خبرهای داغ:
آیت الله سبحانی در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه مطرح کرد

شناخت هرچه بیشتر طلاب و حوزویان نسبت به مسئله تکفیری‌ها/پاسداشت صدمین سال تاسیس حوزه

یکی از مراجع تقلید به فعالیت تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: تکفیری‌ها امروز به مسئله‌ای برای دنیای اسلام تبدیل شده اند و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه شناخت تکفیری‌ها را به عنوان یک واحد اصلی در نظر بگیرند.
کد خبر: ۹۰۵۲۵۵۲
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
شناخت هرچه بیشتر طلاب و حوزویان نسبت به مسئله تکفیری‌ها/پاسداشت صدمین سال تاسیس حوزه

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ سال از تاسیس حوزه‌های علمیه از سوی آیت الله آیت الله حائری یزدی می‌گذرد، بیان کرد: اینکه در آستانه صدمین سال تاسیس حوزه‌های علمیه هستیم فرصت خوبی است که نکوداشتی برای صدمین سالگرد تاسیس حوزه‌های علمیه بگیریم.

وی به نقش حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ضروری است که مدیریت حوزه‌های علمیه خدمات و آثار شخصیت‌های بزرگی که در حوزه تربیت شده اند و همچنین تالیفات گرانقدری داشته اند به شکل مطلوبی منعکس کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه علما و روحانیون وظیفه دارند فکر و دانش جامعه و همچنین اخلاقیات را ارتقاء دهند، تاکید کرد: حوزویان مسؤول تعلیم و تهذیب هستند و با عمل به این وظایف شاه ارتقاء فکری و اخلاقی جامعه خواهیم بود.

وی ضرورت مشارکت چشمگیر طلاب در دروس اخلاق را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: سخن گفتن امری خوب است، ولی باید تبلیغ به صورت عملی هم باشد و جامعه با مشاهده اعمال و رفتار یک طلبه، به معروف‌ها هدایت شود.

آیت الله سبحانی اهتمام طلاب نسبت به فراگیری کامل و جامع دروس را خواستار شد و تاکید کرد: طلاب باید روزانه هشت ساعت حداقل درس بخوانند تا بتوانند در آینده اثرگذار باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه طلاب باید نسبت به تحصیل علوم دینی استمرار داشته و آن را ادامه دهند، گفت: فراگیری دروس از طریق گوش دادن به نوار درسی مناسب نیست، حضور در محضر اساتید و شنیدن مطالب به صورت مستقیم مهم و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزار روز برای فراگیری دروس خوب است، یادآور شد: باید شاگرد سوال و جواب و مطرح کردن اشکال در کلاس را لمس کند تا بتواند ملا شود.

وی اهتمام مدیریت حوزه‌های علمیه به استعداد سنجی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: معمم شدن طلاب و پوشیدن لباس سربازی امام عصر (عج) اهمیت زیادی دارد و نباید طلابی که درس خارج می‌خوانند بدون لباس روحانیت در کلاس حضور یابند.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه تفسیر در حوزه‌های علمیه به شکل مطلوبی دنبال می‌شود، افزود: توجه به حفظ قرآن نیز باید شکل عمومی در حوزه‌های علمیه داشته باشد.

وی در خصوص القاب حوزوی گفت: باید از القاب حوزوی نظیر آیت الله، حجت الاسلام، محقق، دانشمند و ... به جای اصطلاحات خارجی بهره ببریم؛ باید در حوزه اصالت را حفظ کرده و از تعبیرات غیرحوزوی که نشانه عجز است، استفاده نکنیم.

این مرجع تقلید به فعالیت تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: تکفیری‌ها امروز به مسئله‌ای برای دنیای اسلام تبدیل شده اند و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه شناخت تکفیری‌ها را به عنوان یک واحد اصلی در نظر بگیرند.
ارسال نظرات