نابسامانی‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و مدیریتی بر اثر مهجور شدن از تفکر، روش و منش غدیری است که امروزه داریم آن را لمس می‌کنیم.

این دانش‌آموخته دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه بیان کرد: به معنای واقعی کلمه اگر مسلمانان سراسر جهان رفتار غدیری را درک می‌کردند امروزه دچار مصیبت‌ها نمی‌شدیم که باید تفکر غدیری را در ابعاد و زوایای مدیریتی سطح دنیا بشکافیم و به نسل جوان امروزی معرفی کنیم.

باقرپور با اشاره به اینکه امروزه به‌جای نقل وقایع باید به تحلیل وقایع بپردازیم به این دلیل که گرفتار آسیب‌هایی شدیم که روح جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: واقعه غدیر مکتب انسان‌ساز است که موجب می‌شود اهداف و آرمان‌ها ظهور و بروز پیدا کرده و سره از ناسره تشخیص داده شود و فرصتی بوده تا تاریخ اسلام درست شناخته و تحلیل شود و واقعیت از حقیقت تمیز داده شود که حقیقت آن ریشه در اصالت است.

وی با تأکید بر اینکه واقعه غدیر باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود، خاطرنشان کرد: تفکر و منش غدیری در ابعاد و زوایای مدیریتی در جامعه اسلامی باید نهادینه شود اگر ما از این مبانی و اصول فاصله بگیریم انشقاق و فاصله میان مردم با باورهای دینی ایجاد می‌شود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: دشمنان میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا این باورها را از مردم بگیرند دشمنان دارند نوک تمام قلم‌ها را تیز می‌کنند تا میان مردم با باورهای دینی فاصله ایجاد کنند.

باقرپور با بیان اینکه نهج‌البلاغه مدل و الگوی واقعی در عملی ساختن ارزش‌ها و باورها است، گفت:  هر کدام از مدیران باید رفتارهای اجتماعی و مدیریتی خود را با این اصول غدیری بسنجند که باید برای سلامت جامعه اسلامی که مصونیت بخشی رفتارهای اجتماعی و عملکردی با شاقول و تراز نهج‌البلاغه تطبیق دهیم.

وی بیان کرد: با نسل جوان امروزی مواجه هستیم که شبهات را مطرح می‌کنند و باید تحلیل خود را عمیق‌تر کنیم؛ نهج‌البلاغه یکی از منابع خوب و تمامی حوزه‌های فردی، مدیریتی، تربیتی، اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی پاسخگوی شبهات است.

باقرپور با اشاره به اینکه تحلیل‌های واقع‌بینانه و منصفانه می‌تواند آینده زندگی ما را تضمین کند، اضافه کرد: از جمله اصولی که می‌توانیم روش و منش غدیری را تقویت کنیم پاسداشت و صیانت از حقوق شهروندی و اجتماعی، پاسداشت عدالت و کرامت انسانی، تأمین رفاه و امنیت از مولفه‌های تقویت روش و منش غدیری است که ناهنجاری و التهابات زندگی در سایه انس با نهج‌البلاغه کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای نفوذ در دل باید اعتقادات را به جوانان معرفی کنیم که کلام امیرمومنان در نهج‌البلاغه می‌تواند تامین‌کننده مطالبات و خواسته‌های جوانان باشد.

باقرپور ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان عصر امروز، دوره اضطراب و تنش‌های روحی است که نسخه شفابخش این آموزه‌های نهج‌البلاغه است.

وی اظهار کرد: ریشه اصلی مصیبت‌های و سرکشی انسان ناشی از خودبزرگ‌بینی است که تفکر غدیری می‌تواند عامل سامان دادن گرفتاری‌ها و نابسامانی‌ها باشد.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر رسوخ نهج‌البلاغه در خانواده‌ها توسط دستگاه‌های فرهنگی، خاطرنشان کرد: مراسم‌های غدیر به جای پرداختن به ابعاد شخصیتی و مدل حکومتی امام علی (ع) در قالب همایش‌ها محدود می‌شود که کافی نیست و باید روح عملی ساختن و کاربردی کردن این باور را با بکارگیری و اتخاذ شیوه‌های مناسب و معقول در میان به جوانان تقویت کنیم که در این صورت می‌تواند اثرگذار باشد.

باقرپور ادامه داد: موضوع مهم دیگر اینکه نباید در مسائل دینی و اعتقادی هرکسی اجازه دهیم که نظر دهند.

وی یادآور شد: اگر امروز تفکر غدیری در جهان تقویت شود شاهد مشکلاتی از جمله بی‌عدالتی‌ها، مال اندوزی‌ها، تصاحب قدرت، قتل و جنایت نخواهیم بود؛ به این دلیل که واقعه غدیر کامل کننده روح بعثت و تداوم خط بعثت و نبوی است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: مولفه‌های غدیر تنها متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست بلکه از این ظرف بزرگ وجودی امام همگان باید ارتزاق کنند؛ به این دلیل که اگر تفکر غدیری رسوخ پیدا کند شاهد رفتارهای خلاف انسانی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ادبیات انسان باید غدیری، منزه، پاکیزه و به دور از تمسخر، تخریب و حرمت‌شکنی باشد، گفت: در تفکر غدیری تجاوز به حرمت انسان‌ها، ظلم، تمسخر، افترا ،تهمت و سایر جز خطوط قرمز است.

این مدرس دانشگاه با اعلام اینکه یکی دیگر از آموزه‌ها، مبانی و اصول عزل و نصب براساس اصول اخلاقی، اعتقادی و انسانی باید باشد، اظهار کرد: موضوع مهم این بوده که اشتباهات و لغزش‌های مسؤولان نباید به نام دین اسلام گذاشته شود و دین اسلام بسیار جامع‌تر از این مقوله باشد باید رفتارهای خود را به‌مثابه شاقول و تراز با منویات اسلام وفق دهیم.

باقرپور بیان کرد: مدیر جامعه اسلامی برای رسیدن به قله اهداف و ارزش‌ها باید تلاش کند و در برخی مقاطع تکلیف دارد دغدغه‌اش باید مسوولیت‌پذیری و تعهد باشد.

وی اضافه کرد: یکی از مولفه‌ها اعتمادسازی، شفاف‌سازی، صراحت و صداقت با مردم است که باید در ابعاد و زوایای فردی،خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی باید جاری و ساری  باشد.

حسین برزگر ولیکچالی یکی دیگر از اساتید دانشگاه نیز در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد: کارگزاران باید به این مهم توجه کنند اهداف، اصول اعتقادی و تعهد به آرمان‌های مردم باید در چهارچوب تحقق عدالت، آزادی و دینداری باشد.

وی افزود: در شرایط التهابات جامعه بنا به شرایطی موج توقعات و مطالبات است که بخش اعظمی از آن به‌دلیل سیطره فناوری نوین و گسترش فضای مجازی است که به‌صورت مطلوب مدیریت نشد.

برزگر تصریح کرد: بی‌اعتمادی و کم‌اعتمادی بین ملت و دولت به وجود امده که باید این شکاف و فاصله را کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مدیران فارغ از گرایش‌ها به‌دلیل روحیه منفعت‌طلبی، زیاده‌خواهی، محافظه‌کاری گزینشی رفتار می‌کنند که نباید شاهد چنین مواردی باشیم.

برزگر با اشاره به اینکه دین‌داری در وجود جامعه ایران است، اظهار کرد: نمی‌توان بخشی از نارسایی‌ها را به حساب دین بگذارند و کارگزاران باید شفافیت و صراحت و آشکارسازی مطالبات مردمی را بازگو کنند.

وی با اعلام اینکه واقعه غدیر مهجور واقع شده و تنها به مناسک و شعائر غدیر پرداخته شود، گفت: در برخی محافل جشن‌های شادی می‌پردازند بدون اینکه بدانند عمق و مفهوم غدیر چیست؟!

 

 

فارس/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار