مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، صبح چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ با حضور آیت‌ا... جعفر سبحانی از مراجع تقلید و مدرس خارج حوزه علمیه قم و تعدادی از علما، فضلا و طلاب حوزه‎های علمیه در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۵۲۴۱۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، با سخنرانی حضرت ‌آیت ا... العظمی سبحانی در مصلای بزرگ حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور طلاب خواهر و برادر برگزار شد. 

حضرت ‌آیت ا... سبحانی در این مراسم گفت: آگاهی، اطلاع و اظهارنظر برای طلاب و فضلای حوزه علمیه لازم است اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست و اگر کسی وارد حوزه می‌شود باید هدفش را مشخص کند. بدون هدف نمی‌شود راه به جایی برد و اگر هدف مشخص شد زودتر به نتیجه خواهد رسید.
ایشان اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد سرباز امام زمان(عج) شود و از دین و شریعت دفاع کند، باید تلاش فراوانی داشته باشد و شب و روز مطالعه کند شما جوانان حداقل باید در روز ۸ ساعت مطالعه  علمی داشته باشید.
مدرس درس خارج حوزه‌های علمیه با اشاره به لزوم استعدادیابی در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: همانطور که در دانشگاه‌ها انتخاب رشته است در حوزه هم باید انتخاب رشته باشد. هرکسی استعداد خاصی دارد مثلاً فردی سخنور است در آن زمینه می‌تواند خدمت کند، برخی دیگر در مسائل تعقل و تفقه استعداد دارند.
ایشان با اشاره به شبهات جدید که مطرح می‌شوند، افزود: انسان باید به زمان خود عالم باشد و جنس شبهات جدید را بشناسد در زمانی هستیم که در فضای مجازی علیه اسلام حمله می‌کنند آیا می‌توان با همان سلاح قدیمی به مبارزه رفت؟ باید مسائل جدید کلامی را شناخت سال‌ها تهران مرکز مسائل عقلی و کلامی بود؛ همانطور که کتاب و سنت هست در کنارش عقل و کلام هم باید باشد.
آیت‌ا... سبحانی با تأکید بر اینکه شیوه آموزش باید همانند قدیم باشد، گفت:‌ از قدیم این طور بود که طلبه باید قبل از درس کل کتاب را مطالعه کند و روز بعد از درس نیز مباحثه داشته باشد.
این مرجع تقلید شیعیان جهان در پایان با اشاره به پیچیدگی مسائل روز گفت: در مسائل سیاسی آگاهی لازم است نظامی که ۳۰۰ هزار شهید در راه اسلام داده باید حفظ شود، اما طلبه و عالم نباید جزو دسته‌بندی‌های سیاسی و احزاب باشند آگاهی، اطلاع و اظهارنظر لازم است اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست.
در ادامه حجت الاسلام رحیمی، مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران با تبریک عید غدیر و هفته دولت و با بیان این مطلب که تقارن آغاز سال تحصیلی با عید بزرگ امامت و ولایت یادآور تکلیف سنگینی است که بر دوش حوزه‌های علمیه گذارده‌اند و با اشاره به شعار سال تحصیلی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: شعار سال تحصیلی جدید را «تلاش و همکاری برای ایجاد نهضت فراگیر ولایت‌پژوهی در مدارس علمیه و تبلیغ و تثبیت پیام غدیر با توسل به امام عصر (عج)» قرار داده‌ایم و تنها راه گسترش ولایت‌مداری در جامعه و نجات آن از آفت، تلاش برای ولایت‌پژوهی در کشور است که در این عرصه حوزه‌های علمیه باید پیش قدم باشند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران با تبریک عید غدیر و با مطرح کردن این موضوع که تشویق به حضور در حوزه‌ها صرفا تشویق به حضور در یک نظام آموزشی معمول مثل سایر دانشگاه‌ها نیست، اظهار کرد:‌ حوزه علمیه بار سنگین بازگرداندن مردم به فطرت و مراقبت بر رشد فکری مردم را بر عهده دارد و تلاش می‌کند آن گونه که مردم براساس فطرت پاک آفریده شده‌اند شکوفا شوند و از مسیر خارج نشوند و بر همین اساس در مناطق مختلف کشور هر کدام از حوزه‌ها کارهای ویژه‌ای دارند.

او در ادامه با تأکید بر این مطلب که تحصیل در حوزه علمیه تهران تحصیل در حوزه‌ای ویژه است، خاطر نشان کرد: تهران شاهراه اندیشه‌های متعدد به کشور است و جرقه‌های اصلی هر جریانی در تهران زده می‌شود و پیام تحول و شگفتی ابتدا از تهران به گوش سایر جاها می‌رسد. مدیریت انقلابی یا مدیریت ناقص یا مدیریت سکولار پیامش از تهران به سراسر کشور سرازیر می‌شود. مردم تهران باید بتوانند در این تحول از گذشته تا به حال با همه فراز و فرودها به خوبی مدیریت دینی شوند. حوزه‌های علمیه سراسر کشور اگر بناست در شرایط تحول قرار بگیرند به الگو نیاز دارند. حوزه‌های علمیه در چهارراه اندیشه‌ها، تضارب و اعتقادات و جریانات قرار دارند و برای اینکه تحولات ۴۰ ساله انقلاب را جمع‌بندی و فضا را برای ورود به پس از ۴۰ سالگی تجربه کنیم نیازمند یک نهاد هستیم و چه نهادی بالاتر از حوزه علمیه.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران تأکید کرد: تنگه احد حوزه‌های علمیه، تهران است. ما نه تنها می‌توانیم به رشد و شکوفایی و انجام وظیفه در شرایط جدید برسیم بلکه باید متناسب با وضعیت فردی و شرایط اقلیمی و شرایط اجتماعی، فرصت‌ها و تهدیدها را با تدبیر حل کنیم. گاهی برخی با نگاه به فضای جدید و نگاه به تحولات گروهی دستپاچه می‌شوند و تصور می‌کنند از همان ابتدا فضا باید برای فعالیت‌های اجتماعی در حوزه‌های علمیه فراهم شود و همین امر موجب بی‌رغبتی و کم توجهی به منابع اصیل و عمیق در حوزه‌ها می‌شود و این آسیب در مناطقی مثل تهران بیشتر وجود دارد که باید به شدت از آن مراقبت کنیم.

بهجت‌پور با اشاره به این موضوع که ما باید از منابع تحصیلی بهره ببریم و نادیده گرفتن صرف و نحو و منطق و دانش‌های ریشه‌ای به ضرر حوزه است و به نوعی می‌توان گفت تجردی که بر پایه سنت نباشد عاقبت بخیری ندارد، تأکید کرد: در حوزه باید خوب درست خواند و برای ورود در عرصه‌های فرهنگی عجله نکنیم. باید فهم عمیقی از دین داشته باشیم. امروز انتظاری که از حوزه‌های علمیه می‌رود و در شرایطی که استکبار جهانی جنگ سرد تحمیل فقر اقتصادی را در نظام و مردم دارد، حوزه وظیفه بسیار بسیار سنگینی بر دوش دارد و باید در کنار مردم و محرومین باشد. حوزه جریان سیاسی نیست که بنشیند و بگوید دیگران این گونه ساختند و مدیریت ضعیف کردند و اکنون خودشان جواب بدهند. حوزه مادر نظام است.

او در ادامه افزود: امروز مردم را باید در برابر آن‌هایی که می‌خواهند مردم را زیر پایشان بگذارند قوی کنیم. حوزه در حال حاضر باید وظیفه خود را انجام بدهد و در کنار نظام بماند و مردم را نسبت به آینده امیدوار کند. حوزه‌های علمیه باید با یکدیگر همفکری و تدبیر کنند که چگونه هر کسی در هر جایی که قرار دارد مشکلات مردم را رفع کند. طلاب حوزه‌های علمیه جزء جمعیتی هستند که بیشترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند اما در همین شرایط فریاد مظلومیت و فقر مردم محروم را سر می‌دهند و حوزه‌ها نقش ابوطالبی پیدا کردند. ابوطالب(ع) خود چیزی نداشت اما همواره برای مردم تلاش می‌کرد. حوزه هم باید نقش ابوطالب را ایفا کند.

ارسال نظرات